Cea mai bună metodă de a scăpa de kilogramele în plus acumulate de sărbători. Nutriționistul Florin Bălănică: ”Detoxifierea nu există, este doar un element de marketing”

Andrei Cezar / 04.01.2021, 18:15
Cea mai bună metodă de a scăpa de kilogramele în plus acumulate de sărbători. Nutriționistul Florin Bălănică: ”Detoxifierea nu există, este doar un element de marketing”

Sărbătorile de iarnă încă nu s-au încheiat, însă Crăciunul și Revelionul au lăsat urme evidente în garderoba multora dintre noi. Kilogramele s-au adunat, iar dacă punem la socoteală că cele două sărbători importante de peste câteva zile, Boboteaza și Sf. Ion, vor fi trecute și ele la capitolul mâncare și băutură din belșug, cu siguranță vom fi dezamăgiți atunci când ne vom urca pe cântar. Celebrul nutriționist Florin Bălănică ne învață cum putem scăpa relativ ușor de greutatea excesivă acumulată în această perioadă doar prin alimentație corectă.

Cum scăpăm de kilogramele în plus acumulate de sărbători. Sfaturile doctorului Florin Bălănică

Pentru români, sărbătorile de iarnă înseamna, pe lângă tradiții și obiceiuri, mese îmbelșugate stropite din plin cu alcool. Nu este de mirarea, astfel, că an de an ambulanțele sosesc la camera de gardă a spitalelor cu sute de pacienți care au făcut abuz. Pentru a evita neplăcerile cauzate de mâncarea în exces, specialistul în nutriție dr. Florin Bălănică ne recomandă cum ar trebui să arate o masă de sărbători fără a exclude carnea de porc sau alimentele grase.

”Am moștenit niște obiceiuri frumoase, tradiții care ne umplu de bucurie, dar am uitat să le adaptaăm omului modern. Am luat din zona tradițiilor românești, doar ceea ce ne-a convenit și ne-a plăcut. Adică mâncarea abundentă, mese îmbelșugate și lipsa oricăror reguli nutriționale. În mod evident, țăranul român autentic nu avea cunoștințe de nutriție, dar avea bunul simț al omului care știa cum să combine lucrurile și cum să le adapteze perioadelor zilei, anotimpurilor și acest lucru îl făcea să fie sănătos și longeviv.

În mod cert am consumat produse din porc, lucru care nu este rău. Porcul face parte din tradiția și cultura românească, așa cum peștele face parte din tradiția mediteraneană. Nu vom putea inversa acest lucru. În mod evident porcul va fi și pe mai departe tradiția sărbătorilor de Crăciun.”, a declarat dr. Florin Bălănică pentru Impact.ro.

Specialistul ne sugerează să punem accent pe alimentele care aduc un aprot caloric mare în prima parte a zilei, urmând ca în a doua jumătate să mâncăm alimente cu mai puține calorii.

Cum ar trebui să arate meniul de sărbători

”Cum putem să mâncăm în așa fel încât lucrurile să fie în controlul sănătății noastre? De exemplu: la micul dejun putem consuma produse din porc cu o legumă de culoare verde și cu o pâine prăjită. Sau putem chiar să consumăm două-trei linguri de salată boeuf preparată

tradițional saupreparată conform metodei mele, fiind mult mai gustoasă, dar ”light” (ușoară-n.r.), cu una-două felii de pâine prăjită și eventual cu o murătură de culoare verde. Vine perioada gustării unde putem să consumăm un fruct, un probiotic – un iaurt sau o brânză slabă.

Prânzul este alocat acestor produse din porc mai greu digerabile, cum ar o friptură de porc cu salată sau fasole verde, o ciorbă din carne de porc, sau orice alt produs din carne de porc, cum ar fi cârnații spre exemplu. Partea a doua a zilei, adică după ora 14:00, trebuie să fie alocată, conform metabolismului uman, alimentelor mai slab calorice, cum ar fi iaurturile și brânzeturile mai slabe sau carnea albă, cum ar fi peștele, curcanul sau puiul. Dacă noi consumăm în felul acesta, ne putem bucura de sărbătoare fără a lua un gram în plus.”, ne-a mai precizat medicul nutriționist.

Și calitatea cărnii de porc consumată contează foarte mult. Doctorul Florin Bălănică ne dă un exemplu personal, declarând că el consumă carnea a două specii de suine crescute în propria fermă: ”una hibridă – pietran – o rasă belgiană de carne cu ”Marele Alb”, un porc tradițional pe care îl cunoaște toată lumea și porcul de Mangalița, care are o cantitate de grăsime mai mare, dar de bună calitate, comparabilă cu cea a somonului.”

