EXCLUSIV

CFR dă explicații halucinate pentru căldura și aglomerația din trenuri. Pro Infrasctructura: „La ce oferă nu sunt justificate scumpirile”

Gabriela del Pupo 05.07.2022, 17:30
CFR dă explicații halucinate pentru căldura și aglomerația din trenuri. Pro Infrasctructura: „La ce oferă nu sunt justificate scumpirile”

Biletele s-au scumpit, condițiile sunt deplorabile de ani de zile iar CFR Călători vine cu o comunicare menită doar să stârnească furia călătorilor. România nu a fost încadrată din punct de vedere internațional printre țările care au vara temperaturi extreme de peste 35 de grade Celsius. Majoritatea celor care au călătorit cu trenurile din țara noastră știu că aerul condiționat, în majoritatea cazurilor nu funcționează deloc. Mai mult CFR ne îndeamnă să rezervăm din timp bilete și să aproximăm aglomerația.

„Tot ce înseamnă aparatele de aer condiționat, în cel mai bun caz, funcționează așa și așa. De obicei nu funcționează deloc”

Impact.ro a stat de vorbă cu Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructura, care spune că România este departe de a avea trenuri care să poate fi apărate cu argumentul că temperatura a depășit 35 de grade sau că sunt aglomerate, așa cum sugerează CFR.

„Dacă vorbim de material rulant în România avem o problemă majoră pe toate categoriile, și pe tracțiune, vorbim aici de locomotive, și au legătură cu aerul condiționat, și pe vagoane, unde aparatele, și tot ce înseamnă aparatele de aer condiționat, în cel mai bun caz, funcționează așa și așa. De obicei nu funcționează deloc pentru că sunt foarte vechi, vorbim de material rulant care are zeci de ani, multe vagoane, deși modernizate, nu fac față.

Nu este o problemă de capacitate a aparatelor de aer condiționat, este o problemă că nu funcționează deloc.

Noi putem să avem o discuție tehnică despre câți oameni sunt în tren și câte grade sunt afară, dar nu despre asta este vorba că nu mă interesează pe mine călător, sau să am o discuție despre clase de performanță.Noi avem nevoie de material rulant nou.

La ce oferă nu sunt justificate scumpirile, de fiecare dată când tu faci o creștere de tarif, trebuie să faci și o creștere de confort, de siguranță de viteză. Altfel o să îți pui călătorii în cap ” spune reprezentantul asociației.

Explicațiile CFR, un clasament este de vină pentru sauna din trenuri

Dacă în anii trecuți mai puteam spera la comunicate încurajatoare, anul acesta, după scumpirile justificate prin creșterea cheltuielilor, vine și o explicație pur tehnică, fără legătură cu realitatea privind condițiile deplorabile de care se plâng călătorii.

Astăzi CFR Călători a transmis un comunicat prin care informează că reglementările privind condițiile normale de funcționare a instalațiilor de climatizare a vagoanelor sunt prevăzute în clar în „Normele tehnice feroviare autohtone și internaționale”. Reprezentanții CFR Călători precizează că România este încadrată în zona climatică II ceea ce înseamnă că temperatura maximă optimă pentru funcționarea în parametri nominali ai vagonului este de +35°C, iar umiditatea de maxim 65%.

„Având în vedere că media temperaturilor exterioare din ultima perioadă este de peste 35-38°C°, ajungând conform determinărilor și a înregistrărilor din black box-ul procesorului de climatizare, în condiții de funcționare la temperaturi de peste 45°C – 48°C, temperaturi exterioare dezvoltate la nivelul carcasei vagonului și umiditate de 80% (parametru raportat de către ANM), instalațiile de climatizare să nu mai poată atinge valorile de regim optim de funcționare”, au explicat reprezentanții CFR Călători, conform economica.net.

Mai mult CFR recomandă călătorilor să își rezerve bilete din timp pentru a evita aglomerația.

„Menționăm că gradul de ocupare afectează confortul călătorilor. Astfel că pentru a avea o predictibilitate a cererii de transport și pentru a ne putea adapta cât mai bine capacitatea de transport la numărul de locuri solicitat și folosind întregul parc de material rulant tehnic disponibil, în special pe rutele ce înregistrează cele mai mari solicitări de trafic, CFR Călători recomandă pasagerilor să își planifice din timp călătoria, să utilizeze toate trenurile puse la dispoziție în graficul unei zile de circulație și să își procure din timp legitimațiile de călătorie, folosind toate canalele disponibile în acest sens”, au conchis reprezentanții CFR Călători.

Cum arată stadiul noilor achiziții?

Nici măcar achizițiile noi nu sunt un factor de încurajare pentru călători. O eroare umană a făcut ca achizițiile așteptate în perioada următoare să fie potrivite doar pentru curse pe distanțe scurte. Mai pe românește, un responsabil a copiat cerințele tehnice de pe un caiet de sarcini pe altul, fără să ia în considerare că achiziția era pentru trenuri care să parcurgă rute lungi.

„În loc să ia trenuri de lung parcurs, conform caietului de sarcini, ei au dat copy-paste din licitația pentru trenuri regionale, de navetiști. Acum trebuie să vedem ce putem, cu acest contract semnat, să primim, astfel încât trenurile care or să vină să fie cât de cât confortabile și în acel lung parcurs. Vedeți ce se întâmplă cu Săgeata Albastră.” spune Ionuț Ciurea.

Aceste eforturi sabotate de neatenție vin după mulți ani în care s-au încercat achiziții de material rulant nou în România. Licitația demarată după cinci ani de inițiere a mai multe demersuri pentru achiziția de trenuri noi a fost închisă în luna august a anului trecut. Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) informa că a fost anulată licitația pentru achiziția a 40 de rame regionale, de către Comisia de evaluare numită în cadrul licitației de achiziție a materialului rulant nou, trenuri electrice regionale, destinat transportului regional feroviar de călători. Motivele anulării au fost:

  • Decizia nr. 2142/2020 a CAB,
  • răspunsurile ofertanților, transmise ARF în urma solicitărilor de clarificare,
  • rapoartele experților tehnici cooptați
  • prevederile legale care se referă la imposibilitatea adoptării măsurilor de remediere de către autoritatea contractantă, fără ca acestea să afecteze principiile achizițiilor publice.
Urmăriți Impact.ro și pe