Angajații ARSVOM au protestat astăzi, după că ministrul Transporturilor a anunțat că instituția va fi desființată

Ioana Constantin 05.07.2021, 14:12
Angajații ARSVOM au protestat astăzi, după că ministrul Transporturilor a anunțat că instituția va fi desființată

Angajații ARSVOM au protestat astăzi. Zeci de angajați ai Agenției Române de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare au protestat, astăzi, după ce ministrul transporturilor a anunțat că instituția va fi desființată, iar atribuțiile vor fi preluate de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă. Oamenii spun ca decizia ministrului este una pripită, luată pe genunchi și care vine în dezacord cu uzanțele maritime.

Angajații ARSVOM au protestat astăzi

Agenția a fost înfiițată în 2007 și este prevăzută în acordul de preaderare la Uniunea Europeană, cu subordonare directă la Ministerul Transporturilor. În jur de 200 de oameni lucrează la ARSVOM. Și, potrivit sindicaliștilor, aceasta instituție funcţionează ca entitate civilă, neputând fi în subordinea IGSU. În acest fel , în cazul în care se solicită să poată interveni şi în apele teritoriale ale statelor vecine. În cazul în care ar ajunge în curtea IGSU ar deveni structură militară iar lucrurile s-ar schimba radical.

Interesul probabil este de ordin politic. Nu știu ce a studiat domnia sa, cum a fost informat. Domnia sa a declarat că a citit în comunicate de presă că nava nu a ieșit din port fiindcă era vreme rea și pe acest motiv s-a înfuriat, dar și pentru că s-au investit bani mulți în aceste nave. Informațiile nu sunt adevărate. România este semnatara unor convenții prin care se angajează în oferirea serviciilor de salvare și căutare pe mare. Noi avem ieșire la mare și avem aceasta obligație. Desființarea noastră pune semne deîntrebare amatorilor care vin aici și ne descalifică dintr-un joc al oamenilor serioși, a țărilor aliniate la cerintele UE. Nu am nimic cu cei de la ISU, însă o anumită ambarcațiune de la ei nu are nevoie de personal cu studii superioare, a spus Marian Cozma, comandant SAR ARTEMIS.

Declarația domnului ministru ni se pare eronata, luată la foc automat și solicităm o întrevedere la nivel de ministru ca să le aducem la cunoștință cum stau lucrurile în această agentie de salvare, chiar dacă funcționăm cu un minim de prsonal. Și noi avem semne de intrebare. De ce? Doar pentru că nu a ieșit aceea barcă, deși putem să facem dovada că aceea navă a ieșit la aproape 40 de mile. Nu facem nimic de capul nostru, a declarat și Lucian Boris, lider de sindicat.

Întreg scandalul a pornit după declarația făcută duminică de ministrul Tranporturilor, Cătălin Drulă. Acesta a anunțat că ARSVOM va fi desființată și că are si acordul premierului în acest sens.

De cealaltă parte, angajații ARSVOM neagă acuzațiile și spun că de fapt, centrul de Coordonare pe Mare, le-a solicitat intervenția târziu, însă chiar si așa, nava de salvare Artemis a plecat catre locul naufragiului. A fos întoarsă din drum, pentru că deja o altă navă de salvare privată, aflată mult mai aproape îi recuperase pe marinari de pe nava care ulterior s-a scufundat.

Noi nu am stat în port, noi am ieșit. Nava s-a scufundat la 72 de mile în larg. La bord erau 13 persoane. Norocul lor a fost că nava Falcon era în zonă. Nu am ajuns pentru că noi, în jurul orei 10, am fost chemați de MRCC  prin statie, înapoi. M- au spus că nu mai este nevoie de intervenția noastră. Noi pe la 10 eram la jumătatea drumului. La 6.43 plecasem de la cheu. Noi nuștim ce s-a intamplat în cele două ore de la abandonul navei. Perioada aceea de două ore putea fi pe drum, dar nu am fost solicitați, a mai spus Marian Cosma.

Agenția de salvare a vieții omenești pe mare a fost de curând zguduită de un alt scandal, de corupție de această dată. Directorul ARSVOM, Daniel Manole, a fost revocat din funcţie, după ce a fost reţinut de procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie într-un dosar în care este acuzat de luare de mită. Salariatii spun, însă, că dacă managerul este acuzat de fapte de corupție, suspiciunile nu trebuie să planeze și asupra lor. Angajații ARSVOM sunt specializați, printre altele, în operațiunile de salvare pe mare, în dezesuarea navelor și a epavelor, stingerea incendiilor navale și spargerea gheții pe caile navigabile.

Urmăriți Impact.ro și pe