Antreprenorii români s-au trezit cu facturi mult mai mari la energie. Asociația „Energia Inteligentă” a făcut o analiză a cumulului de factori care a dus la noi scumpiri, deși prețurile atât în plan național cât și internațional, s-au stabilizat. Nebunia din anul 2022 privind plafonarea prețului la energie și gaze continuă să facă ”victime” și în anul 2023, spune Dumitru Chiseliță. Nenumăratele modificări, condiționări și notificări, aduse ordonanței 27/2022, la care se poate adăuga mesajele publice incomplete și lipsa unor informări clare pentru consumatori, suprapusă de întârzierea masivă a emiterii de facturi, aduce astăzi unii consumatori în pragul isteriei și a plății unor facturi cu 20% mai mari.
Degringolada din anul 2022, de pe piața energiei electrice a determinat ca foarte mulți consumatori să rămână fără furnizor și să treacă în FUI (Furnizor de Ultimă Instanță). Încurajați de mesajele publice ”dormiți în pace consumatori buni, Furnizorul de Ultimă Instanță se gândește să nu rămâi fără gaze”, negăsind nici un furnizor dornic să le vândă energie electrică, și-au acceptat soarta de a fi preluați de FUI. Consumatorii înțelegând din Articolul 28 din Regulamentul privind furnizarea de ultimă instanță a energiei electrice că:
”În situația încetării contractului de furnizare încheiat între furnizor și un client final, locurile de consum ale clientului final care fac obiectul contractului și care se află în situația de a nu avea asigurată furnizarea energiei electrice se preiau automat, ca urmare a notificării transmise de OD către FUI nominalizat, urmare a notificării primite de OD de la vechiul furnizor, referitoare la încetarea contractului de furnizare încheiat între furnizor și client”.
Întârzierea cu 4-6 luni a facturilor la energia electrică, a venit la pachet și cu o surpriză prețul energiei electrice pe care trebuie să o achite consumatorii nu este așa cum prevede OUG 27/2022 de 1 leu/kWh, cu TVA inclus, pentru 85% din consumul lunar realizat la locul de consum, diferenţa de consum lunar de energie electrică urmând a fi facturată la preţul de maximum 1,3 lei/kWh, cu TVA inclus, ci este de 1,3 leikWh cu TVA inclus deoarece aceștia nu au mai depus o nouă declarație pe propria răspundere a reprezentantului legal și la FUI.
În mod natural, consumatorii non casnici care au fost trecuți în fără voia lor în FUI, au înțeles că această ”simplă operație” nu-i va afecta, având în vedere că prețul pentru ei este ”reglementat” de prevederile art 1 dinOUG 27/2022:
”Prețul maximum 1 leu/kWh, cu TVA inclus, pentru 85% din consumul lunar realizat la locul de consum, diferenţa de consum lunar de energie electrică urmând a fi facturată la preţul de maximum 1,3 lei/kWh, cu TVA inclus, în baza declaraţiei pe propria răspundere a reprezentantului legal pentru următoarele categorii de consumatori:
Toți consumatorii au trimis această declarație la furnizorul vechi, dar nu au mai reluat această acțiune birocratică, atunci când au fost trecuți fără voia lor în FUI bazându-se pe prevederile art 28 din Regulamentul FUI, consumatorii aflați ”în situația de a nu avea asigurată furnizarea energiei electrice se preiau automat, ca urmare a notificării transmise de OD către FUI nominalizat, urmare a notificării primite de OD de la vechiul furnizor, referitoare la încetarea contractului de furnizare încheiat între furnizor și client”.
Astfel, micii consumatorii non casnici se vâd, după 4-6 luni, puși în situația de a nu mai putea face nimic, decât de a achita facturi cu până la 20% mai mari la energiei electrică.