Dr. Florin Bălănică: ”Ficatul a fost mitraliat în această perioadă”

În unele cazuri, ficatul persoanelor a strigat din toți rărunchii după ajutor ca urmare a meselor pline și consumului de alcool. Pentru a nu supune la cazne și mai mari organul responsabil de metabolism, medicul nutriționist recomandă ca alcoolul să fie servit la o oră după masă.

”Este binecunoscut faptul că în ficat este o enzimă, care se numește ”alcool dihidrogenaza” și care se ocupă atât de metabolizarea alcoolului, cât și al grăsimilor. Ca să vorbim retoric, enzima aceasta stăî pe un scaun și către ea vin pe un traseu alcoolul, iar pe altul grăsimile. Ea (enzima-n.r.) trebuie să ia o decizie de care să se ocupe prima dată. Se va ocupa, în mod cert, de alcool, care este mult mai toxic pentru corp și implicit pentru ficat și va depozita grăsimea. Este unul dintre motivele pentru care în marea noatră majoritate, noi românii, avem ficat gras – steatoză hepatică. Dacă noi reușim să disociem acest consum, atunci este bine. Prin metoda ”Doctor Bălănică” eu recomand pacienților mei să consume alcool la o oră de masă. Sigur că asta contravine oricăror obișnuințe românești și va contraria foarte multe persoane. Dar una peste alta, sănătatea este o decizie individuală.”

Detoxifierea, un mit?

”Detoxifierea nu există, este doar un element de marketing. Corpul uman are organe specializate, cum ar fi: plămânii, ficatul, rinichii sau pielea care se ocupă cu acest lucru. Nu avem nevoie să detoxifiem nimic, dar în mod cert trebuie să fim foarte atenți la modul în care trăim viața. Nimeni nu spune să nu bem un pahar cu vine, nimeni nu spune să nu mâncăm o mâncare mai bogată caloric în perioada sărbătorilor, dar totul trebuie făcut cu moderație și cu reguli.”, a mai precizat Florin Bălănică.

Mese copioase de sarbatori
Mese copioase de sarbatori

Cum putem slăbi după sărbători

Potrivit medicului, în stabilirea unui plan nutrițional cel mai important factor îl reprezintă ”raportul mușchi-oase-apă-grăsime”.

”În metoda mea, greutatea este irelevantă. Contează raportul mușchi-oase-apă-grăsime. Dacă ne uităm la un halterofil, acesta va avea un exces de masă musculară, iar dacă ne uităm la o persoană obeză care are aceeași greutate cu halterofilul, aceasta are un exces de grăsime. Niciunul dintre ei nu este armonios, amândoi sunt dismorfici, adică niciunul nu are proporțiile optime. Tocmai de aceea contează acest raport mușchi-oase-apă-grăsime.

Sugerez tuturor persoanelor care au luat în greutate să își facă o măsurătoare de acest fel. Este o măsurătoare cu un cântar care se găsește în toate clinicile de nutriție, sau în sălile de sport și care măsoară, pe lângă greutate, roportul mușchi-oase-apă-grăsime și grăsime de pe organele interne. Conform acestei măsurători, fiecare persoană primește un program, un meniu adaptat în așa fel încât să scadă în greutate sau să își atingă obiectivul.”, a declarat nutriționistul.

Cum ar trebui să arate meniul după sărbători

Deși nu este adeptul ”sugestiilor generale”, medicul Florin Bălănică face, totuși, câteva recomandări pentru cei care își doresc să scape de kilogramele în plus acumulate în această perioadă.

”Trei mese principale, două gustări, cina până în ora 20:00, proporția farfuriei să fie 3/4 proteină și 1/4 legumă de culoare verde. Mai exact, 3/4 să fie ori carne albă, ori brânză slabă, ori albuș din ou și restul o legumă – fasole verde, spanac, ardei, castravete. Consumând, la două-trei ore alimente în această proporție în mod cert vom scădea în greutate. Dar nu putem merge cu această recomandare pe termen lung pentru că trebuie să existe o anumită diversitate în alimentație și adaptare la fiecare persoană în parte.” a mai declarat Florin Bălănică.

Mișcarea fizică este și ea foarte importantă

”Totodată, sugerez 15 minute de activitate fizică zilnic. Sunt promotorul mișcării funcționale pe care acum 11 ani am adus-o în România. Un tip de mișcare ce nu ne face rău, ci se adaptează fiecărei persoane în parte. Atunci când vrem să scădem în greutate, 70-80% reprezintă nutriția și restul mișcarea. Totodată, mișcare trebuie să fie constantă, de intensitate mică și medie la început. Este de preferat să facem mișcare 15-20 de minute în fiecare zi, decât să aruncăm adidașii și costumul de sport în portbagajul mașinii și să le uităm acolo încercând să facem excesiv, de două-trei ori pe săptămână la o sală.”, a mai precizat medicul.

 

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI