LA ZI

Titi Aur a răbufnit la adresa celor care circulă pe banda de urgență pe autostradă. ”Autoritățile nu sunt preocupate! Se moare? Să moară!”

Gabriela del Pupo 19.08.2022, 17:22
Titi Aur a răbufnit la adresa celor care circulă pe banda de urgență pe autostradă. ”Autoritățile nu sunt preocupate! Se moare? Să moară!”

Ca în fiecare vară, drumul către mare pe Autostrada Soarelui este o adevărată aventură. Chiar dacă legislația s-a înăsprit și șoferii riscă să își piardă chiar permisul pentru 90 de zile dacă circulă pe banda de urgență, încă mai există astfel de practici. Impact.ro a stat de vorbă cu Titi Aur, fost pilot de curse și actual instructor auto pentru conducere defensivă. Acesta ne-a explicat la ce riscuri ne expunem când încălcăm legea pe autostradă, dar și faptul că autoritățile nu par a fi capabile să pună capăt acestui fenomen care produce săptămânal tragedii în țara noastră.

„De ce se folosește sau de ce se merge pe acea bandă? În primul rând, din nesimțire”

Orice șofer are o vizibilitate redusă atunci când circulă cu viteză de peste 100 de kilometri la oră și faptul acesta ar trebui cunoscut a priori de cei care se încumetă să facă manevre ilegale în trafic. Din păcate, pe autostradă, poliția nu poate acționa la fel de promt când vine vorba de viteze extreme sau depășiri ilegale. Tocmai din cauza acestui fapt, se pot produce tragedii pe autostrăzile din România. 

„E clar de ce trebuie lăsată banda de urgențe liberă, pentru urgențe. De ce se folosește sau de ce se merge pe acea bandă? În primul rând din nesimțire, din lipsa educației și din faptul că cei de la volan consideră că nu vor fi sancționați, că nu are cine. Pentru că dacă nu este poliția și nu îi anunțată poliția, nu are cine să îi sancționeze. Și ar trebui în primul rând pentru astfel de situații aplicată legea, pentru că legea există și sancțiunile sunt destul de mari.” a explicat Titi Aur pentru Impact.ro.

Pe autostradă mulți șoferi au senzația că nu există aceeași strictețe în ceea ce privește verificările și tind să exagereze cu viteza sau cu alte nerespectări ale regulamentului. Faptul că acei parapeți delimitează benzile pe sens face ca șoferii să simtă că sunt liberi să acționeze cum vor.

„Cam așa e, soluții pot fi multe, nu o să le aplice nimeni atâta timp cât autoritățile nu sunt interesate de fenomenul automobilistic, adică de accidente. Această problemă în România nu există. În afară de dumneavostră, presa, care semnalați din când în când, autoritățile noastre, începând cu Ministerul Transporturilor, nu sunt preocupate de acest caz. Nu îi interesează, se moare? Să se moară. Sânge pe șosea? Să fie.” mai spune specialistul.

Trafic intens pe Autostrada Soarelui

„Pe autostradă, parcurgi 27 de metri pe secundă la 100 de kilomeri la oră”

Viteza de pe autostradă  nu permite niciunui șofer să poată să riște o astfel de manevră. Vizibilitatea la viteze de peste 100 de kilometri la oră nu permite ca depășirea pe banda de urgență să se realizeze în cpndiții de siguranță. Nu este vorba doar de o ilegalitate, ci și de faptul că șoferii inconștienți își pun chiar propria viață în pericol, și a celor care sunt în mașină cu ei.

„Pe autostradă, parcurgi 27 de metri pe secundă la 100 de kilomeri la oră. Dar nu contează, nu ai ce să cauți, că dacă ne apucăm acum să vedem când ai putea și când nu ai putea nu are sens. Nu vreau să intru in detalii medicalo-tehnice. Principial vorbind, nu ai ce să cauți acolo și dacă intri acolo ar trebui să fii sancționat. Sunt foarte multe variabile, cred că acesta trebuie să fie mesajul, nu ai ce căuta pe banda de urgență decât în cazul urgențelor.” a declarat instructorul.

Suspendarea permisului pentru 90 de zile pentru circulația pe banda de urgență

Circulația pe banda de urgență a autostrăzii era sancționată doar cu amendă contravențională în vechea legislație, dar acum, Noul Cod Rutier prevede reținerea permisului pentru 90 de zile, dacă șoferii folosesc în mod nejustificat banda de urgență. Noile amenzi sunt cuprinse între 1305 și 2900 lei.

De asemenea, în vechea legislație, pentru depășirea vitezei cu peste 50 km/h și nerespectarea regulilor de trecere la nivel cu linia de tren se reținea permisul pentru 90 de zile, cu posibilitatea de a reduce perioada de suspendare la doar 30 de zile după un test cu 15 întrebări pentru verificarea regulilor de circulație. Totodată, circulația pe contrasens era sancționată cu reținerea permisului pentru 60 de zile, ori acum, pentru astfel de abateri, se reține permisul pentru 90 de zile.

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriela del Pupo
Pentru Gabriela del Pupo presa nu a fost prima alegere. Absolventă a Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj, a lucrat mai bine de 10 ani în domeniul artelor spectacolului. Pasiunea pentru știri...