EXCLUSIV

Revoltă și în turism. ANAT vrea un ministru competent și promovarea frumuseților României: „Nu se face nimic”

Gabriela del Pupo 01.06.2023, 08:26
Revoltă și în turism. ANAT vrea un ministru competent și promovarea frumuseților României: „Nu se face nimic”

Asociația Națională a Agențiilor de Turism din România (ANAT) consideră că Ministerul Turismului  are nevoie de specialiști în turism la conducere pentru a asigura dezvoltarea și promovarea adecvată a industriei turismului din România. ANAT dorește un ministru capabil să finalizeze teme, să se lupte pentru industria în fruntea căreia se află și să fie prezent la târgurile internaționale de turism. De asemenea, ministerul de profil ar trebui să beneficieze de un buget de promovare de minim 20 de milioane de euro, bani care s-au întoarce înmulțit la bugetul statului din taxele pe care le plătesc hotelierii și clienții acestora. Impact.ro a stat de vorbă cu Traian Bădulescu, responsabil cu comunicare ANAT, care spune că revenirea din anii de pandemie este greu de realizat, iar atragerea turiștilor străini necesită un efort suplimentar din partea statului.

Turismul poate genera în 10 ani 10% din PIB, iar România poate primi 10 milioane de turiști străini

Industria turismului din România a avut de suferit în ultimul an și jumătate, fiind practic lipsită de un ministru care să acorde atenția cuvenită. Vorbim de acte normative și strategii de promovare pregătite din pripă, necorespunzător, și de participări la târgurile internaționale mult sub potențialul țării. ANAT transmite că nu mai dorește politicieni sau politruci care să ocupe poziții în conducerea ministerului, fără a avea expertiză și interes real pentru industria turismului.

Turismul, spun reprezentanții agențiilor de turism, trebuie să fie considerat o prioritate națională în mod concret, iar pentru a atinge obiectivul de a contribui cu 10% la Produsul Intern Brut (PIB) al României și de a atrage 10 milioane de turiști străini anual, avem nevoie de tehnocrați cu experiență antreprenorială incontestabilă.

„Realitatea este că poate în al 12-lea ceas va realiza și Guvernul că este nevoie de un minister puternic condus de un specialist, nu de un om politic neapărat. Nouă ne-ar trebui 20 de milioane de euro, rezultatele nu vin peste noapte. Numai taxele de oraș, de stațiune, cumulează zeci de milioane, inclusiv Bucureștiul are taxă pe care o plătesc turiștii și, din păcate, nu știm unde merge taxa asta, din păcate nu se face nimic cu ea.

Mai e o problemă, degeaba am avea 20 de milioane buget dacă sectorul privat nu este consultat și luat în seamă. Trebuie și o comunicare reală. Nici România nu și-a revenit din perioada de pandemie, la sfârșitul anului vom trage linie sau la toamnă, s-ar putea pe turism intern și pe plecarea turiștilor să ne apropiem de nivelul de 2019, dar mai degrabă anul viitor. Dar stăm destul de slab la capitolul atragerea turiștilor străini.”, spune Traian Bădulescu.

„Ați văzut că bulgarii sau grecii au reclame la aproape toate televiziunile importante”

ANAT consideră că întregul Guvern trebuie să-și asume în mod real prioritizarea turismului și ospitalității. Aceasta nu poate fi realizată fără existența unui minister dedicat turismului și cu un ministru puternic, care să dețină cunoștințe și expertiză în domeniu, dar și să beneficieze de o susținere puternică din partea autorităților.

Mai mult, reprezentanții agențiilor spun că există numeroase proiecte începute în ultimii ani care sunt pe punctul de a eșua sau care au eșuat deja, cum ar fi licitațiile pentru plaje, numărul redus de OMD-uri înființate până în prezent, pierderea oportunității de a oferi sprijin sectorului HORECA după ani dificili de pandemie, schema de ajutor de stat pentru agențiile de turism care au activitate de incoming, înființarea unei Organizații de Management al Destinației (OMD) la nivel național precum și reprezentarea dezastruoasă a României la târgurile internaționale de profil și multe alte exemple de ineficiență.

„Cel mai bun an turistic al României a fost 2019, din păcate a venit pandemia. Pe incoming, atragerea de străini, am avut 3 milioane de turiști, o cifră încă mică, dar a fost bună comparativ cu anii trecuți. Anul acesta nu cred că vom avea mai mult de 2 milioane. Ați văzut că bulgarii sau grecii au reclame la aproape toate televiziunile importante, și ne-am putea promova și noi acolo, pentru că și de acolo ne-ar putea veni câteva sute de mii de turiști în plus, nu vor litoral că au, dar pot veni pentru București, Sinaia, Delta Dunării, Transilvania, Castelul lui Dracula, avem chestii pe care ei nu le au, până la urmă.

Angajații din HORECA nu au de ce să iasă la proteste acum, au ieșit anii de pandemie, când într-adevăr s-au primit banii destul de greu. S-a oprit totul din loc. Nu are cum să protesteze industria că nu se face nimic pe partea de atragere a turiștilor străini, deși, cine știe, poate nu ar strica o grevă japoneză sau un protest mai puternic. În turism cu 20 de milioane pe an pot veni miliarde în timp, banii investiți de la buget să fie astupați cu mult.”, spune reprezentantul ANAT.

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriela del Pupo
Pentru Gabriela del Pupo presa nu a fost prima alegere. Absolventă a Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj, a lucrat mai bine de 10 ani în domeniul artelor spectacolului. Pasiunea pentru știri...