Cum faci sesizare la ANRE pentru nereguli la facturile de curent și gaz. Pașii de urmat pentru fiecare client

Gabriela del Pupo 12.01.2022, 16:03
Cum faci sesizare la ANRE pentru nereguli la facturile de curent și gaz. Pașii de urmat pentru fiecare client

ANRE demarează controale ample la furnizorii de energie electrică și gaze naturale pentru a verifica cum au fost emise facturile din ultima perioadă. Ministrul Energiei, Virgil Popescu ne recomandă sesizarea ANRE în cazul facturilor mari și pe de altă parte avocații spun că nu ar trebui să așteptăm ca staul să regleze problema facturilor și ar trebui acționat în instanță și la Consiliul Concurenței.

Cum trebuie să acționeze un client dacă are neclarități privind facturile primite?

ANRE a transmis pașii pe care trebuie să îi urmeze fiecare client care descoperă că a primit o factură care nu corespunde ca sumă cu luna decembrie mai ales dacă se descoperă că în privința consumului suma nu se justifică.

  • Clienții finali care au neclarități privind facturarea energiei electrice și a gazelor naturale, trebuie să se adreseze furnizorului care a emis factura în discuție pentru clarificări, acesta având obligația transmiterii unei explicaţii clare şi uşor de înţeles a modului în care este calculată valoarea facturii, în special în cazul în care aceasta nu este bazată pe consumul real.
  • În măsura în care apreciază că prin răspunsul formulat nu au fost aduse clarificările necesare, clientul final are posibilitatea să se adreseze ANRE sau altor instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanței de judecată.
  • Recomandăm clienților finali de energie electrică/gaze naturale următoarele:

– să încheie o convenție de consum cu furnizorul de energie electrică/gaze naturale;

– să verifice dacă facturarea s-a efectuat potrivit indexului transmis;

– să verifice în contract perioada în care trebuie transmis furnizorului indexul și să beneficieze de mecanismul autocitirii pentru a evita facturarea unui consum estimat şi ulterior regularizarea acestuia;

– să nu ignore notificările transmise de furnizorul de energie privind modificarea condițiilor contractuale, în special modificarea prețurilor/tarifelor. Dacă aceste modificări nu respectă condițiile prevăzute în contract (preț fix pe o anumită perioada de timp), clientul final are dreptul să sesizeze ANRE sau alte instituții care au atribuții în acest sens, chiar și instanța de judecată.

Facturi
Facturi

 

„Faceţi plângeri, cât mai multe posibil, la ANPC şi la Consiliul Concurenţei, vi se impun niște prețuri excesive”

Consumatorii care consideră că facturile la electricitate şi gaze sunt prea mari ar trebui să le conteste la ANPC, la Consiliul Concurenţei sau în instanţă, nu să aştepte ca statul să le rezolve problema, ne sfătuișește Gheorghe Piperea, avocat și preşedintele Asociaţiei Parakletos privind protecţia consumatorilor.

„Faceţi plângeri, cât mai multe posibil, la ANPC şi la Consiliul Concurenţei, pentru că ceea ce se întâmplă sunt practici anticoncurenţiale, monopoliste, vi se impun nişte preţuri excesive, care vă ruinează. Acest lucru este un fapt anticoncurenţial, conform legislaţiei în materie de concurenţă. Nu vă răspunde ANPC în timp util, nu vă răspunde Consiliul Concurenţei, bombardaţi-i cu zeci de mii de astfel de petiţii şi la un moment dat cineva în Parlament va sesiza acest lucru şi va lua măsuri, va putea spre exemplu să decidă demiterea întregului Consiliu al Concurenţei pentru inacţiune.

Pentru că, dacă e vorba de o masă mare de oameni nemulţumită, nu ai cum să ignori acest lucru. Şi factorul politic, dacă va vedea că este un fluviu de astfel de reclamaţii, va sesiza în sfârşit că este o problemă şi că se poate reglementa situaţia în baza legii actuale”, a spus Piperea, conform AGERPRES.

Acesta spune că fără aceste acțiuni doar o simplă reclamație la furnizor poate să nu fie băgată în seamă.

„Consumatorul este mult prea insignifiant pentru corporaţia respectivă pentru a fi luat în seamă. Doar atunci când acţionezi energic cu plângeri în justiţie şi la ANPC te bagă în seamă. Acţionaţi şi s-ar putea să aveţi o şansă să rezolvaţi problema, nu aşteptaţi ca statul să vă rezolve problema”, a arătat reprezentantul asociaţiei privind protecţia consumatorilor.

Urmăriți Impact.ro și pe