Vine perioada de vacanțe pentru majoritatea românilor, iar mulți dintre ei achiziționează prin agenții de turism pachete de servicii turistice în țară, dar și în străinătate. Dar, ca să eviți disconfortul și dezamăgirea produse de posibile surprize neplăcute, ca să nu mai vorbim de bani pierduți, ar fi bine să ții seama de sfaturile date chiar de șeful Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, și să fii atent la ceea ce cumperi.
Vara este sezonul vacanțelor, iar majoritatea românilor abia așteaptă să plece să se relaxeze în țară sau pe alte meleaguri. Mulți achiziționează, în acest sens, pachete de servicii turistice prin agențiile specializate. Dacă lucrurile merg bine, se vor alege cu amintiri de neuitat, dar există și riscul ca socoteala de acasă, atunci când au cumpărat acele servicii, să nu se potrivească mai deloc cu cea de la fața locului.
Pentru a evita surprizele neplăcute, directorul general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel a oferit, pe contul de Facebook, mai multe sfaturi și recomandări utile turiștilor care merg la relaxare și distracție prin agenții de turism.
„Agenţia de turism are obligaţia să furnizeze turiştilor, în scris, în vederea încheierii contractului, informaţii referitoare la: localitatea de destinaţie; rută de parcurs; mijlocul/mijloacele de transport utilizat/utilizate, caracteristicile şi categoria acestuia/acestora; tipul unităţilor de cazare, adresele şi categoriile de clasificare a acestora; serviciile de masă oferite şi categoria de clasificare a unităţilor de alimentaţie; durată programului, cu indicarea datei sosirii şi a plecării; informaţii generale privind regimul paşapoartelor şi al vizelor, precum şi al asigurărilor de sănătate necesare pentru călătorie şi sejur”, a scris Paul Anghel în postarea sa.
De asemenea, agenţia de turism trebuie să ofere informaţii privind cuantumul avansului, dacă este cazul, precum şi termenul pentru achitarea restului de plată; numărul minim de persoane necesar pentru realizarea programului şi termenul limită pentru informarea turistului, în caz de anulare a călătoriei turistice; posibilităţi de încheiere a unor asigurări facultative pentru asistentă în caz de boală, accidente; durata pentru care operează oferta turistică.
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]Potrivit sursei citate, organizatorul şi/sau detailistul trebuie să comunice turistului, în scris sau prin orice altă formă corespunzătoare, înaintea încheierii contractului, informaţiile de ordin general privind regimul paşapoartelor şi al vizelor şi formalităţile de sănătate necesare pentru călătorie şi şedere.
În ceea ce priveşte informaţiile privind călătoria, oficialul ANPC scrie pe reţeaua de socializare că organizatorul trebuie să furnizeze în scris turistului, într-un termen stabilit prin contract, înainte de data plecării, următoarele informaţii: orarele, locurile escalelor şi legăturile, precum şi, după caz, locul ce urmează să fie ocupat de turist în fiecare dintre mijloacele de transport incluse în contract; denumirea, sediul/adresă, numărul de telefon şi de fax ale reprezentanţei locale a organizatorului şi/sau a detailistului ori, în lipsă acesteia, cele ale autorităţilor locale care pot ajută turistul în caz de nevoie.
În cazul în care aceste reprezentante sau autorităţi locale nu există, turistul trebuie să dispună de un număr de apel de urgenţă sau de orice altă informaţie care să îi permită contactarea organizatorului şi/sau a detailistului; pentru călătoriile şi şederile minorilor, informaţii care să permită stabilirea unui contact direct cu copilul sau cu responsabilul de la locul şederii copilului; posibilitatea semnării unui contract de asigurare facultativă, care să acopere taxele de transfer al turistului, sau a unui contract de asistentă, care să acopere taxele de repatriere în caz de accidentare sau de boală.
Anghel menţionează că agenţia de turism tur-operatoare sau detailistă este obligată să furnizeze turistului un bon de comandă numai în cazul solicitării unor pachete de servicii turistice care nu fac parte din ofertă agenţiei de turism: contractul ia naştere în momentul în care turistul primeşte confirmarea scrisă a rezervării, ce se transmite de organizatorul sau detailistul călătoriei turistice, care acţionează în numele organizatorului, în cel mult 60 de zile calendaristice de la data semnării bonului de comandă.
„În cazul în care conţinutul bonului de comandă diferă de conţinutul confirmării călătoriei turistice sau dacă această confirmare nu s-a făcut în termenul de 60 de zile calendaristice de la data semnării bonului de comandă, turistul poate consideră că voiajul nu a fost rezervat şi are dreptul la rambursarea imediată a tuturor sumelor deja plătite”, a mai scris directorul general al ANPC.
În ceea ce priveşte contractul, Anghel transmite că acesta trebuie să cuprindă următoarele clauze:
Nu în ultimul rând, contractul trebuie să mai ofere informaţii şi despre termenele şi modalitatea de plată, solicitările speciale ale turistului şi termenele în care turistul trebuie să transmită o eventuală reclamaţie pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a contractului de călătorie turistică, etc.
De asemenea, eventualele modificări pe care agenţia de turism le poate aduce serviciilor cumpărate trebuie incluse în contract, la fel şi răspunderea agenţiei şi despăgubirea turistului în cazul nerespectării clauzelor contractuale.
Agenţia de turism are obligaţia să înmâneze turistului un exemplar din contract, în toate cazurile, iar acesta poate fi prezentat şi sub formă unui catalog, pliant sau alt înscris, dacă turistul este informat despre această şi dacă documentul conţine informaţiile prevăzute mai sus.
De asemenea, aceasta trebuie să încheie poliţe de asigurare cu societăţi de asigurare agreate de Ministerul Turismului.
„În contractul de comercializare a pachetelor de servicii turistice încheiat între agenţiile de turism şi turişti, indiferent de modul de prezentare a acestuia (catalog, pliant sau alt înscris) este obligatoriu să se consemneze faptul că turistul este asigurat pentru insolvabilitatea sau falimentul agenţiei de turism, precum şi condiţiile şi termenele în care turistul poate solicita plată despăgubirilor”, a mai scris directorul general al ANPC pe reţeaua de socializare