Situație jenantă la Casa de Pensii și la o primărie. Deși legea ce le interzice instituțiilor să ceară acte emise de alte instituții publice a intrat în vigoare la 1 ianuarie, funcționarii nu au scăpat de vechiul obicei, iar digitalizarea ce le-a fost promisă românilor se lasă așteptată. Iată ce documente s-au cerut pentru întocmirea unui dosar de alocație și pentru un ajutor de deces.
Un angajat de la primăria Sectorului 2 din București a fost filmat cu o cameră ascunsă în timp ce solicita documente de care ar fi putut să facă rost din sistemul informatic, dacă ar fi vrut. Astfel, s-a văzut că în continuare, părinților li se cer 17 acte ca să obțină un dosar de alocație.
„Reporter: Nu intrase în vigoare cu copiile, că nu mai sunt…
Angajat primăria Sector 2: Între instituţii. Dumneavoastră nu sunteţi o instituţie.
Reporter: Buletinul, spre exemplu, este la Evidenţa Populaţiei.
Angajat primăria Sector 2: Păi da, dar noi nu cerem la Evidenţa Populaţiei ceva legat de dumneavoastră”, a fost dialogul pe care l-a avut un jurnalist de la Antena 3 cu un funcționar.
Nici la Casa de Pensii București nu s-a schimbat nimic. Acolo, un angajat a cerut pentru un ajutor de înmormântare documente emise tot de Casa de Pensii. Funcționarul a prezentat imediat o listă cu copii ce trebuie să fie prezentate la ghișeu.
„Reporter: Certificatul de deces l-am luat de la primărie. Nu se ia automat, că a intrat legea cu copiile la copii?
Angajat Casa de Pensii Bucureşti: Nu merge nimic aici! Prea multă tehnologie. Trebuie tot ce scrie acolo.
Reporter: Şi de pe buletin. Şi copie şi original?
Angajat Casa de Pensii Bucureşti: Dacă aşa scrie acolo!”
Prin urmare, printre actele cerute pentru a fi acordat ajutorul de deces se numără inclusiv cuponul de pensie, ce este eliberat tot de Casa de Pensii.
Pe de altă parte, reprezentanții Ministerului Muncii susțin că fac eforturi pentru a reuși să digitalizeze cât mai multe instituții aflate în subordinea sa, printre care se numără și Casa de Pensii, iar reprezentanții primăriilor spun că încearcă să renunțe la dosarele cu șină.
„Anul acesta vom renunța la parte din hârtii, n-aş putea să vă spun la care. Pot să vă spun că există softuri, din păcate sunt prea puţin folosite. Angajaţii de la stat pot fi pedepsiți pe cale administrativă dacă nu respectă noua lege”, a spus primarul Sectorului 2, Radu Mihaiu.
„Trebuie să-i ceară numele funcționarului public, să depună la registratură o solicitare de cercetare a funcționarului respectiv, pentru că nu şi-a îndeplinit datoria”, a spus și deputatul George Tuţă, cel care a inițiat legea referitoare la copiile la documente.
Instituțiile din țară au două luni la dispoziție ca să înceapă să pună în aplicare prevederile legii ce le interzice să ceară de la cetățeni acte emise de alte instituții publice. Totuși, în actul normativ nu sunt prevăzute şi amenzi pentru cei care încalcă regula.