INTERVIU. Un psiholog renumit dă verdictul despre începerea școlilor pe timp de pandemie. Cum vor fi afectați, de fapt, elevii de noile reguli COVID

Alexandra Andrei 04.09.2020, 12:34
INTERVIU. Un psiholog renumit dă verdictul despre începerea școlilor pe timp de pandemie. Cum vor fi afectați, de fapt, elevii de noile reguli COVID

A mai rămas doar ceva mai mult de o săptămână până la începerea noului an școlar. Psihologul Bianca Pescaru a acceptat să ne acorde un interviu în care să ne vorbească despre impactul psihologic pe care reîntoarcerea la școală l-ar putea avea asupra copiilor.

În pofida faptului că numărul de cazuri de coronavirus în România crește de la o zi la alta, Guvernul a decis deschiderea anului școlar 2020-2021 pe data de 14 septembrie. Desigur, în condiții speciale, care să prevină îmbolnăvirea elevilor cu SARS-COV 2. Decizia a fost una controversată, apreciată de o parte dintre părinți și contestată de mulți ani. Deși au mai rămas 11 zile până în clipa în care clopoțelul se va auzi pentru prima dată după mai bune de jumătate de an, Guvernul nu a elaborat, încă, un ghid metodolog pentru desfășurarea activităților în unitățile de învățământ pe fiecare nivel :preșcolar, primar, gimnazial, vocațional, profesional și tehnic special.

În fiecare zi, ministrul Sănătății, Nelu Tătaru și Ministrul Educației, Monica Anisie, vorbesc despre posibilele măsuri sanitare impuse de condițiile epidemiologice, fără să ofere, însă, informații clare și definitive. De asemenea, cei doi miniștri nu iau în calcul și impactul emoțional pe care revenirea la școală l-ar putea avea asupra copiilor, care vor fi nevoiți să aibă mască în timpul orelor și a pauzelor, vor fi mult mai puțini în clasă și vor fi despărțiți de geamuri din plexiglas.

În încercarea de a afla cât mai multe despre cum putem atenua acest impact psihologic, i-am adresat câteva întrebări specialistului Bianca Pescaru, psiholog clinician si psihoterapeut cognitiv-comportamental.

Interviu cu psihologul Bianca Pescaru despre începerea noului an școlar. Ce se întâmplă cu psihicul copiilor din cauza pandemiei și a noilor reguli

Au fost afectați psihic copiii de intrarea în carantină și de trecerea subită la învățatul online?

Orice schimbare majoră care apare în viața noastră, presupune un impact psihoemoțional puternic, adică stres, posibile traume, și reacții emoționale și cognitiv-comportamentale extreme și disfuncționale. Cu siguranță, acest nou context de viață, izolarea și carantina, toate aceste schimbări bruște și multiple față de rutina vieții de zi cu zi, toată această avalanșă de informații necunoscute, scenarii și  temeri ne-au afectat pe toți din punct de vedere psiho-emoțional, iar copiii au fost printre cei mai afectați.

Spre deosebire de adulți, care au un psihic matur, mecanisme de coping dezvoltate, reziliență crescută și mecanisme de gestionare ale stresului deja dobândite, copiii au un psihic fragil, iar pentru ei orice schimbare importantă poate avea un impact psihoemoțional major.

Separarea de colegi și prieteni, de profesori, de bunici și membrii familiei, izolarea la domiciliu, schimbarea rutinelor, plictiseală, lipsa de repere, toate informațiile și știrile cu caracter negativ din jurul lor, lipsa susținerii adecvate din punct de vedere emoțional din partea părinților, pierderea unor membrii ai familiei, părinți suprasolicitati, anxiosi, nervoși, agresivi, toate acestea au făcut ca presiunea psihică la care au fost supuși copiii să fie foarte mare.

Pishologul Bianca Pescaru este una din vocile cele mai avizate în domeniul psihologiei copiilor
Pishologul Bianca Pescaru este una din vocile cele mai avizate în domeniul psihologiei copiilor

Ca și în cazul efectelor sale biologice, frica asociată cu COVID-19 îi sperie pe părinți mai mult decât pe copii. Cum ar trebui să transmită părintele informația către copil, pentru ca acesta să conștientizeze cu exactitate ceea ce se întâmplă?

Părinții ar trebui sa fie, în primul rând, un exemplu de maturitate și echilibru pentru copiii lor. Să aibă un comportament firesc, să fie adaptabili la noile schimbări și reguli, să le respecte, să privească toată acestă situație și acest nou context de viață cu acceptare și responsabilitate, să gândească și să se comporte echilibrat, să fie foarte atenți la propriul comportament și la propriul discurs, lucruri extrem de importante pentru exemplul și realitatea pe care le-o oglindesc copiilor lor.

Copiii învață și repetă ceea ce observă la părinți. Dacă părintele este adult din punct de vedere emoțional și gestionează toată acestă situație într-un mod echilibrat, transmițându-i copilului prin puterea exemplului că se poate trăi și altfel, atunci, cu siguranță, copilul va imita și va prelua și el toată acestă nouă ”normalitate”.

