Parlamentul UE a decis. Vânzarea de mașini noi pe benzină și diesel, interzisă din 2035

Elena Avramescu 10.06.2022, 06:38
Parlamentul UE a decis. Vânzarea de mașini noi pe benzină și diesel, interzisă din 2035

Adunarea UE a votat la Strasbourg, Franța, să solicite producătorilor de automobile să reducă emisiile de dioxid de carbon cu 100% până la jumătatea următorului deceniu. Mandatul ar echivala cu o interdicție a vânzării în blocul de 27 de țări a mașinilor noi alimentate cu benzină sau motorină.

Mașinile noi pe benzină și diesel, interzise în UE

Parlamentarii Parlamentului European au votat miercuri pentru a susține o interdicție efectivă a UE privind vânzarea de mașini noi pe benzină și diesel din 2035, respingând încercările de a slăbi propunerea de a accelera trecerea Europei la vehiculele electrice.

Legislatorii UE au susținut, de asemenea, o reducere cu 55% a CO2 de la automobile în 2030, comparativ cu 2021. Mișcarea adâncește o obligație existentă a industriei auto de a reduce emisiile de CO2 cu 37,5% în medie la sfârșitul deceniului față de anul trecut. Măsura a fost adoptată cu 339 de voturi împotrivă, 249 împotrivă și 24 de abțineri la o sesiune de la Strasbourg, în practică limitând vânzările viitoare la modele integral electrice fără emisii.

În prezent, mașinile reprezintă 12% din toate emisiile de CO2 din blocul UE de 27 de state membre, în timp ce transportul total reprezintă aproximativ un sfert.

Partidul Popular European (PPE) conservator, cel mai mare grup de parlamentari al parlamentului, a căutat să promoveze un compromis care ar fi diluat propunerile și ar fi permis vânzările de vehicule hibride să continue. Amendamentul lor a fost înfrânt cu strictețe, în timp ce o încercare ambițioasă a Verzilor de a anticipa termenul limită al măsurii până în 2030 a eșuat.

Conservatorii nu au putut, de asemenea, să promoveze amendamentele privind luarea în considerare a amprentei de carbon legate de producția unei mașini, permițând posibil producătorilor de automobile credite pentru combustibili sintetici, așa-numiții e-combustibili, fabricați cu dioxid de carbon captat și hidrogen produs din surse regenerabile.

Masinile noi pe benzina si diesel, interzise in UE
Masinile pe benzina si diesel

După vot, președintele comitetului de mediu al UE, Pascal Canfin, a scris triumfător pe Twitter:

„Mașini 100% cu emisii zero în 2035! Salut cu căldură votul privind standardele de CO2 din @Europarl_EN. Această poziție a Parlamentului European este o victorie importantă și în concordanță cu obiectivul nostru de neutralitate climatică”, relatează France 24.

Legislatorul german al UE Verzi, Michael Bloss, a salutat, de asemenea, votul ca pe o mișcare care ar proteja simultan clima și locurile de muncă din sector.

Deputatul francez al PPE Agnes Evren a fost însă mai puțin impresionat de o decizie pe care a spus-o că va „condamna activitatea industrială și va penaliza puternic consumatorii”. Ea a spus că legislația va împiedica comercializarea vehiculelor hibride de înaltă performanță sau a vehiculelor care utilizează biocombustibili, a căror producție, a spus ea, s-ar putea dovedi mai puțin costisitoare și mai puțin poluante decât vehiculele electrice.

Tot miercuri, parlamentarii UE au respins o propunere de modernizare a pieței de carbon a blocului, o mișcare neașteptată care a scos la iveală diviziunile asupra politicii de bază a blocului în domeniul climatic și ar putea întârzia negocierile pentru a finaliza măsura.

O comisie de parlamentari trebuie să încerce acum să creeze un nou compromis după ce scene haotice au izbucnit în Parlament. Parlamentarii Verzilor și Socialiștii au respins propunerea din cauza amendamentelor grupurilor conservatoare despre care au spus că o slăbesc prea mult, în timp ce grupurile de dreapta au considerat-o prea ambițioasă, mai ales în lumina presiunilor inflaționiste.

Respingerea Parlamentului a însemnat amânarea voturilor pentru două politici legate de climă. Acestea reprezintă primul plan mondial al UE de a institui o taxă pe CO2 la importurile de bunuri precum oțel și ciment și un fond care ar folosi veniturile din comercializarea cotelor de emisii pentru a sprijini cetățenii cu venituri mici.

Rara respingere ar putea anula termenul de finalizare a legii, ceea ce UE se grăbește să facă în acest an, astfel încât să se poată aplica în 2023. Propunerea a fost menită să confirme poziția parlamentului în ceea ce privește negocierile privind o nouă propunere de lege pentru reformarea Sistemului de comercializare a certificatelor de emisii (ETS).

Principalul instrument de politică al UE pentru reducerea emisiilor, ETS cere centralelor electrice și industriei să cumpere autorizații de CO2 atunci când poluează. Alături de alte politici climatice noi, modernizarea ETS ar pune UE, al treilea cel mai mare poluator din lume, pe calea reducerii emisiilor nete de încălzire a planetei cu 55% până în 2030, față de nivelurile din 1990.

Canfin, al cărui comitet va reformula propunerea, a declarat că negociatorii vor încerca să ajungă la un nou acord până pe 23 iunie.

Urmăriți Impact.ro și pe
Elena Avramescu
Este redactor Impact.ro. Absolventă a Colegiului Naţional ”Mihai Eminescu” din Buzău, precum şi a Facultăţii de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion din Bucureşti, Elena Avramescu...