Replica Blue Air după amenda ANPC. Cum se apără reprezentanții companiei: „Cifrele sunt greșite”

Ioana Matei, Stan Filon 14.07.2022, 22:27
Replica Blue Air după amenda ANPC. Cum se apără reprezentanții companiei: „Cifrele sunt greșite”

Compania aeriană low-cost Blue Air a fost amendată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) cu 2 milioane de euro, după ce a anulat peste 11.000 de zboruri, pentru care a încasat bani de la aproape 180.000 de pasageri din România și din alte 19 state. Blue Air este obligată să restituie rapid peste 66 de milioane de lei încasați pe biletele de la zborurile anulate. Amenda este cea mai mare dată vreodată unui operator economic. Sancțiunile vin după controlul ANPC din iunie la Blue Air Aviation, făcut în urma a 924 de sesizările primite de la pasagerii din mai multe state ale Uniunii Europene care au fost afectați de anularea curselor operate de compania low-cost.

Peste 66 de milioane de lei încasați de Blue Air pentru bilete la curse anulate

Update:

Reprezentanții companiei Blue Air spun că nu au primit nicio informare de la ANPC. În plus, aceștia mai spun că cifrele oferite de ANPC sunt unele greșite.

„Nu este firesc să aflăm așa ceva din presă. Tocmai am verificat, societatea nu a primit nici o comunicare în acest sens de la ANPC. În plus, cifrele sunt greșite – se referă la toate biletele anulate în respectiva perioadă din cauza valurilor 3, 4 și 5 de pandemie (care oricum reprezintă mai puțin de 10% din totalul zborurilor Blue Air din acea perioadă). Din totalul numărului de pasageri mentionați, majoritatea fie au călătorit deja, fie vor călători vara aceasta. Este o perioadă dificilă pentru întreaga aviație, iar managementul și oamenii Blue Air fac eforturi uriașe să rezolve zi de zi toate provocările care apar, astfel încât pasagerii noștri să aibă asigurată predictibilitatea atât de necesară pentru un concediu plăcut și în siguranță; chiar nu înțeleg de ce este nevoie să avem această discutie acum, cu presa, înainte să o fi avut o comunicare directă între companie și autoritate, așa cum ar fi fost firesc”, spune presedintele Consiliului de Administratie Blue Air, Oana Petrescu

Știre inițială:

Blue Air a anulat, în perioada 30 aprilie 2021 – 30 aprilie 2022, 11.289 de zboruri, pentru care erau făcute 178.405 rezervări. Pentru aceste rezervări, Blue Air a încasat 66.585.967,68 lei, de la pasageri din 20 de state membre ale Uniunii Europene, în care compania low-cost are zboruri.

Cum în luna mai a intrat în vigoare și în România Directiva europeană Omnibus, care protejează mai mult drepturile consumatorilor și permite sancțiuni dure pentru companiile care afectează aceste drepturi, cu amenzi care se aplică raportat la cifra de afaceri, ANPC a constituit o comisie specială care să analizeze rezultatele controalelor și să stabilească sancțiunile. Compania Blue Air nu are însă o cifră de afaceri declarată, așa că amenda nu a putut fi stabilită în procent. În aceste condiții, membrii Comisiei au decis amendarea cu 2 milioane de euro, însemnând 9.882.200 lei, echivalentul la cursul BNR din 1 iulie.

[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]

Avertisment pentru restituirea banilor pe bilete în cel mult 10 zile

Echipa de control a mai propus, iar președintele ANPC a dispus, ca sancțiune complementară, ”încetarea contractului și restituirea contravalorii serviciilor anulate și a compensațiilor aferente în termen de maximum 10 de zile”. Compania va trebui să restituie și toți banii pentru bilete, plus compensațiile, în urma anulării zborurilor după data de 30 aprilie.2022.

Compania Blue Air va fi verificată din nou, după 10 zile, pentru a vedea dacă a restituit toate sumele datorate pasagerilor pentru biletele de la cursele anulate.

Blue Air are interdicție să mai anunțe zboruri pentru care nu are dotările, mijloacele și resursele necesare.

Blue Air, anunt de ultima ora. Ce se intampla cu zborurile de la 1 martie

Alertă la nivel european și pentru anularea sau întârzierea mai multor curse Wizz Air și Ryan Air

Cum anularea zborurilor Blue Air a afectat nu doar pasageri români, ci și pe cei din alte state, ANPC a transmis o alertă către Comisia Europeană şi autorităţile similare de protecție a consumatorilor, prin care solicită verificarea, la nivel european, a încălcărilor similare de legislație și anunțarea unor eventuale măsuri luate deja pentru abateri similare ale companiei Blue Air Aviation.

ANPC le recomandă celor care vor să călătorească cu avionul să verifice cu atenție înainte de a lua bilete dacă de la o companie dacă a avut în trecut multe curse anulate și nu a restituit banii pentru biletele rezervate online.

Odată cu notificarea Blue Air, au fost notificate către statele membre, prin rețeaua CPC, și Wizz Air și Ryanair, care de asemenea au avut, în această perioadă, foarte multe anulări sau întârzieri de curse, fără a ține seama de drepturile consumatorilor, a precizat ANPC.

Peste 700 de curse întârziate și 18 anulate pe Aeroportul ”Henri Coandă”

Pe Aeroportul ”Henri Coandă” București Otopeni, 731 de curse au avut întârzieri mai mari de 30 de minute la aterizare sau la decolare în perioada 7-13 iulie, cu 226 (24%) mai puține decât în săptămâna anterioară.

Cele mai multe întârzieri s-au înregistrat la curse Wizz Air –  176 de zboruri,  Tarom – 142, Ryanair – 125 și Blue Air – 94 de zboruri.

În aceeași perioadă, doar 18 zboruri au fost anulate de către companiile aeriene, față de 56 în săptămâna anterioară.

În intervalul 7-13 iulie, pe Aeroportul Internațional ”Henri Coandă” au fost operate 2.323 de zboruri.

Urmăriți Impact.ro și pe
Ioana Matei
Redactor Impact.ro și absolventă a Facultății de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion din București în anul 2012, Ioana s-a alăturat echipei noastre în urmă cu 3 ani, din dorința...