Taxa de solidaritate poate provoca mari probleme pentru industria auto din România. De ce nu ar trebui implementată

Bogdan Bârliga 09.12.2021, 10:30
Taxa de solidaritate poate provoca mari probleme pentru industria auto din România. De ce nu ar trebui implementată

Asociaţia Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) reacționează dur la intenţia autorităţilor de a introduce o taxă de solidaritate aplicată pentru cifra de afaceri.

Și poziția ACAROM este una corectă în contextual economic actual pentru că industria auto se confruntă la nivel global cu mari probleme generate de pandemia de Covid-19.

Importanța industriei auto în România

În primul rând trebuie să punctăm contribuția la Produsul Intern Brut (PIB) a tuturor firmelor prezente cu facilități de producție în România.

Conform datelor ACAROM industria auto românească a generat în anul 2020 o cifră de afaceri de 26,4 miliarde euro. Aceste date indică o pondere de  14% din Produsul Intern Brut şi un procent de 26% din totalul  exporturilor naţionale.

În industria auto din România lucrează la acest moment peste 230.000 de angajaţi. Dintre aceștia aproximativ 14.000 lucrează în uzina Dacia și Ford asigură 6000 de locuri de muncă la Craiova.

Și deja probleme sunt serioase mai ales pentru cei două producători auto prezenți pe plan local. Criza generată de deficitul de semiconductori a dus în acest an de mai multe ori la suspendarea activității în fabricile auto de la Mioveni și Craiova.

În cifre concrete această criză a generat scăderi importante în producție și perspectivele pentru anul viitor nu sunt tocmai optimiste. În primele zece luni din anul 2021 producţia de autoturisme în România a ajuns la un volum de 333.179 de unităţi, în scădere cu 6,54% faţă de intervalul similar din 2020 când pe plan local au fost produse 356.491 unități.

 

Poziția ACAROM față de posibila implementare a taxei de solidaritate

„Asociaţia Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) a luat act cu surprindere de intenţia autorităţilor naţionale de a introduce o taxă de solidaritate în cuantum de 1% din cifra de afaceri (CA) a companiilor cu CA de peste 100 de milioane de euro. În contextul economic actual, în fapt o intersectare a patru crize: pandemia COVID – 19, lipsa de componente electronice, creşterea preţurilor la energia electrică şi gaze naturale, creşterea preţurilor la materii prime, la care putem adăuga inflaţia în creştere, evenimente cu un impact puternic negativ asupra sectorului auto naţional, ACAROM consideră ca total inoportună impunerea de noi taxe companiilor”, se arată într-un comunicat publicat joi de reprezentații producătorilor auto.

ACAROM atrage atenția că sunt deja doi ani succesivi de scădere a cifrei de afaceri și urmează schimbări majore pentru sectorul auto (electrificare, decarbonizare, noi schimbări în mobilitate), iar impunerea unei noi taxe nu va face altceva decât să împovăreze şi mai mult bugetele companiilor.

„Lipsa de predictibilitate fiscală sau legislativă, a dialogului cu mediul de afaceri, lipsa unor studii de impact pe termen scurt, mediu şi lung înainte de luarea unor asemenea decizii vor avea un impact negativ asupra sectorului auto naţional, ducând la renunţarea la planurile de investiţii în curs, la scăderea atractivităţii României ca posibilă destinaţie pentru proiecte noi, implicit la pierderea unui număr important de locuri de muncă”, se mai arată în comunicatul ACAROM.

Asociaţia Constructorilor de Automobile din România invită autoritățile la dialog înainte ca această taxă de solidaritate să fie pusă în practică.

Urmăriți Impact.ro și pe