Ce spun specialiștii despre accidentul feroviar? Putem compara cu situația din Grecia? „În cazul frânării de urgență pot apărea răniri, dar care nu pot duce la deces”

Gabriela del Pupo 13.03.2023, 14:22
Ce spun specialiștii despre accidentul feroviar? Putem compara cu situația din Grecia? „În cazul frânării de urgență pot apărea răniri, dar care nu pot duce la deces”

Sistemul de siguranță al Căilor Feroviare Române a fost astăzi pus sub semnul întrebării. Deși nu s-a vorbit inițial despre o coliziune se parte că acesta ar fi fost cazul. Trenul accelerat care circula pe ruta Arad-București Nord a depășit semnalul Oprire a ajuns din urmă marfarul încărcat cu mașini Ford și l-a lovit violent, ceea ce a provocat deraierea ultimelor trei vagoane ale marfarului. Dan Trifu, președintele Asociației Eco Civica, spune că situația din România nu poate fi comparată cu cea din Grecia și că sistemele de siguranță din România sunt net superioare.

„În cazul frânării de urgență pot apărea răniri dar care nu pot duce la deces”

A fost nevoie de 10 ore pentru ca autoritățile să recunoască faptul că a fost vorba despre o coliziune. Deși indicatorul arăta culoarea roșie se pare că doar sistemul de siguranță a ajutat pentru că responsabilul pentru frânare, conductorul trenului a ignorat semnalizarea. În urma acestui accident 4 persoane au ajuns la spital. Pentru o informare corectă în privința evenimentului de cale ferată din apropierea stației Roșiori Nord, Dan Trifu, specialist în echipamente pentru siguranța traficului CFR, inclusiv Metrou, fac următoarele precizări:

-nu a fost pusă in pericol viața călătorilor;
-în cazul frânării de urgență pot apărea răniri dar care nu pot duce la deces;
-echipamentul de siguranța traficului a funcționat.
Nu echipamentul de dirijare a traficului, de siguranța traficului este problema ci starea căii de rulare și a materialului rulant;
-pentru a înțelege cum funcționează și acționează instalația pentru siguranța traficului precizez că distanța dintre două stații este împărțită in blocuri de linie automată (BLA), cam de 1800 m, asigurând o lungime a trenului și o distanță de frânare de 800 m, care funcționează in cadrul unei instalații mai mari denumită centralizare electrodinamică (CED), totul funcționând pe baza telecomenzilor feroviare, in zona respectivă acționând Dispecerul trafic din stația Roșiori Nord.
Revenind la împărțirea distanței dintre stații in segmente, precizez că prezența trenului pe un segment este marcată cu trasă de culoare roșie pe panoul de comandă al impiegatului sau dispecerului trafic.

CFR avertizeaza, este pregatit sa ofere apa doar „in situatii deosebite”
Gara de Nord, Bucuresti. Foto: Inquam Photos / George Calin

„Fiecare din aceste segmente de cale ferată este acoperit de un semnal”

Inițial, autoritățile au anunțat că mecanicul trenului de pasageri a reușit să frâneze la timp. Ministerul Transporturilor a anunțat în urma incidentului că de fapt a funcționat și că deocamdată este o anchetă în desfășurare și că nu se pot trage mai multe concluzii. În ceea ce privește cine va plăti pentru această eroare secretarul de stat al MTI a precizat că CFR are o guvernare corporatistă și că legea se va aplica în caest caz ca și pentru orice altă companie, Ministerul Transporturilor având obligația să asigurea doar investiția pentru materialul rulant.

„Fiecare din aceste segmente de cale ferată este acoperit de un semnal (gen semafor) care indică dacă segmentul de după semnal este ocupat sau liber.
Dacă două segmente din fața trenului sunt libere, atunci semnalul arată verde (ca la traficul auto).
Dacă un singur segment din fața trenului este liber, atunci semnalul arată culoarea galben și obligă mecanicul de locomotivă să ia măsuri de reducere a vitezei și, eventual, oprirea trenului.
Dacă nu ia aceste măsuri, trenul va fi frânat automat de instalația de autostop.
In cazul nostru sunt două situații:
-trenul de Marfă din fața trenului de persoane a deraiat și semnalul care acoperea semnalul respectiv era pe roșu, deci trenul de persoane a acționat frâna de urgență;
-deraierea poate rupe șina de cale ferată prin care circulă un semnal electronic de curenți mici care indică prezența trenului și atunci semnalul din fața segmentului trece pe roșu, ceea ce obligă celelalte trenuri care vin din spate să frâneze.
Mai e și posibilitatea ca trenul deraiat să se răstoarne pe linia vecină și, șuntând-o, să ducă la trecerea pe roșu și a semnalelor de pe linia vecină.
Situația de la noi nu are legătură cu cea din Grecia pentru că la noi instalația de siguranța a traficului funcționează perfect și nu pot apărea evenimente deosebite.
Plus că mecanicii au stații prin care comunică imediat dispecerului evenimentul apărut, dispecer ce oprește imediat circulația.
In orice suituație, trenurile nu se puteau lovi.”, mai spune Dan Trifu.

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriela del Pupo
Pentru Gabriela del Pupo presa nu a fost prima alegere. Absolventă a Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj, a lucrat mai bine de 10 ani în domeniul artelor spectacolului. Pasiunea pentru știri...