Căutătorii de comori nu arată ca Indiana Jones și nici ca eroul din „Bibliotecarul”, dar rezultatele strădaniei lor sunt, adesea, încununate de un succes real. O zonă din Oceanul Atlantic, în special, fostă rută esențială în comerțul făcut de marile puteri de acum câteva secole, în special de Spania, a devenit un adevărat „cimitir” al navelor scufundate, dar pline de comori inestimabile, iar cercetătorii au făcut o hartă a amplasamentelor acestor nave seculare.
În zona Caraibelor din Oceanul Atlantic, Bahamas a fost insula pe care Cristofor Columb a ajuns în Lumea Nouă în 1492, dar spaniolii nu au colonizat niciodată zona. Însă ea a devenit o ”haltă” importantă în unele dintre cele mai proeminente pagini ale istoriei maritime moderne, de la coloniștii europeni și exploratori, la pirați și negustorii de sclavi.
O mare parte din bogățiile luate de cuceritorii europeni ai Americilor și transportate către Bătrânul Continent au trecut pe aici.
Din cauza acestei activități intense de comerț, dar și a apelor deosebit de periculoase, de-a lungul timpului, oceanul din zona Bahamas a devenit ”casa” epavelor de nave scufundate cu nenumărate bogății la bord.
Interesant este că spaniolii nu au colonizat niciodată insula Bahamas, care a devenit colonie britanică în 1718, când Imperiul britanic a reușit să pună capăt pirateriei.
Dar accesul la comorile de pe navele scufundate cu sute de ani în urmă – a căror valoare este estimată la multe miliarde de dolari, în banii de azi – nu este deloc facil. Astfel, o echipă de la Allen Exploration a creat o nouă hartă a epavelor găsite în jurul insulelor din vestul Oceanului Atlantic, ca parte a proiectului Bahamas Lost Ships.
Nu există un consens cu privire la numărul de nave care s-au scufundat în apele din Bahamas, cifrele variind foarte mult, estimarea maximă fiind de aproximativ 5.000.
”În ciuda profunzimii istoriei maritime a Bahamasului, niciun studiu nu a căutat în mod proactiv să cuantifice câte nave s-au scufundat în apele acestea. Se presupune că natura perfidă a acestor ape, împânzită cu recife joase și bancuri de nisip, situate în traiectoria uraganelor din Caraibe, a dus la un număr mare de pierderi de nave, poate chiar la un număr de 5.000”, se arată în raportul Allen Exploration.
Deocamdată, proiectul actual a găsit rapoarte clare despre un număr de 176 de nave scufundate, numai în perioada 1526-1976. Dintre acestea, doar 19 au fost localizate până acum.
”Decalajul dintre cele 176 de nave maritime observate în înregistrarea istorică și cele 19 epave pe care AllenX le-a descoperit până acum evidențiază adevăratul potențial al zonei. 89% din inventarul total este încă acolo, așteaptă să fie descoperit”, a declarat directorul AllenX, Dan Porter.
Anul trecut, Allen Exploration a descoperit o epavă încărcată cu aur în Marea Caraibelor, care s-ar fi scufundat în timpul Epocii de Aur a Pirateriei, plasată în perioada 1650-1730.
A fost vorba de nava galion spaniolă denumită ”Nuestra Senora de las Maravillas”, ce s-a scufundat în nordul insulelor Bahamas în 4 ianuarie 1656 și transporta un tezaur pentru regalitate, venind din Cuba. Vasul s-a scufundat rapid în apele Oceanului Atlantic, după ce s-a ciocnit de o altă navă și a lovit un recif, ducând la moartea a 600 de oameni.
O parte a comorii sale, aproximativ 3,5 milioane de obiecte din 8 milioane au fost salvate până în anul 1990, dar eforturile recente ale exploratorilor, care au folosit tehnologia modernă, au descoperit artefacte prețioase. Comoara a inclus obiecte din aur și argint, monede, borcane spaniole de măsline, porțelanuri chinezești.
Revenind la raportul Allen Exploration, din cele 176 de epave identificate, 3 datează din secolul al XVI-lea, 8 din secolul al XVII-lea, 10 din secolul al XVIII-lea și 145 din secolul al XIX-lea.
Numai câteva s-au scufundat după încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, în 1945. Majoritatea covârșitoare a acestor epave provine din doar trei țări: SUA (52%), Marea Britanie (24%) și Spania (13%).