ANCHETĂ

De ce nu sunt „sechestrate” TIR-urile Mafiei lemnului care transportă arbori tăiați ilegal

De ce nu sunt „sechestrate” TIR-urile Mafiei lemnului care transportă arbori tăiați ilegal

Impact.ro a realizat o investigație tip studiu de caz pentru un autocamion care a fost depistat transportând lemn furat de două ori în mai puțin de o săptămână, în două județe diferite, în Vrancea și Neamț. De fiecare dată avea un alt număr de înmatriculare. Reprezentanții firmei care deține TIR-ul, societatea Teomar Building, ne-au precizat că TIR-ul nu a fost „reținut”, ceea ce ar demonstra că acuzațiile nu sunt reale. Asta pentru că, după ce Polițiștii, jandarmii și inspectorii de la Garda Forestieră descoperă camioanele care transportă lemn furat, unii procurori preferă să redea TIR-urile firmelor de exploatare după câteva zile. Doar magistrații din Suceava aleg să confiște TIR-urile implicate în traficul de lemn. Aproape 40 de autovehicule au fost „reținute” din 2021 în acest județ.

  • După publicarea materialului, administratorul și acționarul firmei Teomar Building, Ștefan Aurel Aneci, a ținut să ne trimită un punct de vedere suplimentar față de informațiile prezentate inițial în articol.
  • Acesta s-a arătat nemulțumit de informațiile din articol, consideră că presa nu ar trebui să relateze despre situațiile în care nu există o decizie a instanței definitivă. Ștefan Aurel Aneci ne asigură că firma sa își defășoară legal activitatea. Acesta mai susține că persoana pe care a recomandat-o ca „secretara” – cu care am vorbit chiar de pe telefonul administratotului de la Teomar building – când a fost sunat în timpul documentării nu lucrează la firma sa și informațiile oferite de această nu pot fi considerate ca fiind din partea firmei sale.
  • În plus, acesta ne-a precizat acum că autocamionul cu număr de înamtriculare SV-77-TME nu aparține firmei sale. Întreg punctul de vedere trimis de administratorul Teomar Building este redat integral la sfârșitul acestui articol.

Mafia lemnului din România

Pe 23 ianuarie 2023, polițiștii din Vrancea au oprit în trafic un camion care transporta cherestea fără acte. Sesizarea la numărul de urgență 112 a fost făcută de o echipă de activiști de mediu care a depistat camionul cu lemne fără să fie înregistrat în aplicația SUMAL.

La momentul respectiv, biroul de presă al Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Vrancea comunica faptul că „în cauza s-a dispus reținerea în vederea stabilirii provenienței a 56,721 MC cherestea precum și indisponibilizarea ansamblului de vehicule. Cercetările sunt continuate în cadrul dosarului penal întocmit pentru comiterea infracțiunii de „transportul materialelor lemnoase în volum de peste 10 metri cubi, fără documente specifice, faptă prevăzută de art.68 alin.2 din Legea nr.46/2008”.

Codul Silvic arată că în cazurile de transport lemn fără acte sau depășit cu 10 metri cubi (mc) de lemn, se confiscă marfa și se indisponibilizează autovehiculul cu care e transportată.

Un nou transport ilegal, același camion implicat

Patru zile mai târziu, camionul cu pricina era descoperit pe drumurile din județul Neamț de activiștii de mediu coordonați de Daniel Bodnar, cu o nouă încărcătură de lemn ilegală.

„SV 89 TME. Umiliți de către autorități. Mai are rost să ne riscăm viața și sănătatea când aliații hoților de păduri sunt chiar autoritățile? Ce bază legală a găsit acel procuror să dea drept de folosință a acestui camion ca să comită și alte infracțiuni?”, se întreba Bodnar pe Facebook când a descoperit a doua oară camionul cu cherestea care transporta din nou lemn, deși el era anunțat de poliție ca fiind „indisponibilizat”.

