O tragedie ce putea fi evitată. Autoritățile au dezvăluit neregulile majore descoperite la Matei Balș, după incendiu. Premierul Florin a primit raportul Corpului de Control.
În cadrul unei conferințe de presă susținută miercuri, 10 martie, Florin Cîțu a dezvăluit că a primit raportul Corpului de Control cu privire la tragedia din dimineața zilei de 29 ianuarie 2021, în care și-au pierdut viața mai mulți pacienți infectați cu SARS-CoV-2. Premierul a vorbit despre neregulile majore descoperite la Matei Balș după incendiu. Potrivit autorităților, flăcările s-au răspândit din pricina lipsei de acoperire totală a instalației de detectare semnalizare și alarmare la incendiu. Ancheta a descoperit că erau supravegheate doar culoarele, birourile, camerele medicilor și cele ale asistentelor. Mai mult, pereții căilor de evacuare nu ar fi fost rezistenți la foc.
„Sunt mai multe lucuri pe care le ştiaţi, unul dintre ele că a funcţionat fără autorizaţie de securitate la incendiu, erau câteva neconformităţi – pereţii căilor de evacuare nu erau rezistenţi la foc, instalaţia de detectare nu era cu acoperire totală (…) Sunt mai multe lucruri pe care colegii mei le-au semnalizat”, a anunţat premierul.
Raportul publicat pe site-ul Guvernului României, listează toate neregulile majore descoperite la Matei Balș după incendiu:
„Corpul de Control al prim-ministrului a a prezentat astăzi premierului Florin Cîţu rezultatul verificărilor cu privire la circumstanţele în care a avut loc incendiul din data de 29 ianuarie 2021 la Institutul Naţional de Boli Infecţioase „Prof. Dr. Matei Balş”, în urma căruia mai multe persoane şi-au pierdut viaţa.
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]Potrivit verificărilor preliminare, echipa de control a identificat mai mulţi factori al căror cumul a favorizat producerea şi propagarea incendiului:
1. Infrastructura veche (pavilionul nr. 5 a fost construit în anul 1953), deşi avea aviz de securitate la incendiu nr.16/20/SU-B-IF-A din 27.03.2020, a funcţionat fără autorizaţie de securitate la incendiu.
Neconformităţi:
2. Instalaţia electrică proiectată şi executată la nivelul anilor 2000-2001, subdimensionată pentru necesităţile actuale ale spitalului, respectiv suprasolicitarea acesteia prin încărcarea cu consumatori de ultimă generaţie (aparatură medicală, paturi electrice etc). Singurele lucrări de înlocuire a instalaţiilor electrice au fost realizate în anul 2017 când au fost schimbate şapte tablouri electrice la etajul 3 şi mansarda din Pavilionul V.
3. Consum foarte mare de oxigen medical, în tratarea acestor forme de infecţii cu Sars-Cov2. (majoritatea pacienţilor primeau O2, atât prin narine, cât şi prin mască, conectate la instalaţia de oxigen din perete) a alimentat producerea incendiului şi explozie. Aceste aspecte sunt de competenţa, în special, a experţilor şi a organelor de urmărire penală.
4. Supraveghere deficitară a bolnavilor din partea personalului medical aflat în serviciu, cu precădere în intervalul orar 01.00-05.00 dimineaţa. Întrucât în paralel la nivelul Parchetului de pe lângă Tribunalului Bucureşti este înregistrat un dosar penal având ca obiect uciderea din culpă, ca urmare a incendiului produs din care au rezultat pierderi de vieţi omeneşti, iar din analiza tuturor notelor de relaţii rezultă date şi informaţii ce pot fi utile instrumentării cauzei, precum şi anumite neconcordanţe cu privire la prezenţa asistentelor/infirmierelor în saloanele de la parterul pavilionului nr. 5, raportul de control al CCPM, însoţit de documentele la care face referire, va fi transmis acestei unităţi de parchet pentru a fi valorificat în cadrul dosarului penal.
5. Lipsa senzorilor de fum şi detecţie a oxigenului în cadrul saloanelor şi holurilor clădirilor respective
6. Lipsa supravegherii video la nivelul holurilor pavilionului 5, aspect ce ar fi favorizat observarea din timp a incendiului, reprezentând totodată un martor obiectiv al desfăşurării întregii activităţi medicale/nemedicale din clădire.
7. Reacţie întârziată şi deficitară din partea pompierului de serviciu din noaptea respectivă.
8. Asigurarea serviciilor în domeniul intervenţiilor în situaţii de urgenţă cu o firmă ce nu era avizată de IGSU şi nu era organizată pentru a putea asigura cerinţele obligatorii într-o unitate spitalicească cu un număr de 640 de paturi. (respectiv asigurarea unui şef serviciu, compartiment pentru prevenire, două sau mai multe grupe de intervenţie care încadrează autospecialele de stingere cu apă şi spumă şi, după caz, una sau mai multe echipe specializate, atelier de reparaţii şi dispecerat).
Cu privire la acest aspect, Corpul de control al prim-ministrului a formulat o sesizare penală la PÎCCJ – Direcţia Naţională Anticorupţie.
9. Prezenţa în pavilioanele Institutului (atât pe holuri, birouri, bloc alimentar, saloane) a aparatelor electrice sau surse de aprindere şi care nu intră în categoria aparaturii medicale, respectiv: cuptor cu microunde, lămpi de iluminat, prize electrice, panou electric aferent paturilor, televizor, frigidere, brichete etc.”, arată comunicatul de presă al Guvernului.”