Ce ar urma să construiască România în următorii ani. Va face legătura București-Budapesta mult mai rapidă

Cătălina Burghelea 15.12.2021, 08:47
Ce ar urma să construiască România în următorii ani. Va face legătura București-Budapesta mult mai rapidă

Uniunea Europeană pune presiune pe România să termine până în 2040 linia ferată de mare viteză București-Budapesta. Cei care vor dori să călătorească în Ungaria o vor face mult mai rapid datorită trenurilor care urmează să circule cu 160 km/h. Viitorul este unul mai curat, mai ecologic și mai inteligent, spun reprezentanții Pactului ecologic european, de aceea Comisia a adoptat, marți, 14 decembrie, patru propuneri care vor moderniza sistemul de transport al UE.

Planuri mari pentru țările UE

Pentru a veni în sprijinul unei mobilități curate și inteligente, în conformitate cu obiectivele Pactului ecologic european, Comisia Europeană a adoptat patru propuneri care vor moderniza sistemul de transport al blocului comunitar. Astfel, se dorește o creștere a conectivității și transferării mai multor pasageri și mărfuri pe calea ferată și pe căile navigabile interioare, prin suport acordat lansării punctelor de încărcare, a infrastructurii alternative de alimentare cu combustibil și a noilor tehnologii digitale, pentru o mobilitate urbană durabilă.

Ce ar urma să construiască România până în 2040

De asemenea, sunt propuse și diferite opțiuni de transport care vor reduce emisiile cu 90%. Comisia Europeană are în plan și liniile feroviare de pasageri majore TEN-T, care să permită trenurilor să circule cu 160 km/h sau mai repede până în 2040, an în care ar trebui finalizată și linia de mare viteză București – Budapesta.

„Tranziția ecologică și digitală a Europei va aduce schimbări majore în modurile în care ne mișcăm. Propunerile de astăzi stabilesc mobilitatea europeană pe drumul cel mai sustenabil pentru un viitor durabil: conexiuni feroviare europene mai rapide, cu bilete ușor de găsit și sprijin îmbunătățit pentru drepturile pasagerilor pentru orașe, pentru a crește și îmbunătăți transportul public și infrastructura pentru mersul pe jos și cu bicicleta și utilizarea cât mai bună posibilă a soluții pentru o conducere inteligentă și eficientă.”, a explicat vicepreședintele executiv pentru European Green Deal, Frans Timmermans, potrivit Digi24.

Ce se întâmpla cu linia de tren Gara de Nord-Otopeni
Inquam Photos / George Călin

Viitorul presupune standarde înalte de călătorie între orașe

Practic, în țările UE se preconizează standarde mai înalte de călătorie, stimulându-se calea ferată de mare viteză și înglobând multimodalitatea și un nou coridor nord-sud în Europa de Est, a anunțat Adina Vălean, Comisarul pentru transport.

„Astăzi propunem standarde mai înalte de-a lungul rețelei TEN-T, stimulând calea ferată de mare viteză și înglobând multimodalitatea și un nou coridor nord-sud în Europa de Est. Este propusă o extindere a rețelei feroviare de mare viteză între sud-estul și nordul Europei. Am adăugat o conexiune între Marea Egee, Marea Neagră și Marea Baltică sub forma unui nou coridor care, ca răspuns la nevoia evidentă de a interconecta regiunile noastre de frontieră estică și fluxurile de trafic.

Prin Directiva noastră privind sistemele de transport inteligente, îmbrățișăm tehnologiile digitale și schimbul de date. Dorim să facem călătoriile în UE mai eficiente – și mai sigure – atât pentru șoferi, pasageri, cât și pentru companii. Orașele legate de infrastructura UE sunt puterile noastre economice, dar trebuie să fie și un sprijin pentru locuitori și navetiști. De aceea, recomandăm un cadru dedicat pentru mobilitatea urbană durabilă – pentru a ghida tranziția mai rapidă către o mobilitate urbană sigură, accesibilă, incluzivă, inteligentă și cu emisii zero.”, a punctat experta.

Ce este TEN-T?

TEN-T reprezintă o rețea de transport feroviar, căi navigabile interioare, rute maritime pe distanțe scurte și drumuri la nivelul Uniunii. Rețeaua conectează 424 de orașe mari cu porturi, aeroporturi și terminale feroviare, scutind cu mult distanța dintre ele. Când proiectul TEN-T va fi finalizat, va reduce timpul de călătorie între aceste orașe. Spre exemplu, pasagerii vor putea călători între Copenhaga și Hamburg în doar 2,5 ore cu trenul, în loc de cele 4,5 ore necesare acum.

Directive pentru țara noastră din partea Comisiei Europene

Comisia Europeană vrea ca liniile feroviare de pasageri majore TEN-T să permită trenurilor să circule mari până în 2040, creând astfel conexiuni feroviare competitive de mare viteză în țările membre UE. Pentru ca acest proiect măreț să fie înfăptuit, canalele și râurile trebuie să asigure condiții bune de navigație, nestingherite de nivelul apei, pentru un număr minim de zile pe an, potrivit experților.

De asemenea, instituția a introdus un nou termen intermediar – anul 2040 – pentru finalizarea părților majore ale rețelei TENT-T înainte de termenul limită din 2050, care se aplică rețelei mai extinse și cuprinzătoare. Așadar, noile conexiuni feroviare de mare viteză între Porto și Vigo sau Budapesta și București, spre exemplu, trebuie finalizate până în 2040.

Urmăriți Impact.ro și pe
Cătălina Burghelea
Este redactor Playtech. Absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării și a masterului în Marketing Online din cadrul ASE, Catalina Burghelea s-a alaturat echipei de stiri de...