Un reprezentant al firmei Teomar Building, cea care deține TIR-ul, ne-a transmis cu acordul administratorului firmei Ștefan Aurel Aneci, că autovehicolul este al societății. „Da, au fost verificări. Au fost sesizări. TIR-ul nu a fost sechestrat, fapt care probeaază că poate sesizările nu au fost reale. Transportul avea documente, a fost o neînțelegere”, ne-a precizat reprezentantul Teomar Building.

TIR-ul a fost „eliberat” din Vrancea

Impact.ro a contactat IPJ Vrancea pentru a întreba ce s-a întâmplat. Polițiștii ne-au confirmat că au fost probleme în respectivul caz. Lemnul a fost reținut, dar camionul care trebuia indisponibilizat a fost lăsat „liber”.

„În cauză s-a dispus reținerea în vederea stabilirii provenienței a cantității de 56,721 mc cherestea (care a fost predată în custodie Ocolului Silvic Focșani) precum și reținerea în vederea confiscării a ansamblului de vehicule format din autoutilitară și semiremorcă, aparținând unei societăți comerciale din județul Suceava, mijloace ce au fost lăsate în custodia societății comerciale deținătoare, cu obligația de a nu le înstrăina ori de a le aduce modificări de orice fel până la soluționarea cauzei penale. Astfel, a fost constituit dosar penal (…) aflat în supravegherea Parchetului de pe lângă Judecătoria Focșani”, se arată în răspunsul Poliției Vrancea.

Parchetul: dosarul penal nu există

Poliția Vrancea susține inițial că în cauză s-a dispus „reținerea în vederea confiscării a ansamblului de vehicule”. Apoi, în a doua frază susține că „ansamblul de vehicule a fost lăsat în custodia societății economice deținătoare, cu stipularea obligațiilor mai sus menționate”, fără să precizeze că acest lucru a fost dispus de procurori.

Am întrebat și la Parchetul de pe lângă Judecătoria Focșani din Vrancea de ce nu au indisponibilizat camionul care transporta lemn fără acte. Solicitarea noastră pentru procurorii vrânceni a fost următoarea: „În baza legii 544/2001, vă rog să-mi comunicați motivul pentru care autocamionul cu numărul SV 89 TME, depistat în trafic și care transporta cherestea fără aviz nu a fost indisponibilizat în vederea confiscării la data de 24 ianuarie 2023”.

Răspunsul parchetului, primit pe 17 februarie, contrazice răspunsul IPJ Vrancea din 7 februarie, în sensul că procurorii habar nu au de vreun dosar privind un transport ilegal de cherestea. „Urmare a solicitării dumneavoastră la Parchetul de pe lângă Judecătoria Focșani, la data de 10 februarie 2023, pe baza datelor furnizate de dumneavoastră, nu s-a putut identifica dosarul penal la care faceți referire”.

Faptul că presupusul dosar penal indicat de IPJ Vrancea a dispărut este confirmat cumva și de reprezentanții Teomar Building, firma care deține TIR-ul. „Nu, nu am fost audiați, nu știm de vreun dosar penal”, au fost comentariile primite din partaea unui reprezentant al societății.

Camion sigilat, returnat și cu numărul schimbat

După cum se poate observa din fotografiile obținute de Impact.ro de la activiștii de mediu, polițiștii din Neamț au indisponibilizat și sigilat camionul care transportase ilegal cu cinci zile înainte lemn și în județul Neamț.

TIR-ul a rămas „sechestrat” doar câteva zile, după care a fost eliberat, așa cum susțin activiștii de mediu. Daniel Bodnar susține că acesta transportă în continuare cherestea, deși trebuia să fie indisponibilizat atât de procurorii din Vrancea cât și de cei din Neamț.