De asemenea, este extrem de important ca părinții să comunice foarte mult cu copiii, să le ofere informații reale și pertinente, potrivite pentru gradul de înțelegere specific categoriei de vârstă din care fac parte, să le raspundă la întrebări, să le transmită mesaje neutre afectiv,  să fie baza de siguranță atât de necesară copiilor în general și cu atât mai mult într-un context de pandemie.

”Copiii sunt mai adaptabili la schimbări decât adulții. Bucuria revenirii, mai importantă decât restricțiile”

Este sau nu o idee bună ca elevii să înceapă școala? Ce impact ar putea avea asupra elevilor? Vă rog să vă și argumentați răspunsul.

Suntem ființe sociale. Avem nevoie de relații, de interacțiuni cu ceilalti, pentru sănătatea noastră fizică și psihică. Având în vedere că această situație de pandemia va dura, evident că nu putem sta în izolare pe termen lung nici noi adulții, nici copiii. Cred că varianta reîntoarcerii fizice la școală, cu toate inconveniențele și restricțiile necesare, este varianta cu cele mai mici ”costuri” din punct de vedere psihoemoțional și social. În situații de criză majoră, nu există varianta ideală, ci se pune problema care dintre acele variante are mai puține ”costuri” din punct de vedere social, psihoemoțional, economic, pe termen mediu și lung.

Cu toate regulile și restricțiile impuse, cred că pentru copii dar și pentru părinți, întoarcerea la școală, la o variantă cât mai apropiată de ”normalitatea” de dinainte, este mai ușor de asimilat și are un impact mai scăzut asupra psihicului, decât varianta școlii online pe termen îndelungat. Pe de altă parte, calitatea actului de învățamânt este categoric inferior în variantă online decât în varianta prezentă fizic, aspect important de care ar trebui să ținem seama.

Copiii vor începe școala în condiții speciale. Vor înțelege ei faptul că trebuie să poarte mască în timpul orelor? Îi va afecta faptul că vor fi despărțiți de un geam înalt?

Majoritatea copiilor au deja instalată și înțeleasă această măsură de protecție. În toată acestă perioadă și-au însoțit părinții în diverse locuri și cred că orice părinte responsabil și-a obișnuit copilul cu purtarea măștii în colectivitate. Este adevărat că nu este deloc confortabil să stai ore în șir cu masca, dar sunt sigură că se vor adapta încetul cu încetul.

Cred că mai multe griji și scenarii își fac părinții. De multe ori copiii sunt mult mai adaptabili la schimbări decât noi, adulții. Bucuria reîntoarcerii la școală, alături de colegi și profesori, reîntoarcerea la locurile și activitățile familiare va fi mult mai importantă decât impedimentul unor reguli și măsuri noi de protecție și prevenție. Aș menționa aici importanta comunicării cu ei atât a cadrelor didactice cât și a noastră, a părinților, precum și monitorizarea lor constantă. Să fim atenți la orice modificări care pot apărea în stările lor afective și comportamentale.

Bucuria copiilor de a reveni la școală poate avea un efect benefic asupra psihicului acestora
Bucuria copiilor de a reveni la școală poate avea un efect benefic asupra psihicului acestora

”Copiii sunt oglinda noastră, a părinților și a profesorilor”

Una dintre masurile cele mai severe se presupune că va fi faptul că elevii nu vor avea voie să se atingă și că nu vor avea voie să stea în grupuri mai mari de patru în recreații. Va înțelege un copil toate aceste interdicții fără să fie afectat?

Depinde, în primul rând, de vârsta lor. Evident că cei mici înțeleg și asimilează mai greu regulile, pe când cei mari sunt mai responsabili și le este mai ușor să respecte anumite norme. Acceptarea și integrarea noii normalități depinde de mulți factori: de modul în care le sunt explicate, de atenția și ajutorul cadrelor didactice, de structura internă a fiecărui copil. Repet, nu este o situație ideală, care să nu aibă și impact negativ, însă, în momentul de față, cred că s-au ales variantele cele mai viabile, după efectuarea unor analize complexe și ținând cont de multe puncte de vedere.

Cum poate transmite părintele și profesorul informațiile legate de restricții, fără ca acesta să se simtă constrâns să respecte aceste reguli?

Comunicarea cu copiii trebuie sa fie simplă, reală, cu calm, răbdare, înțelegere, normalitate, firesc. Le recomand atât părinților cât și cadrelor didactice să fie cât mai apropiați de copii, să-i întrebe constant cum se simt, ce gândesc, cum privesc noul context al vieții de școlar. Să fie deschiși la sugestii, propuneri, feedback. Să facă un bun management al situațiilor care se vor ivi, având o atitudine deschisă și empatică, axată pe adaptabilitate și găsirea de soluții. Și, nu în ultimul rând, le recomand să fie un exemplu de echilibru și o bază de siguranță atât de necesară copiilor de orice vârstă.

Copiii noștri sunt ”oglinda” noastră, a părinților și a profesorilor. Empatia, ascultarea activă și sentimentul de siguranța sunt trei ingrediente care nu ar trebui să lipsească nici unei relaționări dintre adulți și copii.

Recomandare Video Impact.ro
Urmăriți Impact.ro și pe
Alexandra Andrei
Masterandă la Jurnalism, Alexandra activează pe postul de redactor pentru Impact.ro din anul 2020. Noi am remarcat-o pentru calitățile sale timpurii, devenindu-ne colegă încă din perioada...