Ce nu ai voie să faci pe străzile cu sens unic. Pentru ca circulația să se desfășoare în condiții de maximă siguranță și pentru fluidizarea traficului, pe anumite porțiuni ale drumului public se stabilește ca circulația să se desfășoare într-un singur sens. În accest caz, începutul și sfârșitul drumului cu sens unic vor fi semnalizate ca atare. Cum recunoști un drum cu sens unic și ce manevre sunt interzise pe astfel de drumuri, afli în continuare.
Pe anumite sectoare de drum, pentru buna desfășurare a circulației, administratorul drumului respectiv poate impune ca circulația să se desfășoare într-un singur sens, începutul și sfârșitul drumului cu sens unic fiind semnalizate ca atare.
Drumul cu sens unic poate avea una sau mai multe benzi de circulație, iar oprirea sau staționarea pe acest fel de drum se face pe ambele părți – cu fața vehiculului în direcția de mers, cu condiția să rămână cel puțin o bandă de circulație liberă.
Drumul cu sens unic este drumul public unde circulația se desfășoară într-un singur sens și se recunoaște astfel:
Pe străzile cu sens unic circulația se desfășoară după reguli specifice. Astfel, oprirea sau staționarea se face pe ambele părți, cu condiția să rămână liberă cel puțin o bandă de circulație, iar reglementările din zonă să nu impună altceva. De asemenea, depășirea se face pe partea stângă.
În schimb, tramvaiele aflate în mers pot fi depășite atât pe stânga, cât și pe dreapta. Aceasta este singura excepție privind depășirea, astfel că ideea potrivit căreia celelalte vehicule pot fi depăşite pe orice parte este complet greșită. Dacă tramvaiul este oprit într-o stație fără refugiu, există două alternative:
Reamintim că, de regulă, depășirea tramvaiului se face pe partea dreaptă și nu pe stânga, cu excepția anterior menționată.
Particularități ale circulației pe sens unic:
Pe timp de noapte, oprirea se semnalizează prin balansarea în plan verfical a unei surse de lumină. Vor opri șoferii care se îndreaptă spre fasciculul de lumină. Prin rotirea energică a brațului agentul arată mărirea vitezei. Prin balansarea brațului în plan vertical, acesta arată micșorarea vitezei.
Semnalele de oprire pot fi date deopotrivă și din autovehicule, după cum urmează:
Pe drumurile cu sens unic întoarcerea vehiculelor este interzisă. Reglementările privind mersul înapoi se aplică fără excepţii, cu mențiunea că ieșirea cu spatele de pe orice fel de stradă nu este permisă.
De asemenea, o importanță deosebită trebuie acordată pietonilor angajați în traversare pe treceri, întrucât ei au prioritate indiferent de trotuarul de pe care îşi încep traversarea și indiferent dacă drumul are una sau mai multe benzi de circulaţie.
În cele din urmă, la ieșirea de pe străduțele cu sens unic, conducătorii auto care intenționează să vireze la stânga sunt obligați să ocupe rândul de lângă bordură sau acostamentul din partea stângă.
Ordonanța de urgență (OUG) nr. 195 din 12 decembrie 2002 (Codul rutier)
Regulament de aplicare a OUG 195/2002 (Regulamentul Codului rutier)
OUG – Articolul 45
(6) Tramvaiul aflat în mers poate fi depășit și pe partea stângă atunci când drumul este cu sens unic sau când între șina din dreapta și marginea trotuarului nu există spațiu suficient.
Regulament – Articolul 107
(2) La intersecțiile fără marcaje de delimitare a benzilor, conducătorii vehiculelor ocupa în mers, cu cel puțin 50 m înainte de intersecție, următoarele poziții:
b) rândul de lângă axa drumului sau de lângă marcajul de separare a sensurilor, cei care vor să schimbe direcția de mers spre stânga. Când circulația se desfășoară pe drumuri cu sens unic, conducătorii de vehicule care intenționează să vireze la stânga sunt obligați să ocupe rândul de lângă bordura sau acostamentul din partea stânga;
Regulament – Articolul 126
Se interzice întoarcerea vehiculului:
d) pe drumurile cu sens unic;
Regulament – Articolul 128
(1) Se interzice mersul înapoi cu vehiculul:
b) pe o distanță mai mare de 50 m;
Regulament – Articolul 141
(4) În localități, pe drumurile cu sens unic, oprirea sau staționarea voluntară a vehiculelor este permisă și pe partea stânga, dacă rămâne liberă cel puțin o bandă de circulație.