Schimbare importantă în Codul Rutier. Ce trebuie să facă toți șoferii, acum e lege

Ioana Bucur 15.10.2021, 10:33
Schimbare importantă în Codul Rutier. Ce trebuie să facă toți șoferii, acum e lege

Schimbare importantă în Codul Rutier. Noile prevederi sigur nu va fi pe placul multor șoferi din România. Conducătorii auto tocmai au pierdut o bătălie importantă în fața bicicliștilor. Ce vor fi obligați să facă de acum înainte.

Bicicliști versus șoferi. Ce spune acum Codul Rutier

Legislația rutieră din România vine cu reguli noi pentru șoferi. HG 1075 din 4.10.2021 modifică regulamentul de aplicare a OUG 195/2002, care reglementează circulaţia pe drumurile publice a fost deja publicată în Monitorul Oficial, pe 6 octombrie, ceea ce înseamnă că este deja pusă în aplicare.

Astfel, conducătorii auto care circulă cu o viteză mai mică de 50 de kilometri pe oră și care vor să depășească o biciletă pot face manevra trecând peste axul drumului cu roțile din stânga. În cazul în care viteza depășește 50 de kilometri pe oră, șoferii trebuie să depăşească axul drumului/linia intreruptă cu cel puţin jumătate din lăţimea autovehiculului.

Pentru asigurarea distanţei laterale de siguranţă, la depăşirea unei biciclete sau a unei trotinete electrice conducătorii de autovehicule realizează această manevră trecând peste marcajul longitudinal de separare a sensurilor de circulaţie ori de separare a benzilor pe acelaşi sens, cu cel puţin jumătate din lăţimea autovehiculului atunci când viteza acestuia de deplasare este mai mare de 50 km/h, sau cel puţin prin încălcarea acestor marcaje atunci când viteza de deplasare este de cel mult 50 km/h, se arată în lege.

Schimbare importantă în Codul Rutier
Inquam Photos / Sabin Cirstoveanu

Schimbarea înlocuiește recomandarea aplicată până acum, potrivit căreia, în timp ce se face depășirea unui biciclist, șoferii trebuie să păstreze o distanţă de 1,5 metri.

„Vechea reglementare avea o normă cu caracter de recomandare, nu crea neapărat o obligaţie fermă şi o sancţiune. Raţiunile legiuitorilor cu siguranţă au avut în vedere faptul că acea distanţă de 1,5 metri nu putea fi măsurată într-un mod obiectiv.

Prin această modificare, s-a urmărit crearea unei siguranţe suplimentare a bicicliştilor şi a celor care conduc trotinete electrice, prin crearea unui spaţiu lateral suficient între autovehicule şi vehiculele care au o viteză de deplasare mai redusă”, a declarat Ionuţ Lazăr, inspector principal la Poliţia Rutieră Timiş, potrivit Adevărul.

În ce situații depășirea unui biciclist devine interzisă

În aceste condiții, pe porțiunile de drum în care există un marcaj longitudinal continuu de separare a sensurilor de mers, depăşirea unei biciclete devine interzisă.

„Şoferul trebuie să aştepte până ce poate să depăşească regulamentar biciclistul. Nu-i mai permite legea să depăşească pe lângă biciclist fără a încălca marcajul de separere aşa cum stipulează acest nou articol modificat.

În traficul din marile oraşe, bicilistul are chiar o viteză superioară autovehiculelor, el nu rămâne în ambuteiaj. Este benefic acolo unde avem viteze de deplasare foarte mari, de aceea se şi face o diferenţiere în funcţie de viteza de deplasare a autovehicului care urmează să efectueze depăşirea biciclistului”, a mai spus Ionuţ Lazăr.

Potrivit sursei, șoferii care depășesc bicicliști, fără să respecte Codul Rutier, se pot alege cu permisul suspendat pentru 30 de zile.

Urmăriți Impact.ro și pe