EXCLUSIV

Soluții pentru micile afaceri care trebuie de astăzi să modifice meniurile. Chef Alex Rada: „Suntem totuși norocoși că anumiți tineri antreprenori au lucrat intens pentru a veni în ajutorul nostru”

Gabriela del Pupo 15.03.2023, 12:06
Soluții pentru micile afaceri care trebuie de astăzi să modifice meniurile. Chef Alex Rada: „Suntem totuși norocoși că anumiți tineri antreprenori au lucrat intens pentru a veni în ajutorul nostru”

De astăzi toate restaurantele au o provocare din partea autorităților statului care, mai ales pentru afacerile mici, este foarte greu de pus în practică. Toate meniurile trebuie să conțină o serie de date despre cantități, valori nutriționale sau alergeni, fapt ce va face ca un meniu să fie extins de la 10 pagini la 30 de pagini. Mai mult, deocamdată ANPC nu a precizat ce anume trebuie menționat obligatoriu în meniu pentru ca restaurantele să nu fie pasibile de amendă. Până la 1 mai se vor da doar avertismente pentru ca după începerea sezonului estival, 1 mai, să se aplice amenzi începând cu 1000 de lei și culminând cu retragerea autorizației de funcționare, transmite ANPC. Impact.ro a stat de vorbă cu Alex Rada, chef și fondatorul ABCDarul Alimentației, care a găsit soluții simple pentru crearea noilor meniuri.

„Nu sunt tocmai prietenoase cu deținătorii unităților, în sensul că trebuie să se facă o reorganizare totală”

Pentru a nu citi și transpune în meniu fiecare ambalaj de produs în parte, se poate apela la site-uri care oferă deja aceste informații. În lipsa unor criterii clare echipa lui Alex Rada a făcut o listă după care să se poată ghida restaurantele care nu știu deocamdată care sunt cerințele ANPC pentru noua formă a meniurilor. Un aspect care trebuie scos în evidență din această listă sunt alergenii pe care îi conțin, sau îi pot conține ingredientele fiecărui produs finit.

„Recunosc că noile reglementări privind informarea consumatorilor la achiziția unor produselor în unitățile de alimentație publică nu sunt tocmai prietenoase cu deținătorii unităților, în sensul că trebuie să se facă o reorganizare totală a rețetelor și o citire mai detaliată a etichetelor materiilor prime folosite pentru produsele finite.

Însă, suntem totuși norocoși că anumiți tineri antreprenori au lucrat intens pentru a veni în ajutorul nostru cu o soluție, zic eu rapidă și eficientă. Cu ajutorul motoarelor de căutare, echipa mea de consultanță HorecaRo (http://horecaro.ro) a reușit să găsească site-uri și aplicații care îți oferă exact nr de kJ, Kcal, grăsimi, glucide etc în funcție de fiecare rețetă introdusă.”, spune Alex Rada.

Specialistul propune și câteva site-uri utile: nutrinest.ro, nutrimeniu.ro, calculator-nutritional.ro, etc. Eu zic că sunt multe astfel de site-uri care îți fac munca mai ușoară, important este ca orice program folosit să fie acreditat conform noii reglementări ANPC, mai spune acesta.

Pentru a introduce ingredientele fiecărui produs finit echipa mea s-a ghidat după următoarele:
* denumirea produsului finit este urmat de către cantitatea netă și preț
* toate ingredientele sunt trecute în ordine descrescătoare a cantității (nu se trece denumirea comercială!!!!)
* declarația nutrițională
* alergenii trebuie menționați cu bold, italic sau subliniați
* la orice produs finit se adaugă sare, zahăr sau ulei indiferent de cantitatea lor

„Un ultim aspect ce trebuie luat în considerare este livrarea la domiciliu”

Impact.ro a întrebat și alți antreprenori, pentru a nu publica zeci de pagini soluția găsită de Adrian Petrescu, managerul unui mare lanț de magazine, a fost un cod QR pentru ca orice client să poată accesa informațiile suplimentare despre produsele din meniu. Chef Alex Rada a găsit o soluție asemănătoare pentru livrările la domiciliu, pentru a se evita situația în care, odată cu livrarea comenzii, clientul primește o listă stufoasă cu detaliile despre produse. Totuși, anumite informații vor trebui incluse în pachetul livrat către consumator.

„Părerea mea este că dacă se urmăresc cele 5 linii menționate mai sus împreună cu tabelul generat de unul din softurile create și acreditate de ANPC, nu cred că vreun proprietar de restaurant ar întâmpina vreo problemă.

Un ultim aspect ce trebuie luat în considerare este livrarea la domiciliu. Aici se schimbă ușor regulile. În sensul că, tabelul generat de către aplicație trebuie urcat întocmai pe aplicația de food delivery, iar orice produs care pleacă din bucătărie trebuie să conțină o etichetă cu ingredientele, cu gramaj pentru fiecare ingredient care depășește 10g, alergenii și kcal, glucide, zaharuri etc.

Explicația este următoarea: Considerăm acest aspect imperios necesar având în vedere că există posibilitatea ca cel care comanda sa nu fie aceeași persoană cu cea căreia îi este livrată, astfel trebuie să ne asigurăm ca informația este disponibilă și către consumatorul final care intra în posesia produsului – ar. 14 din R 1169/2011”, consideră Alex Rada.

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriela del Pupo
Pentru Gabriela del Pupo presa nu a fost prima alegere. Absolventă a Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj, a lucrat mai bine de 10 ani în domeniul artelor spectacolului. Pasiunea pentru știri...