Cum se folosește corect aerul condiționat al mașinii? Mulți șoferi îl utilizează greșit

Emanuela Pană 21.07.2023, 16:30
Cum se folosește corect aerul condiționat al mașinii? Mulți șoferi îl utilizează greșit

În timpul verii, folosirea aerului condiționat al mașinii poate să ridice anumite probleme legate de suprasolicitare. Atunci când termometrele indică temperaturi tot mai ridicate, este normal să vrem să profităm la maximum de sistemul de aer condiționat din dotare. Totuși, multe persoane nu cunosc modul de funcționare al acestuia. Așadar, iată cum se folosește corect aerul condiționat al mașinii.  

Aerul condiționat, indispensabil în lunile de vară 

Vremea călduroasă de vară este aici și, odată cu ea, îți reamintim cât de important este sistemul de aer condiționat al mașinii pentru a te bucura de confort pe toată durata călătoriei. În timpul sezonului cald, temperaturile dezvoltate în interiorul mașinii sunt mai mari decât cele din exterior, ceea ce face ca aerul condiționat să fie o necesitate și nu un moft. 

În ultima vreme, sunt tot mai puține mașinile care nu sunt dotate cu aer condiționat – una dintre cele mai utilizate funcții ale automobilului. Conform producătorilor de mașini, aerul condiționat din dotare trebuie pornit lunar, indiferent de temperatura de afară, timp de câteva zeci de minute. 

Motivul este unul simplu, și anume: conductele pe care se găsește freonul rămân nelubrifiate, existând riscul să crape. Prin urmare, este bine ca aerul condiționat să fie pornit din când în când, astfel încât freonul și uleiul să lubrifieze conductele. 

Citește și: Cum răcorești mașina fără să pornești aerul condiționat? Șoferii trebuie să afle acest truc

Primul autoturism din lume dotat cu aer condiționat 

În anul 1939, în timpul celui de-Al doilea Război Mondial, americanii de la Packard fabricau primul autoturism din lume dotat cu aer condiționat. Automobilul se numea Packard Super Eight și era prevăzut cu un sistem utilizat și la fabricarea frigiderelor, sistem format din două radiatoare (un compresor și o valvă de expansiune). 

Altfel spus, producătorii s-au gândit că dacă un frigider poate să răcească alimentele, de ce nu ar fi în stare să răcească și aerul din interiorul unei mașini? Principiul este același în ambele cazuri și a rămas aproape neschimbat de la apariția primelor sisteme de răcire automate. Prin urmare, am putea zice că aerul condiționat își are rădăcinile la începutul secolului trecut. 

Vezi și: Ce se întâmplă cu mașina ta dacă o parchezi zece minute la soare. Cât de mult crește temperatura în ea?

Cum se folosește corect aerul condiționat al mașinii? 

Mulți șoferi aleg să nu folosească această funcție a automobilului deoarece se tem de consumul ridicat când aerul condiționat este deschis. Însă, în realitate, diferența de consum este mult prea mică pentru a nu te bucura de avantajele sale în special în zilele caniculare.  

Cum se foloseste corect aerul conditionat al masinii
Cum se foloseste corect aerul conditionat al masinii pe timp de vara

Deși obișnuim să îl folosim doar când e cald, aerul condiționat poate fi pornit și pe timp de ploaie, când diferențele de temperatură dintre interiorul și exteriorul mașinii fac ca parbrizul să se aburească. Astfel, geamul se va usca în câteva zeci de secunde.  

Deoarece temperaturile din interiorul mașinii sunt mai mari decât cele din exterior în lunile călduroase de vară, aerul condiționat va începe să funcționeze la putere maximă abia după câteva minute. Iată cum se folosește corect aerul condiționat al mașinii pe timp de vară.  

Scoate aerul fierbinte din interiorul cabinei 

Poți face asta prin deschiderea geamurilor din spate ale autovehiculului. În acest mod vei favoriza ieșirea aerului fierbinte din mașină. Pentru a forța aerul fierbinte să iasă din mașină într-un timp cât mai scurt, deschide și închide în mod repetat ușa de la nivelul șoferului. 

Pornește aerul condiționat și lasă-l să meargă la putere mică 

Am menționat deja că temperatura din interiorul mașinii tinde să fie mai ridicată decât cea din exterior. Setarea aerului condiționat la putere mică va trage aer din exteriorul mașinii și îl va răci.

În schimb, dacă vei seta temperatura aerului la nivelul maxim, vei forța sistemul de aer condiționat să folosească aer din interiorul cabinei, aer cu o temperatură superioară. Pentru a ajunge la temperatura pe care o a-i setat-o, sistemul va funcționa în exces.  

Aerul condiționat funcționează mai bine în mers 

Motivul pentru aparatul de aer condiționat funcționează mai bine în timpul mersului are legătură cu compresorul, care funcționează mai bine atunci când motorul se află în rotație. Drept urmare, nu este nevoie să pornești sistemul de aer condiționat înainte de porni la drum cu mașina (este o pierdere de timp și un consum de combustibil inutil). 

Curăță sau schimbă filtrul de aer 

Filtrele murdare de aer din cabină împiedică un flux adecvat de aer. Verifică des filtrul și curăță-l sau înlocuiește-l, dacă este nevoie.  

Păstrează mașina curată 

Murdăria și bacteriile pot avea un impact negativ asupra sistemului de aer condiționat al mașinii tale, notează themufflerman.com. Ține murdăria și resturile la distanță prin curățarea, ștergerea prafului și aspirarea regulată. 

Urmăriți Impact.ro și pe
Emanuela Pană
Absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București, Emanuela Pană s-a alăturat echipei Impact în anul 2020, din dorința de a fi...