Ce trebuie să faci ca să nu fii păcălit când duci mașina la service. Atenție mare la aceste lucruri

Andrei Cezar 23.06.2020, 14:26

În ultima perioadă, tot mai mulți români au reclamat, la ANPC, service-urile auto în care și-au reparat mașinile, din cauza tarifelor prea mari pe care le percepeau acestea. Protecția Consumatorilor a efectuat o serie de verificări la sute de societățile comerciale unde au găsit nereguli în practicile comerciale care afectează atât persoanele care-și duc mașina la reparat, cât și asigurătorii ce plătesc aceste intervenții, potrivit Avocatnet.ro.

Ce trebuie să faci ca să nu fii păcălit când duci mașina la service

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a verificat, în ultima perioadă, aproximativ 250 de service-uri auto, potrivit directorului instituției, Paul Anghel.

“Am demarat controale la service-urile din întreaga ţară, inclusiv în Bucureşti, la aproximativ 250 de unităţi, în urma sutelor de reclamaţii primite de la consumatori precum şi de la transporturi în cursul anilor 2019 şi 2020”, a declarat Paul Anghel, potrivit Agerpres.

În urma acestor verificări s-a constat că unii operatori economici ”umflau” facturile și cu 1.000 de lei pentru o oră de manoperă, față de tarifele afișate, conform sursei citate.

O altă modalitate de a mări costul reparațiilor, descoperită de ANPC, este majorarea numărului de ore necesare pentru un anumit tip de reparație. Spre exemplu, pentru vopsirea unui element al mașinii se mai adăuga o oră la norma de ore necesară respectivei operațiuni și astfel se mărea și valoarea facturii.

Ce trebuie să faci ca să nu fii păcălit când duci mașina la service. Atenție mare la aceste lucruri
Ce trebuie să faci ca să nu fii păcălit când duci mașina la service. Atenție mare la aceste lucruri

Reguli de respectat pentru a nu fi păcălit

În primul rând, înainte de a duce mașina în service, trebuie să te informezi despre tarifele practicate, iar în acest sens este necesară solictarea unui deviz estimativ al intervenției, recomandă șeful ANPC.

Service-urile sunt obligate să aibă prețurile afișate în zona de recepție și modalitatea de calcul utilizat.

Ce trebuie să conțină devizul

  • descrierea precisă a lucrărilor care se vor efectua;
  • costul manoperei;
  • lista pieselor de schimb necesare;
  • termenul de reparaţie;
  • durata de valabilitate a devizului.

Nota de comandă sau reparație

Nota de comandă se completează atunci când mașina este lăsată în service și e obligatoriu să conțină antetul firmei și trebuie să aibă următoarele:

  • data;
  • identitatea clientului;
  • tipul/modelul autovehiculului şi kilometrajul;
  • natura exactă a reparaţiilor de efectuat;
  • costul probabil al acestor intervenţii;
  • durata imobilizării autovehiculului.

În cazul în care factura pentru reparațiile făcute vi se pare prea mare ar fi bine să verificați dacă prețurile corespund cu cele afișate în catalogul firmei.

“Dacă factura vi se pare excesivă ca valoare, solicitați o verificare, cu catalogul de operaţii tehnologice, cu ajutorul personalului. În cele mai multe cazuri, acesta se găseşte sub forma unui fişier informatic în programul de editare al facturii. De asemenea, solicitarea unui deviz vă ajută să estimaţi costurile şi nu vă angajează. Dacă devizul este semnat de ambele părţi, el se poate transforma astfel într-un contract comercial şi trebuie să se emită o notă de comandă pentru reparaţie”, a mai declarat Paul Anghel.

De asemenea, este foarte important ca nota de comandă să fie semnată de ambele părți, deoarece așa poate reprezenta o dovadă a cerințelor inițiale (reparație + vopsire ușă, înlocuire far etc.) și ajută la contestarea facturii finale.

Urmăriți Impact.ro și pe