SPECIAL

Efectele taxei de solidaritate, în buzunarele românilor. Analist financiar: „Companiile își vor scumpi produsele și vor alimenta inflația”

Livia Ispas 04.06.2022, 12:36
Efectele taxei de solidaritate, în buzunarele românilor. Analist financiar: „Companiile își vor scumpi produsele și vor alimenta inflația”

Taxa de solidaritate despre care s-a discutat și anul trecut revine, în condițiile în care statul caută noi venituri pentru a acoperi deficitul bugetar. Taxa de 1% pentru companiile cu afaceri de peste 100 de milioane de euro ar aduce la bugetul de stat încasări de peste cinci miliarde de lei. Măsura va duce însă la o creștere a inflației și va fi plătită tot de consumator, a declarat, pentru impact.ro, analistul financiar Dragoș Cabat.

Taxa este susținută, la fel ca și anul trecut, de PSD, dar o decizie finală va fi luat doar după discuțiile în Coaliție și acceptarea propunerii de către toate partidele aflate la guvernare.

Președintele PSD, Marcel Ciolacu, spune că această taxă de solidaritate, care există și în Germania, va fi pe agenda de discuții legate de schimbările din Codul Fiscal, iar pentru o eventuală introducere, se vor face simulări, în final urmând să fie aleasă varianta cea mai bună.

Premierul și liderul PNL, Nicolae Ciucă, spune însă că măsurile de susținere a investițiilor luate de Guvern au contribuit la menținerea echilibrului economic și la o creștere economică substanțială în primul trimestru, comparativ cu trimestrul precedent și cu perioada similară a anului trecut, iar aceste rezultate arată că modificarea sistemului de taxare a companiilor nu ar fi o bună practică.

”Va fi o creștere a inflației cu cât de mare este taxa”

Analistul financiar Dragoș Cabat consideră că măsura va duce la o creștere a inflației cu cât de mare este taxa, iar în final vor plăti tot consumatorii, prin prețul de cost majorat pentru produsele marilor companii puse să plătească taxa în plus.

Ca principiu, dacă pui o taxă pe companiile private, ele vor încerca la rândul lor să își majoreze prețul de vânzare cu același procent, în așa fel încât să nu plătească din buzunarul lor, ci să plătească tot consumatorii. Prin situația aceasta, vorbim de o creștere a inflației cu cât de mare este taxa respectivă”, a explicat Dragoș Cabat.

Analistul financiar atrage atenția că o astfel de taxare suplimentară trebuie gândită cu mare atenție, nu doar pentru efectul inflaționist, ci și pentru alte consecințe negative pentru economie.

”Nu sunt atât de multe companii cu peste 100 de milioane cifră de afaceri în România, dar ca și venituri din taxa de 1% ar fi mult, ar avea importanță în Produsul Intern Brut. Însă, produsele acestor companii se vor scumpi, probabil, și până la urmă vom alimenta inflația.

Astfel de măsuri de taxări suplimentare trebuie gândite cu mare atenție, și nu populist. Trebuie gândit impactul cu doi, trei pași înainte, pentru că, altfel, efectul este fie de a crește inflația, fie de a avea alte efecte negative în economie, pe care nu ți le-ai fi dorit”, a adăugat analistul Dragoș Cabat.

Taxa de solidaritate ar afecta peste 300 de companii, în special din retail, industria auto și sectorul energetic.

Taxa de solidaritate poate provoca mari probleme pentru industria auto din România. De ce nu ar trebui implementată

Noua taxă ar veni peste impozitului pe profit, taxa pe valoare adăugată, impozite,  contribuții sociale șui taxe locale plătite deja de aceste companii.

Anul trecut, investitorii au reacționat dur la intenţia autorităţilor de a introduce taxa de solidaritate aplicată marilor companii. Ei au atras atenția atunci că noua taxă ar frâna creșterea economică, ar duce la amânarea investițiilor și a angajărilor.

Mai mult, ca orice taxă, ca orice alt cost, va fi recuperată din prețul de vânzare al produselor fabricate și comercializate, adică de la consumatori sau de la clienți.

Urmăriți Impact.ro și pe