Tabloul de bord al unei mașini este una dintre cele mai importante părți din autoturism. El cuprinde semnale luminoase sub forma unor pictograme. Ele au rolul de a te avertiza în cazul în care apare o eroare sau o problem care trebuie rezolvată urgent. Este foarte important, ca șofer, să știi ce simbolizează aceste semen luminate. Așa puteți evita agravarea unei probleme, care ar putea să te coste timp și bani. Iată ce martori apar în bord la Dacia Logan și ce semnificație au. Care sunt avertizările cele mai periculoase.
Gravitatea problemei ține și de culoarea acestor semen din bord. De exemplu, albastru sau verde au rol doar de indicatori. Galbenul înseamnă o problemă ce ar necesita înlocuirea unei piese. Roşu indică o potenţială problemă serioasă legată de siguranţa maşinii.
Iată mai jos, care sunt principalii martori care se pot aprinde în bord, potrivit unei liste elaborate de Dailymail.co.uk .
Atunci când este vorba despre o defecțiune la motor, martorul poate fi de culoare rosie sau galbenă. Pictogramele alăturare avertizează că sistemul de control al funcţionării motorului este defect. Iniţialele EDC înseamnă engine diesel control. Pentru siguranța șoferului este bine ca acesta să se oprească la primul service, pentru a evita o problemă.
În general simbolul are culoarea roșie și se stinge imediat după ce motorul a fost pornit. Dacă însă, simbolul rămâne pornit, atunci motorul trebuie oprit imediat. Este obligatoriu. Motivele pentru care se aprinde acest martor pot fii mai multe:
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]-ulei degradat sau contaminat cu combustibil
– îmbâcsirea filtrului de ulei
– uzura excesivă a supapei acestuia
defectarea pompei de ulei.
Simbolul acesteia este de culoare galbenă și poate rămâne aprinsă după pornirea motorului. Acest symbol avertizează nivelul scăzut al uleiului. Nu este atât de grav, încât să nu puteți ajunge până la service pentru a rezolva problema. Pe termen lung însă, motorul s-ar putea defecta.
Atunci când motorul este supraîncălzit, lumina martorului va fi roșie. Aceasta indică un nivel scăzut al lichidului de răcire. În acesc caz, motorul trebuie oprit imediat. Se verifice nivelul şi, după caz, să se complecteze
Dacă aprinderea becului are loc în timp ce motorul merge, asta indică lipsa de răcire din cauza mai multor factori precum:
-ruperea curelei de transmisie a pompei de apă
-pierderea de lichid
– defectarea termostatului
– înfundarea radiatorului de răcire
– nefuncţionarea sau funcţionarea defectuoasă a ventilatorului de răcire
-blocarea curentului de aer prin radiator datorită insectelor.
Dacă după ce ați pornit motorul, lumina de culoare roşie rămâne aprinsă, înseamnă că sunt probleme la sistemul de încărcare. Cauzele ar putea fi:
-defectarea alternatorului sau ruperea curelei de transmisie la alternator
– contacte intrerupte, cleme de fixare şi borne oxidate sau întrerupte
– fuzibili defecţi sau chiar baterie defectă
Dacă ledul roșu nu se stinge după pornirea motorului, înseamnă defecțiuni precum:
-lipsa lichidului de frânare din vasul pompei de frână
– frâna de mână acţionată sau lipsă presiune de frânare din circuitele de frânare.
Nestingerea ledului roşu înseamnă că frâna de mână a rămas trasă. Dacă se circulă cu acest indicator aprins maşina va se va deplasa cu greutate, acest lucru ducând la încălzirea sistemului de frânare, potrivit promotor.ro.