„Firma în cauză și-a creat avizul după ce a fost văzut pe drum și potrivit legii, lemnul își pierde proveniența. La fel au procedat și la Neamț. Pe de altă parte, în județul Suceava, toate camioanele pe care le-au indisponibilizat în urma sesizării noastre, sunt în parcul auto al IPJ Suceava. Nu înțeleg de ce acest lucru nu se poate face în Vrancea sau în Neamț. Din câte știu, camionul din acest caz circulă pe străzi în acest moment”, ne-a declarat Bodnar.

Acesta mai adaugă: „Mai mult și-a schimbat numărul. Poliția sigilează utilajul, dar procurorul poate dispune ulterior predarea în custodie a camionului folosit la săvârșirea infracțiunii, lucru care mi se pare inacceptabil. Simt că mi se rupe inima în o mie de bucăți când văd că își bat joc de munca noastră pe față. Și le oferă hoților de lemn și celor care încalcă legea toate motivele să continue cu hoțiile”.

În Suceava se pot „sechestra” autovehiculele

Nu toți procurorii procedează în acest mod. Exemplu vine de la Suceava, unde zeci de camioane oprite în trafic pe motiv că au transportat lemn peste cantitatea din avize sau fără acte sunt indisponibilizate în parcul auto al IPJ Suceava. Potrivit rapoartelor oficiale, în 2022, procurorii din Suceava au indisponibilizat 21 de autovehicule de transport lemn. Acestea se adaugă altor 16 autocamioane sigilate în 2021.

Firma care deține autocamionul

TIR-ul care a fost depistat de activiștii de mediu și de instituțiile de control că ar fi transportat lemn ilegal aparține firmei Teomar Building SRL din județul Suceava. Acționarul unic și administratorul societății este Ștefan Aurel Aneci. Societatea s-a mai numit până în urmă cu câțiva ani și Valanywood.

Contactat telefonic, Ștefan Aurel Aneci nu a dorit să comenteze foarte mult acest subiect. După ce inițial nu ne-a răspuns la telefon și nici la mesajele de tip sms pe care i le-am trimis, am fost contactați de acesta.

Ștefan Aurel Aneci nu a dorit să ne ofere răspunsurile direct și ne-a „pasat” la un angajat al societății pe care o deține și conduce pentru a ne oferi date și răspunsi la întrebări. „Nu au fost transporturi fără acte, din punctul nostru de vedere. Totul a fost legal și transporturile au documente. Faptul că autocamioanele nu sunt indisponiblizate sunt dovada că totul a fost rezolvat până la urmă”, ne-a explicat reprezentantul societății din Suceava.

TIR-ul înmatriculat cu numărul SV77TME a mai fost reclamat de activiștii de mediu că ar mai fi fost implicat în transporturi ilegale de lemn: În luna mai 2021 a fost reclamat că transporta ilegal 11 metri cubi de lemn. Când activiștii de mediu au sunat la 112, transportul nu era înregistrat în registre. Teomar Building a avut contracte de furnizare lemn în ultimii ani cu Timber Group, Kronospan și Egger România.

Probleme și în 2022

Numele companiei Teomar Building a mai fost implicat în cazuri investigate de autorități legate de transportul ilegal de lemn. Anul trecut, în perioada 30 martie – 5 aprilie, polițiști împreună cu specialiști silvici din cadrul Gărzii Forestiere Suceava, au efectuat un control pe linia achiziționării/debitării/comercializării și transportului de material lemnos la societatea Teomar Building SRL, din comuna Vama, sat Prisaca Dornei. La acel moment, anchetatorii au verificat stocurilor scriptice cu cele faptice, precum și verificarea operațiunilor din depozitul de material lemnos.

Controlul a dus la descoperirea unor nereguli, ocazie cu care au fost aplicate un număr de 4 sancțiuni contravenționale în cuantum de 9.000 lei, iar ca măsură complementară s-a dispus confiscarea valorică a cantității de 3,8 mc. material lemnos, în valoare totală de 2.837 de lei.

