Ai găsit mașina visurilor tale și vrei să o achiziționezi cât mai repede? Sau vrei să vinzi mașina pe care o deții pentru a face rost de bani pentru o alta? Indiferent de situație, este important să știi că, pentru a încheia un contract de vânzare-cumpărare auto, sunt necesare mai multe documente. Află, mai jos, cât costă un act de vânzare-cumpărare auto și care sunt actele necesare.
Certificatul fiscal auto atestă că vânzătorul și-a îndeplinit toate obligațiile financiare către administrația publică locală. Acest lucru înseamnă că vânzătorul este la zi cu impozitele, taxele locale, contribuțiile sau amenzile.
Certificatul de atestare fiscală se eliberează doar la solicitarea explicită a contribuabilului. Acest document se obține în cel mult 3 zile lucrătoare de la momentul înregistrării cererii scrise la Administrația Finanțelor Publice de sector (pentru București) sau la municipiu, în funcție de locul în care este înregistrată persoana contribuabilă.
Proprietarii care vor să vândă o mașină trebuie să dețină următoarele documente:
Pentru un plus de siguranță, este indicat ca pentru fiecare document să existe cel puțin o copie. Acestea ar trebui păstrate de către vânzător pentru a putea dovedi, la nevoie, transferul proprietății vehiculului.
Începând cu sfârșitul acestui an, lista documentelor necesare va include și RAR Auto-Pass. Acesta este un document esențial ce atestă numărul real de kilometri parcurși de o mașină, precum și faptul că nu are alte vicii ascunse. Cu alte cuvinte, RAR Auto-Pass servește ca un istoric oficial al mașinii.
Citește și: Ce valabilitate are certificatul RAR Auto-Pass? Este obligatoriu din 2024 la vânzarea unei mașini
Costurile asociate cu un act de vânzare-cumpărare auto în România pot varia în funcție de mai mulți factori, inclusiv taxele notariale, taxele pentru înregistrarea tranzacției la Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) și alte costuri administrative. În linii mari, aceasta este o prezentare a posibilelor cheltuieli:
Taxele notariale – acestea depind de valoarea tranzacției. Notarii publici pot avea tarife diferite, dar există și o taxă minimă reglementată de Camera Notarilor Publici;
Taxa pentru înmatriculare – după realizarea actului de vânzare-cumpărare, noul proprietar trebuie să își înregistreze mașina pe numele său la DRPCIV. Costurile aferente înmatriculării includ taxa de înmatriculare și tarifele pentru plăcuțele de înmatriculare și certificatul de înregistrare. Acestea pot varia, de asemenea, în funcție de tipul vehiculului și de județ.
Alte costuri administrative – pot exista și alte costuri administrative, cum ar fi cele pentru obținerea unui nou certificat de înregistrare sau pentru efectuarea unei inspecții tehnice, dacă este necesar.
Vezi și: Ce trebuie să faci când cumperi o mașină second-hand? Actele pe care trebuie să le verifici
În România, încheierea unui contract de vânzare-cumpărare implică mai mulți pași. Inițial, este necesar ca vânzătorul și cumpărătorul să cadă de acord asupra valorii autovehiculului. Ulterior, contractul de vânzare-cumpărare poate fi redactat de un birou de acte auto sau poate fi completat online.
Documentul trebuie să conțină:
După completarea acestuia, este necesar ca ambele părți să semneze contractul și, dacă e cazul, să atașeze copii ale documentelor obligatorii (cum ar fi cartea de identitate, certificatul de înmatriculare etc.).
Odată cu înregistrarea contractului de vânzare-cumpărare, vânzătorul este obligat să predea vehiculul către cumpărător, împreună cu toate documentele necesare (inclusiv cartea de identitate a vehiculului și certificatul de înmatriculare). Pe de altă parte, cumpărătorul trebuie să achite suma agreată, conform condițiilor stabilite în contract.
În anul 2023, numărul tranzacțiilor auto a depășit 660.000, stabilind un nou record pentru țara noastră, relatează promotor.ro. La această cifră se adaugă și peste 300.000 de vehicule importate din alte țări.