EXCLUSIV

Opționalele vor deveni într-un final opționale. Consiliul Elevilor: „De fapt, elevul este persoana care ar trebui să aleagă ceea ce vrea să studieze”

Gabriela del Pupo 17.10.2022, 20:12
Opționalele vor deveni într-un final opționale. Consiliul Elevilor: „De fapt, elevul este persoana care ar trebui să aleagă ceea ce vrea să studieze”

Elevii vor avea șansa de a decide ce materii opționale pot studia în școală. Dacă până acum materiile opționale erau decise de profesori, în funcție de calificările profesorilor, acum paradigma s-ar putea schimba radical. Pe masa Guvernului, și mai apoi a Parlamentului, se află un set de modificări care ar putea schimba cu adevărat fața învățământului românesc. Impact.ro a stat de vorbă cu Robert Avram, președintele Consiliului Național al Elevilor, care spune că această schimbare legislativă este un deziderat al elevilor de foarte mult timp.

„Cea mai importantă schimbare, decizia elevului în oferta școlii”

Din păcate, ocazia de a învăța lucruri noi nu este realmente oferită elevilor în acest moment prin modul în care sunt organizate și implementate programele de ore opționale. Până la urmă, în funcție de pregătirea profesorilor și profilul școlii fiecare instituție decide, fără aportul elevilor, ce cursuri pot urma aceștia în afara curriculei stabilită de lege. Toate acestea se pot schimba însă în curând, iar elevii ar putea să decidă ce vor să studieze. Până luna viitoare am putea avea o reorganizare a modului în care se stabilesc temele de studiu pentru orelele opționale.

„Opțional este denumire populară cumva, orele acestea se numesc curriculum la decizia școlii, așa și apar în planul cadru, în momentul de față într-o pondere nesemnificativă de  1-2 maxim 3 ore pe săptămână. Noi am solicitat, pe de o parte creșterea ponderii, s-a agreat la 30% din numărul total de ore pe săptămână. Cea mai importantă schimbare, și pe care am auzit că o ia ministerul în serios, și anume, decizia elevului în oferta școlii.

De fapt elevul este persoana care ar trebui să aleagă ceea ce vrea să studieze. Aceste discipline vin ca o completare și ca un răspuns direct la nevoile specifice ale comunităților școlare.

Problema apare la norma didactică, și anume, profesorii care nu își completau norma de 18 ore pe săptămână, veneau cu o variantă la nevoia de a-și completa orele. Aici este nevoie să lucrăm, pe de o parte scăderea normei didactice și pe de altă parte reforma modului în care este selecționat curriculum.”, spune Robert Avram.

Cine poate să vină cu oferte pentru materii opționale?

Elevii nu exclud nici o ofertă din gama de alegeri pentru ceea ce vor studia în regimul creat de ore opționale. Faptul că profesorii nu vor mai impune aceste ore este privit ca o oportunitate de a atrage profesioniști în domeniile lor pentru a susține aceste ore. Pe de altă parte se pare că nici Ministerul Educației nu a venit cu o ofertă superficială și atât timp cât elevii ar putea alege ce pot studia, chiar și actualele opțiuni sunt destul de diversificate.

„Vorbim de oferte care trebuie să treacă prin consiliile de administrație ale școlilor, prin consultări cu mediul de afaceri, cu părinții și elevii și apoi partea de follow-up, modul de evaluare a impactului, sunt foarte multe efecte, și noi dorim să avem elevii implicați pe tot parcursul procesului.

Disciplinele opționale sunt deja împărțite în categorii mari, pe de o parte sunt cele naționale, stabilite de Minister, cele de aprofundare, și sunt disciplinele care nu se regăsesc în oferta națională și care trebuie propuse. Profesorii se feresc, pentru că o disciplină nouă trebuie aprobată și are nevoie, evident, de programă, e o analiză mai complexă. Dar oferta națională este foarte cuprinzătoare, dacă școala ar consulta-o așa cum trebuie, leadership, oratorie, educație juridică, educație pentru sănătate, prim ajutor. Trebuie doar analizate și propuse.

Este mult mai important să consultăm elevul mai degrabă decât profesorul atunci când vorbim de alegere, trebuie să ținem cont și de resursa umană.

Pentru viitor poate să explorăm modul prin care ONG-uri care își desfășoară activitatea în zone educative, prin experți să poată intra în școală pentru a facilita aceste discipline.

Important este să ne uităm puțin și către Vest unde se practică astfel de forme de predare, trebuie să ieșim din bula școlii românești unde unde totul este ultraformalizat, ultracentralizat și în care nimeni nu poate intra.”, spune Robert Avram.

Acesta a mai precizat că schimbarea legislației ar oferi posibilitatea unor schimbări de substanță care să aducă profesioniști în domeniile lor în sălile de clasă, forma fiind de dezbătut.

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriela del Pupo
Pentru Gabriela del Pupo presa nu a fost prima alegere. Absolventă a Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj, a lucrat mai bine de 10 ani în domeniul artelor spectacolului. Pasiunea pentru știri...