Din verificările efectuate a reieșit faptul că, la data de 02.03.2022, ora 12:15, ansamblul auto format din cap tractor și semiremorcă ar fi transportat material lemnos fără documente de proveniență pe raza sat/com. Moldovița, jud. Suceava, iar la aceeași dată, ora 12:10, ansamblul auto format din cap tractor și semiremorcă ar fi transportat material lemnos fără documente de proveniență pe raza sat/com. Moldovița, județul Suceava. În ambele cazuri există suspiciunea că Teomar BuildingU S.R.L. ar fi implicată în efectuarea transporturilor anterior precizate.

Inspectorii au depistat un caz asemănător ca cel din acest an. „Pe 3 martie 2022, ora 12:25, un ansamblul auto format din cap tractor și semiremorcă ar fi transportat material lemnos fără documente de proveniență pe raza sat/com. Moldovița, județul Suceava, iar la aceeași dată, ora 12:25, ansamblul auto format din cap tractor și semiremorcă ar fi transportat material lemnos fără documente de proveniență pe raza sat/com. Moldovița, județul Suceava”, reiese din datele instituțiilor de control, informați obținute de impact.ro.

„În ambele cazuri există suspiciunea că Teormar Building ar fi implicată în efectuarea transporturilor anterior precizate”, au precizat anchetatorii.

Având în vedere aspectele constatate, polițiștii s-au sesizat din oficiu cu privire la săvârșirea infracțiunilor de: „Transport cu orice mijloace de transport al materialelor lemnoase, în volum de peste 10 metri cubi, neînsoțite de documente specifice de transport”, și „Falsul informatic”.

SC Teomar Building SRL din satul Paltinu, comuna Vatra Moldoviței, are ca obiect de activitate „exploatarea forestiera”.

Transporturile ilegale sunt o problemă frecventă

Organizația ecologistă WWF România a monitorizat anul trecut transporturile de lemn din două județe, Brașov și Sibiu. Concluziaa fost că 40% din transporturile realizate cu autobehicule sunt ilegale.

„Timp de 7 zile, am monitorizat video toate transporturile de lemn care ieşeau din pădure în diferite locaţii din judeţele Braşov şi Sibiu. Rezultatul este sumbru: peste 40% dintre transporturi sunt ilegale. Din totalul transporturilor de lemn surprinse pe camere, 26% au fost transporturi de lemn de foc (camionete, atelaje) fără documente precum aviz/cod SUMAL. Mai departe, din transporturile care au fost înregistrate în SUMAL, alte 31% au fost identificate ca transporturi neconforme în care am constatat fraudarea declaraţiilor privind cantităţile de lemn transportate – supraîncărcări flagrante, cu un volum nedeclarat ajungând pana la 10 mc per transport. Acest mod de operare, prin care este introdus pe piaţă lemnul recoltat ilegal, este practic îngăduit de breşele din SUMAL 2, breşe recunoscute de autorităţi dar care în continuare nu sunt soluţionate”, susțin reprezentanții WWF România.

Directorul Direcției Silvice Sibiu, Ilie Troancă, susține că procentul de 40% de transporturi ilegale e o exagerare. El spune că în realitate ar fi vorba de 1, 2 procente. „Un procent așa de mare nu putea să treacă de noi. Dacă suntem responsabili, să fim sancționați. Dacă spuneau 1%, 2% din transporturi, puteam înțelege. Dar din două mașini să spui că una e ilegală, acum exagerez și eu, că nu au spus chiar 50%, e enorm. Să meargă la parchet, la poliție. Eu dacă aveam datele acestea, le trimiteam direct la poliție”, ne-a transmis Ilie Troancă.

PUNCTUL DE VEDERE AL LUI ȘTEFAN AUREL ANECI, ADMINISTRATORUL TEOMAR BUILDING

Acesta ne-a precizat:

„într-adevăr administratorul societății noastre, care a ales să nu comenteze aspectele despre care a fost întrebat, însă acesta nu v-a pasat niciunui angajat al societății. Prin urmare, persoane cu care se precizează că ați luat legătura pentru realizarea articolului nu aparține de subscrisa, nu ne însușim informațiile oferite de aceasta”.

Autocamionul cu număr de înmatriculare SV-89-TME aparține societății noastre și într-adevăr a fost reținut în vederea confiscării, urmare a reținerii în vederea provenienței materialului lemnos transportat cu acest mijloc de transport, acesta fiind ulterior lăsat în custodia subscrisei. În patrimoniul subscrisei nu există niciun mijloc de transport înregistrat cu numărul de înmatriculare SV-77-TME, astfel că ab initio, astfel că informațiile din articol legate de faptul că același camion a fost depistat de două ori transportând lemn furat sau lemn tăiat ilegal și având număr de înmatriculare diferite sunt pe deplin eronate.

Caracterul nepublic al urmării penale produce efecte inclusiv față de persoana împotriva căreia se desfășoară această procedură, astfel că, în cazul în care ar exista un dosar de urmărire penală îndreptat împotriva subscrisei, nu am putea avea cunoștință de această procedură cel puțin până la efectuarea în continuare a urmăririi penale și dobândirii calității de suspect. Astfel, nu este nimic greșit în afirmațiile subscrisei, referitoare la afirmațiile că nu știm despre niciun dosar penal, câtă vreme subscrisei nu i-a fost comunicată vreo calitate procesuală într-un astfel de dosar.

În cea ce privește eticheta atribuită societății noastre, aceea de parte a mafiei lemnului din România, nu se poate să nu observăm că pe lângă excesul de zel caracteristic articolelor de presă, există și o puternică lipsă de informare legată de modul în care subscrisa își desfășoară activitatea. La momentul actual, nu există nicio hotărâre judecătorească definitivă care să stabilească vinovăția subscrisei în ceea ce privește transportul ilegal de material lemnos sau transportul de lemn furat.

În cazul în care subscrisa va prezenta interes pentru articolele dumneavoastră, solicitarea noastră este de a ne oferi prevalența prezumției de nevinovăție, principiu evocat atât de legislația noastră internă (art.23 din Constituția României, art.4 din Codul de Procedură Penală), cât și de Convenția Europeană a Drepturilor Omului (art.48) la care România este parte.

Un alt aspect pe care se pune accent este legat de modul în care autoritățile aleg să-și exercite atribuțiile cu prevedere de indisponibilizarea, reținerea sau confiscarea materialului lemnos și/sau a mijloacelor cu care acesta este transportat. Conform prevederilor legale în vigoare, singurele persoane care por contesta modul în care autoritățile își desfășoară activitatea sunt cele față de care măsurile dispuse de autorități produc un efect direct, iar soluționarea acestor contestații se realizează de organele expres abilitate de lege în acest sens. Exprimarea anumitor nemulțumiri în spațiul public, pe Facebook sau în articole de presă, ține de dreptul la libera exprimare, însă, în contextul actual, are ca unic scop dezinformarea publicului și aplicarea unei calificări negative asupra persoanelor care se ocupă de exploatarea forestieră – mafia lemnului.

În ceea ce privește suspiciunea rezonabilă, prevăzută în Codul de procedură penală ca și condiție indispensabilă începerii urmării penale împotriva unei persoane, aceasta nu echivalează cu o confirmare a săvârșirii a respectivelor persoanelor a faptelor în cauză; mass-media ar trebui să facă această delimitare a noțiunilor elementare de drept penal, pentru a evita dezinformarea cititorilor, cum se întâmplă în prezent.

Concluzionând, societatea Teomar Buliding își desfășoară activitatea în conformitatea cu normele legale care o guvernează, iar în lipsa unei hotărâri judecătorești definitive care să statueze contrariul, această se bucură de prezumția de nevinovăție, prezumție de care ar trebui să se țină cont și în cazul exprimării în spațiul public”.

Urmăriți Impact.ro și pe