Se pare că scenariile filmelor science fiction încep să prindă contur și în România, după ce a fost anunțat autobuzul fără șofer. Noul mijloc de transport va fi disponibil într-un oraș important al țării, datorită unui proiect finanțat din fonduri europene. Doar trei orașe din Europa pot beneficia de acest privilegiu, iar România a tras lozul câștigător.
Conceptul de vehicul fără șofer s-a regăsit în numeroase producții S.F. de la Hollywood, însă pe vremea filmului Al cincilea element, de exemplu, totul părea o himeră. Acum, lucrurile se grăbesc să devină realitate. Proiectul „Smart urban mobility involving autonomous vehicles” (Mobilitate urbană inteligentă utilizând vehicule autonome) își propune să testeze astfel de vehicule. Iar orașul Brașov este unul dintre cele trei selectate pentru a testa autobuzul fără șofer, în Europa.
Primăria Brașov este cea care a anunțat această premieră pentru România. Proiectul este depus pentru finanțare cu fonduri europene și a primit sprijin din partea companiei Siemens. Maximum un milion de euro pot primi inițiatorii prin finanțare nerabursabilă de la Uniunea Europeană. Astfel, publicul va putea admira noile servicii de mobilitate cu ajutorul vehiculelor autonome de transport persoane tip navetă.
Autobuzul fără șofer ar putea reprezenta o alternativă la transportul în comun obișnuit, iar autoritățile au posibilitatea să se adapteze astfel la tehnologie. Mobilitatea urbană inteligentă ar putea reprezenta viitorul metropolelor.
Vehicului autonom, aflat în teste la Brașov, are capacitatea de a percepe mediul înconjurător. Autobuzul fără șofer beneficiază de senzori și de un sistem care prelucrează datele primite pentru a acționa în mod corect. Astfel, sunt combinate sisteme de navigație și detecție precum senzori Lidar. Aceștia măsoară distanțele cu ajutorul laserului. Camerele video, GPS RTK (real-time kinematic GPS), IMU (sisteme de măsurare inerțiale) și odometria sunt doar câteva dintre accesoriile vehiculului, conform digi24.ro.
Pentru ca publicul să înțeleagă acest nou tip de transport, dar și pentru a asigura un progres tehnologic, proiectul aduce împreună parteneri din mediul public și privat. Astfel, în România, dincolo de operatorul local RATBV, din proiect mai fac parte și Universitatea Transilvania și operatorul de transport din Sfântu Gheorghe.
De asemenea, pe lângă Brașov și Sfântu Gheorghe, proiectul se extinde și în alte orașe. Barcelona, Braunschweig (Germania), Budapesta, Debrecen (Ungaria), Helmond (Olanda), Pavia (Italia), Sant Cugat del Valles (lângă Barcelona) și Saue Vallavalitsus (Estonia) sunt incluse.