Guvernul introduce sancțiuni mai severe în Codul rutier 2019, din cauza teribilismului la volan, care a luat amploare în România. Prea mulți șoferi, pur și simplu, nu mai au chef să respecte regulile de circulație și dreptul la viață ale celor din jurul lor. Guvernul consideră că înăsprește legislația rutieră și ai o nouă obligație chiar și după ce ți se suspendă permisul auto.
În mod normal, toate problemele din trafic s-ar putea rezolva mult mai ușor dacă în loc de acuzația de omor din culpă, în cazul accidentelor, ar fi înlocuită cu intenția directă de omor sau, măcar, cu o culpă de previziune.
Situația e simplă: atât timp cât cunoști regulile de circulație și știi că n-ai voie să faci anumite lucruri la volan, ignoranța ar trebui pedepsită felul tocmai menționat. Dacă te urci beat la volan, e clar că este o culpă cu previziune. Și criminalii cunosc consecințele faptelor lor. La fel și șoferii care conduc beți, drogați sau cu ochii în telefon, să mai dea un Like sau facă un live pe Facebook.
Luni, 12 august, Guvernul urmează să adopte proiectul de ordonanță de modificare a OUG 195/2002, privind circulația pe drumurile publice, pentru a fi introduse noi sancțiuni.
Astfel, de acum înainte, tuturor șoferilor le este interzisă folosirea și chiar ținerea în mână a unui dispozitiv mobil, în timp ce se află la volanul unui vehicul, aflat în mișcare.
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]Se reglementează sancţiunea „cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni (aceeaşi ca la conducătorii de autovehicule) şi pentru conducătorii de vehicule pentru care nu este prevăzută obligativitatea deţinerii permisului de conducere, pentru săvârşirea contravenţiei ţinerea în mână sau folosirea cu mâinile în orice mod, în timpul conducerii pe drumurile publice a unui vehicul aflat în mişcare, a telefonului mobil, precum şi a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcţia de înregistrare ori redare text, foto sau video”.
Așadar, este valabil și în cazul bicicliștilor, „trotinetiștilor” și a celor care conduc orice alt vehicul asemănător, pentru care (deocamdată) nu este necesar un permis de conducere.
Noua sancțiune prevede 6 – 8 puncte-amendă (clasa a III-a) şi 4 puncte de penalizare, pentru săvârşirea de către conducătorul de autovehicul, tractor agricol sau forestier ori tramvai a contravenţiei indicate. Deci, pe scurt, repet, toți conducătorii de vehicule.
Guvernul dorește introducerea unui mecanism mai aspru de sancţionare, raportat la pericolul social al faptei, în situaţia în care utilizarea telefonului mobil, precum şi a oricărui dispozitiv mobil prevăzut cu funcţia de înregistrare ori redare text, foto sau video, în alte condiţii decât cele permise, se realizează concomitent cu încălcarea unei reguli pentru circulaţia vehiculelor, în acest caz aplicându-se sancţiunea contravenţională complementară a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile pentru conducătorii de autovehicule.
Nici după ce ți se suspendă permisul nu scapi, În anumite cazuri, noua lege te obligă să urmezi iar testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație, pentru că e clar că, fie nu le știi, când le încalci, fie le știi, dar te crezi mare pilot ca în filmul Fast and Furious.
„Titularul unui permis de conducere eliberat de către o autoritate română sau străină, susține, la cerere, testul de verificare a cunoașterii regulilor de circulație până în a 30-a zi, inclusiv, sau până în a 45-a zi, inclusiv, a perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce pentru care poate solicita reducerea, după caz”, mai arată modificarea legislativă.
Trebuie să te întorci la școala de șoferi să fii reexaminat în cazul în care permisul ți-a fost suspendat pentru:
Suspendarea permisului pentru faptele prevăzute mai sus se prelungește cu 30 de zile, dacă titularul nu promovează testul de cunoaștere a regulilor de circulație sau nu se prezintă pentru susținerea acestuia până la expirarea perioadei de suspendare.
De asemenea, după ce noile modificări legislative intră intră în vigoare, poliția rutieră va avea la dispoziție maximum 60 de zile pentru a-i informa pe șoferi despre noile schimbări, prin comunicate de presă și prin mass-media.