Sănătatea ascunsă în alternativele vegetariene la carne ar putea fi un mit. Renunțarea la carne și grăsimi animale în favoarea unor diete bazate doar pe legume și fructe a luat un avânt uriaș în ultimii ani. Mai mult, există pe piață o gamă largă de alternative vegetale la produsele tradiționale din carne, de la pate și cârnați, până la șuncă și burgeri. Acestea ar putea să aibă, însă, o influență nocivă asupra organismului uman, așa cum arată un studiu recent.
Renunțarea la carne în favoarea dietelor vegetariene a devenit un trend mondial în ultimii ani. Să mânânci doar legume, plante, fructe a căpătat o aură de model aproape ideal pentru o alimentație sănătoasă, în detrimentul celei „învechite”, bazată pe proteine animale. Mai mult, au apărut și diverse alternative vegetale la produse tradiționale din carne, cum ar fi pateul vegetal, dar și burgeri, cârnați și șuncă vegetale sau, mai nou, chiar foie-gras vegan.
Multe studii au susținut ideea, făcând apologia vegetarianismului în detrimentul alimentației omnivore, deși cea din urmă este „setarea” naturală a organismului uman, lucru dovedit și de specificul danturii noastre, de al proceselor biologice de la nivelul stomacului și intestinelor etc.
Din păcate, există încă multe lacune de cunoaștere în privința efectelor înlocuirii cărnii cu vegetale. Un studiu recent al cercetătorilor de la Chalmers University of Technology din Suedia a încercat să clarifice anumite aspecte ale acestei chestiuni analizând conținutul nutrițional al diferitelor alternative vegetale la carne ce se găsesc în magazinele din țara nordică.

Cercetarea specialiștilor suedezi a arătat că, în majoritatea cazurilor, produsele „alternative”, care, pe etichetă, susțin că ar conține niveluri ridicate de fier și zinc, au, de fapt, cantități foarte mici din aceste minerale ce pot fi absorbite de organism.
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]„Printre aceste produse am văzut variații uriașe de conținut nutrițional ceea ce nu este benefic din perspectiva sănătății consumatorilor. În general, absorbția estimată de fier și zinc din aceste produse a fost foarte redusă. Și asta din cauză că aceste alternative vegetale ale cărnii conțin niveluri foarte mari de fitați, o substanță ce inhibă absorbția mineralelor în corp”, a afirmat, într-o declarație, conducătoare studiului, Cecilia Mayer Labba, conform iflscience.com.
Fitații sau acidul fitic se găsește într-o mulțime de plante ce conține semințe, în cereale, nuci și legume. Combinarea acestuia cu anumite minerale în tractul digestiv blochează absorbția acestora în intestin, lucru ce poate duce, în timp, la carențe cronice de minerale..
Oricum, aceasta este o problemă doar pentru persoanele a căror dietă lipsită totală de carne și se bazează doar pe produse cu conținut scăzut de minerale. Echipa a analizat 44 de alternative vegetale la produse din carne ce se găsesc în magazinele din Suedia și care – în teorie, conform etichetelor – conțin cantități ridicate de fibre, fier, zinc, săruri și proteine, dar și acid fitic (E 391, așa cum este identificat pe etichetele alimentare).
Majoritatea produselor respective erau făcute pe bază de soia și mazăre, dar includeau, de asemenea, și boabe de soia fermentate și microproteine, ce sunt derivate din soia, respectiv din ciuperci.
„Niciunul dintre produsele respective nu poate fi considerat o sursă bună de fier, din cauza nivelului ridicat de fitați din ele”, au scris autorii studiului. Totuși, cele mai bune rezultate le-au avut alimentele alternative pe bază de semințe de soia fermentate, acestea fiind singurele care conțineau cantități semnificative de fier și zinc, precum și un nivel scăzut de acid fitic.
Rezultatele studiului ar putea pune într-o lumină negativă alternativele vegetale la carne, dar cercetătorii au alt îndemn pentru cei care consumă aceste produse: „Asigurați-vă necesarul de fier din alte surse!”.