Artă dusă la un alt nivel de un istoric din Cluj. Cum arată ouăle de struț încondeiate cu foiță de aur

Elena Avramescu 28.04.2021, 13:27
Artă dusă la un alt nivel de un istoric din Cluj. Cum arată ouăle de struț încondeiate cu foiță de aur

Artă dusă la un alt nivel de un istoric din Cluj. Mariana Andone Rotaru, istoric, arheolog și fost director al Muzeului de Istorie din Turda face adevărate opere de artă cu mîinile sale. Astfel că transpune pe ouă de struţ, printr-o tehnică pe care chiar ea a inventat-o, teme religioase din icoane pe sticlă, pictate în Transilvania în secolele XVIII – XIX.

Artă dusă la un alt nivel de un istoric din Cluj

Putem să vorbim despre o reinterpretare a celebrelor icoane pe sticlă de la Nicula, Şcheii Braşovului sau zona Făgăraşului, precum şi de transpunerea lor de pe o suprafaţă plană pe cea ovoidală a unui ou. În plus, în decorarea acestor ouă, Mariana Andone Rotaru îmbină şi respectă ambele tradiţii, atât pe cea a încondeierii, cât şi pe cea a pictării vechilor icoane, pe dosul sticlei. Cu siguranță este o muncă extrem de migăloasă, în care răbdarea este punctul său forte, mai ales că decorarea unui asemenea ou poate să dureze și 70 de ore adunate.

Eu sunt o fire foarte energică, dar în momentul în care mă aşez la masa de lucru trebuie să am o stare sufletească foarte bună, să fiu zen, foarte împăcată cu mine. De exemplu, nu puteam lucra când auzeam la ştiri diverse lucruri alarmante despre pandemie. Dar când mă apucam de lucru, uitam de tot, efectiv pierdeam contactul cu realitatea. Iar icoanele pe sticlă transmit o anumită energie pozitivă. Acum le văd cu alţi ochi faţă de cum le vedeam înainte, a spus Mariana Andone Rotaru pentru Agerpres.

Aceste ouă magnifice par pictate, așa cum mulți au crezut de-a lungul timpului, însă ele au fost obșinute prin scufundarea în băi succesive de culoare.

Plec de la tehnica încondeierii oului cu băi succesive de culoare prin protejarea fondului cu ceară topită, dar care ilustrează, reprezintă pe suprafeţele ovoidale teme iconografice folosite în icoana transilvăneană pe sticlă. Am încercat tehnic să le îmbin, dar să respect rigorile ambelor tehnici separate, ca să zic aşa. Desenul se realizează cu ceară topită, cu ajutorul unui condei tradiţional. Elementele aurite sunt redate cu foiţă de aur de 24 k şi foiţă de argint, patinate cu propolis, a mai spus artista.

Arta dusa la un alt nivel de un istoric din Cluj
Arta dusa la un alt nivel

„Cei mai mulţi cred că sunt pictate”

Artista a exemplificat cum a ajuns la tehnica sa inedită şi a vorbit deschis despre dificultăţile pe care le întâmpină des în realizarea muncii sale, care îi aduce, totuși, și mari satisfacții. În plus, instrumentele şi materialele folosite sunt cele utilizate și de vechii artişti, de la pensulă, la ceară, vopsele şi până la flacăra unei lumânări, la final.

Se începe prin trasarea câmpului, se împart ouăle în mai multe suprafeţe, practic îţi trasezi o urseală, îţi începi un model. La fel se lucrează şi icoana pe sticlă, după şabloane, după izvoade. Se trasează tot conturul cu cerneală, cu tuş negru, după care se umplu suprafeţele cu culori, dar în formă inversă: începi cu detaliile şi te tot duci spre fundal. Începi cu culorile cele mai deschise, cum se face la oul încondeiat, astfel încât până la final să ajung la culoarea neagră, care de fapt rezultă din combinarea tuturor culorilor.

Aici a fost provocarea, să găsesc tehnic cum să îmbin cele două tehnici, astfel încât la final să-mi rezulte o icoană, dar nu pictată, ci încondeiată. Practic, numai foiţa de aur se aplică la sfârşit; în rest sunt pur şi simplu băi de culoare. Scufunzi oul întreg, laşi să se usuce şi acoperi iar cu ceară. Dificultatea vine din faptul că tu nu mai poţi interveni ulterior. Acolo unde ai pus de exemplu galben şi acoperi cu ceară, nu mai poţi la final să mai pui un pic de galben sau roşu sau verde. Nu se mai poate. Nu e ca la o pictură, la care poţi să intervii oricând şi să mai pui o tuşe. Aici nu se mai poate. Cei mai mulţi cred că sunt pictate. Asta m-a impresionat. Înseamnă că am reuşit tehnic destul de bine, a mai mărturisit Mariana Andone Rotaru.

Sursă foto: Marius Septimiu Avram (Agerpres)

Urmăriți Impact.ro și pe
Elena Avramescu
Este redactor Impact.ro. Absolventă a Colegiului Naţional ”Mihai Eminescu” din Buzău, precum şi a Facultăţii de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion din Bucureşti, Elena Avramescu...