2.000 de români s-au ales cu un tip de buletin diferit. Explicația oferită de autorități

Ioana Bucur 03.06.2022, 14:01
2.000 de români s-au ales cu un tip de buletin diferit. Explicația oferită de autorități

De aproape un an, într-un oraș de la noi din țară se derulează un proiect pilot ce vizează cărțile de identitate. În această perioadă, puțin sub două mii de români s-au ales cu un tip de buletin diferit față de cele clasice, puse în circuit din 1997. Numărul ridică semne de întrebare, un deputat cerând explicații din partea reprezentanților MAI. Ce lămuriri au oferit autoritățile.

Ce spun autoritățile despre noul tip de buletin pe care l-au primit aproape două mii de români

Au trecut zece luni de la lansarea unui proiect pilot la Cluj-Napoca. Din 2 august 2021 și până acum, mai puțin de două mii de români, 1919, au primit un buletin diferit – noua carte electronică de identitate.

Din momentul lansării proiectului, autoritățile au spus că această perioadă de teste va dura șase luni, urmând ca ulterior, până la finele anului 2022, toate serviciile de evidență a populației din țară să poată emite aceste carduri.

Noul document ar trebui să înlocuiască treptat, până în august 2031, actuala carte de identitate aflată în circuit din 1997, potrivit termenelor stabilite de Regulamentul (UE) 1157/2019, care a intrat în vigoare în data de 2 august 2021.

După zece luni de la debutul proiectului pilot, un deputat USR a cerut noi informații de la MAI. Adrian Giurgiu a vrut să știe câte cărți electronice de identitate au fost eliberate din august 2021 până în prezent la Cluj-Napoca, ce dificultăți au apărut în procesul de emitere, care este timpul estimat pentru finalizarea proiectului pilot și dacă există posibilitatea nerespectării termenului de finalizare a proiectului la nivel național.

2.000 de români s-au ales cu un tip de buletin diferit. Explicația oferită de autorități

Precizările făcute de MAI

Răspunsurile instituției ce îl are în frunte pe Lucian Bode au venit, fiind publicate pe site-ul Camerei Deputaților pe data de pe 19 mai 2022:

„În cadrul proiectului pilot de emitere a cărții electronice de identitate, din data de 08.09.2021 până la data de 02.05.2022, au fost tipărite 1919 cărți electronice de identitate, în baza cererilor depuse la Direcția de Evidență a Persoanelor a Municipiului Cluj-Napoca începând cu data de 02.08.2021.”

Cât despre dificultățile pe care MAI le-ar fi ntâmpinat în implementarea proiectului, instituția a precizat că „implementarea proiectului cărții electronice de identitate demarată în cadrul proiectului-pilot presupune testarea funcționalităților noului act de identitate, înainte de punerea efectivă în funcțiune a sistemului de emitere și de a stabili în ce măsură cartea electronică de identitate răspunde cerințelor tehnice”.

Menționăm că în prezent se definitivează parametrii tehnici aferenți infrastructurii, prin optimizarea aplicațiilor de preluare și stocare a datelor, dezvoltate la nivelul DEPABD, cu resurse umane și tehnice proprii.

Ministerul a făcut și o serie de precizări cu privire la finalizarea acestui proiect pilot, menionânt că „pentru a se asigura eliberarea unui document care să corespundă unor standarde înalte de securitate și pentru a se minimiza riscul de apariție a unor disfuncționalități este necesară derularea unor activități complexe în acest scop”.

„Referitor la „timpul estimat” pentru finalizarea proiectului pilot, precizăm că încheierea acestei etape va determina extinderea emiterii cărți electronice de identitate la nivel național, lucru ce va putea fi posibil ulterior verificării nivelului de satisfacere a cerințelor cetățenilor, astfel încât să se poată lua decizii de replicare și dezvoltare a soluțiilor testate.

Astfel, pentru a se asigura eliberarea unui document care să corespundă unor standarde înalte de securitate și pentru a se minimiza riscul de apariție a unor disfuncționalități este necesară derularea unor activități complexe în acest scop, context în care menționăm că data de la care eliberarea acestor documente se va face la nivel național va fi anunțată public.

În ceea ce privește „posibilitatea nerespectării termenului de finalizare a proiectului la nivel național„, precizăm faptul că proiecția avută în vedere la acest moment de către DEPABD presupune respectarea termenului de emitere a cărți electronice de identitate stabilit de Legea nr. 162/2020”, precizează Ministerul Afacerilor Interne.

Urmăriți Impact.ro și pe
Ioana Bucur
Fac parte din grupul curajoșilor care au decis să rămână în România și sunt dovada vie a faptului că destinul găsește mereu o cale de a ne  aduce pe drumul ce ne-a fost ales. Mă...