A noua planetă din Sistemul Solar, o posibilitate reală: nu e Pluto, dar a fascinat cercetătorii

Gabriel Peneș 19.06.2023, 15:36

Multă vreme s-a considerat că Sistemul Solar, ce cuprinde și Pământul, are în componență nouă planete. Dar, cum Pluto a fost „retrogradată” la statutul de planetă pitică, am rămas doar cu opt. Totuși, oamenii de știință sunt convinși, deocamdată doar prin calcule matematice, că există, într-adevăr, și o noua planetă, doar că s-ar afla la o distanță atât de mare de noi, încât nu poate fi detectată, deocamdată, cu mijloacele tehnice existente.

A noua planetă din Sistemul Solar, o posibilitate reală

A noua planetă de la Soare nu e doar numele unui popular serial, ci și o posibilă realitate astronomică. În general, generații întregi au învățat că Sistemul Solar cuprinde nou planete:4 mai mici, formate din metale și roci: Mercur, Venus, Pământ și Marte, patru mult mai mari, dar alcătuiți din gaze: Jupiter, Saturn, Uranus și Neptun și micuțul Pluto.

Dar, cu câțiva ani în urmă, Pluto a fost „retrogradat” la statutul de „planetă pitică”, alături de alte corpuri cerești: Ceres, Haumea, Makemake și Eris. Unul dintre cei care au susținut vehement că Pluto nu trebuie să fie considerat planetă a fost și astronomul Michael Brown.

În schimb, acesta, împreună cu un alt astronom faimos, Konstantin Batygin, au lansat teoria existenței, într-adevăr a celei de-a noua planete, cu ajutorul calculelor matematice. Ei au botezat-o chiar Planeta 9 (Planet Nine) sau Planeta X.

Aceasta s-ar afla la marginea Sistemului Solar, la o distanță uriașă față de Soare, în medie de 20 de ori mai departe de decât este Neptun care se află la 4,5 miliarde km.

Dacă Planeta 9 ar exista, ea ar putea fi, în medie, la 90 miliarde de kilometri de Soare, iar la punctul de maximă depărtare ar putea fi la 255 miliarde de kilometri. În aceste condiții Planeta 9 ar orbita complet Soarele o dată la 10.000-20.000 de ani.

Planeta 9 ar putea fi de câteva ori mai mare ca Pământul i ar fi o combinație între materiale solide și gaze

Nu e Pluto, dar a fascinat cercetătorii

Gigantica planetă ar avea o masă între 4-8 ori mai mare decât Terra și ar putea fi un tip nou de planetă, adică o combinație între cele solide și cele gazoase.

Fiind la o distanță așa de mare de Terra, luminozitatea ei ar fi extrem de slabă și ar fi nevoie de telescoape mult mai puternice decât cele de azi, pentru a o putea vedea. Așa că însuși locul din Sistemul Solar unde concret s-ar putea afla rămâne un mister.

Totuși, acum câteva luni, într-un articol scris de doi cercetători de la Universitatea Harvard, s-a avansat ideea că un meteorit ce a căzut în Pacific, în 2014, numit CNEOS14, nu ar proveni din sistemul nostru solar.

Asta l-ar face primul obiect interstelar pe care omenirea l-a detectat, un mic asteroid de aproximativ un metru în diametru ce a căzut pe planeta noastră după ce a traversat Sistemul Solar cu viteza de 60 km/secundă.

Fix viteza ridicată i-a condus la oamenii de știință să determine faptul că obiectul este un „vizitator” din afara Sistemului Solar.

Pentru asta, ei au exclus, în primul rând, posibilitatea ca acesta să fi fost accelerat sau deviat de gravitația unei planete din sistemul nostru solar, lucru relativ ușor de făcut prin reconstituirea traiectoriei prin care s-a aflat dacă a trecut prin apropierea vreunei planete cunoscute sau nu. În acest caz, asteroidul nu trecuse pe lângă o asemenea planetă.

Locul de la marginea Sistemului Solar unde s-ar putea afla, conform calculelor, Planeta Nine, adică Planeta 9

Unde s-ar putea afla

Dar dacă CNEOS14 a interacționat, totuși, cu o planetă încă necunoscută în timpul călătoriei sale? Această întrebare a deschis o nouă ipoteză de lucru. Și anume, aceea a unei conexiuni între asteroid și Planeta 9. Iar aceasta devine posibilă atunci când comparăm orbita teoretică a Planetei 8, cu locul de origine al CNEOS14.

„Am găsit coincidențe izbitoare între originile meteoritului și regiunea unde toate simulările predictive ale poziției Planetei 9 arată că aceasta ar putea fi. Probabilitatea unei asemenea coincidențe este de doar 1%”, au transmis Hector Socas-Navarro, cercetător științific în astrofizică și Ignacio Trujillo Cabrera, astrofizicieni la Institutul de Astrofizică din Canare, autorii studiului publicat în publicația The Conversation.

Mergând pe firul logic, cercetătorii au făcut simulări de reconstituire a traiectoriei asteroidului și au găsit trei alte anomalii statistice care fac improbabil ca acesta să fi ajuns pe Pământ direct din afara Sistemului Solar.

„Combinând probabilitățile acestor anomalii, am descoperit că fie este vorba de ceva ce încă nu înțelegem despre obiectele din afara Sistemului Solar sau există 99,9% șanse ca CNEOS14 să fi fost deviat de o planetă încă necunoscută, de la marginea Sistemul Solar, iar acea nouă planetă este localizată chiar în zona prezisă de simulările făcute”, au mai scris cei doi cercetători.

Ei au formulat „ipoteza mesagerului”, în astrofizică termenul de mesager referindu-se la acele obiecte care ne oferă informații despre corpurile cerești. Conform acestei ipoteze, CNEOS14 a fost, probabil, deviat către Pământ de un obiect masiv, încă necunoscut, de la marginea Sistemului Solar, acum 30-60 de ani, posibil de Planeta 9.

Dacă presupunerea este corectă, atunci această planetă s-ar afla foarte aproape de o zonă de conjunctură între constelațiile Taurului, Berbecului și Cetus (sau Balenei). Iar în acest caz, astronomii vor ști mai exact unde să caute prin spațiul cosmic, atunci când vor avea telescoape mai puternice, a noua planetă din Sistemul Solar și, poate, s-o găsească concret.

Gabriel Peneș