Avertismentul pentru toți șoferii cu mașini pe motorină: se întâmplă în toată Europa și se simte la pompă

Gabriel Peneș 24.10.2022, 17:05
Avertismentul pentru toți șoferii cu mașini pe motorină: se întâmplă în toată Europa și se simte la pompă

Avertismentul pentru toți șoferii cu mașini pe motorină. Decizia țărilor OPEC de a micșora producția zilnică de țiței cu 2 milioane de barili pe zi a dus, din nou, la creșterea prețului petrolului. Dar, dincolo de această problemă, o criză și mai puternică riscă să arunce Europa în aer, aceasta fiind legată de producția de motorină, fapt ce se vede și în prețurile la pompă, ce riscă să crească și mai mult în perioada următoare.

Avertismentul pentru toți șoferii cu mașini pe motorină

Cele 13 țări din OPEC au convenit la începutul acestei luni asupra reducerii abrupte a producției de petrol, diminuând oferta pe o piață deja restrânsă, provocând una dintre cele mai mari confruntări cu Occidentul, după ce administrația americană a numit decizia „obtuză”.

Liderul de facto al OPEC, Arabia Saudită, a spus că reducerea cu 2 milioane de barili pe zi (bpd) a producției – egală cu 2% din oferta globală – este necesară pentru a răspunde la creșterea ratelor dobânzilor în Occident și la o economie globală mai slabă.

Dar dincolo de această problemă, o altă criză se agravează tot mai mult pe zi ce trece, ea fiind legată de motorină. Iar românii simt pe portofelul lor acest lucru. Deja, week-end-ul trecut, prețul la pompă a urcat din nou. În momentul de față, conform antena 3.ro, cel mai ridicat preț pentru un litru de motorină este în Timișoara, de 9,04 lei. În ceea ce privește situația pe București, aici cel mai ridicat preț este de 9,01 lei, preț care a crescut de la 1 octombrie cu aproape 60 de bani.

Se întâmplă în toată Europa și se simte la pompă

La 1 octombrie, pentru un litru de motorină plăteam 7,95 lei. În ceea ce privește un litru de benzină, aici creșterea este de aproape 50 de bani în doar 23 de zile, iar asta pentru că la 1 octombrie era 6,60 lei, iar acum este 7,05 lei. Dacă ar fi să ne uităm la evoluția unui plin în comparație cu 1 octombrie, în prezent pentru un plin compus din 50 de litri de motorină plătim cu 28 de lei mai mult decât la începutul lunii octombrie.

Iar criza motorinei  se agravează pe zi ce trece, scrie OilPrice într-o analiză citată de economica.net. Stocurile globale de motorină și alte distilate sunt în scădere de ceva vreme și nu se observă o inversare a acestei tendințe. Cererea, pe de altă parte, a crescut, ceea ce adâncește criza.

Cauza penuriei de motorină este decalajul dintre capacitatea de rafinare și cererea de combustibil. Pandemia a dus la închiderea multor rafinării, în special în Statele Unite. Nu a fost doar pandemia în sine, ci și anticiparea unui boom al cererii de vehicule electrice care ar face ca o mulțime de capacități de rafinare să devină inutile, boom care încă nu s-a materializat.

Cererea de combustibil fosil depășește capacitatea de rafinare

Astfel, cererea de combustibil fosil rămâne semnificativă, ceea ce duce la o penurie. În Europa, pe lângă cauzele generale știute, au apărut și noi factori care contribuie la înrăutățirea penuriei, cum ar fi greva lucrătorilor din rafinăriile francize.

Aici, 60% din capacitatea de rafinare a fost oprită, ceea ce reprezintă 5% din capacitatea de rafinare a Europei. De asemenea, viitoarele închideri planificate de rafinării, pentru întreținere, vor avea un impact negativ asupra capacității de rafinare și vor duce la alte măriri ale prețului motorinei.

În plus,  Europa cumpără în prezent multă motorină rusească pentru a umple golul, dar achizițiile vor trebui să înceteze din februarie anul viitor, pe măsură ce va intra în vigoare embargoul asupra carburanților rusești. Embargoul asupra importurilor de petrol pe cale maritimă din Rusia va intra în vigoare la începutul lui decembrie, iar în februarie va fi urmat de un embargou asupra livrărilor de carburanți rusești.

Și pare că nici America nu va mai putea livra prea mult Europei. Rafinăriile din SUA se pregătesc pentru o posibilă interzicere a exporturilor de combustibili, gândită la începutul acestui an de Casa Albă, pentru a asigura preponderent aprovizionarea pieței locale.

Ca o imagine de ansamblu, în iulie, stocurile de motorină din Olanda erau cu 33% mai mici decât cele din iulie 2019. Germania avea stocată cu 10% mai puțină motorină decât cu un an în urmă și cu 7% mai puțin decât în ​​aceeași lună a anului 2019, în timp ce Regatul Unit avea 12% mai puțin decât în anul precedent și cu 30% mai puțin decât în ​​2019.

 

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriel Peneș
- Născut în 1966, absolvent de Istorie, lucrez în presă din 1996       -    Redactor, playtech.ro, 23.06.2021 -       -     Redactor, playsport.ro, 16.01. 2021 - 03.06....