REPORTAJ 2,5 milioane de euro, bani aruncați la gunoi. Trotuarul rulant din Gara de Nord din București s-a transformat în toaletă publică pentru oamenii străzii

18 02. 2021, 19:54

Imagini dezolante în Gara de Nord din București. Trotuarul rulant, dat în folosință în noiembrie 2013 și pentru care Primăria Capitalei a plătit 11 milioane de lei, zace în paragină. De aproximativ trei ani de zile nu mai funcționează, iar acum a devenit adăpost și toaletă publică pentru oamenii străzii. Situația este cu atât mai delicată cu cât, peste doar câteva luni de zile România va găzdui patru meciuri la Campionatul European de Fotbal, iar stadionul Giulești, aflat la câțiva pași de Gara de Nord, va servi drept teren de antrenament pentru echipele care se vor deplasa la București, în vederea disputării partidelor. Iar cireașa de pe tort, UEFA ia în calcul și varianta ca meciurile de la Euro 2021 să se joace cu spectatori, ceea ce ar însemna că turiștii străini care vor coborî din tren se vor lovi inevitabil de peisajul sumbru al Gării de Nord.

Trotuarul rulant de la Gara de Nord, în stare avansată de degradare. Proiectul a costat 2,5 milioane de euro

După ce a fost dat în folosință, în noiembrie 2013, trotuarul rulant de la Gara de Nord a funcționat doar un an, după care a fost oprit. El a fost construit cu scopul de a facilita transportul călătorilor între Gara de Nord și Gara Basarab. Investiția în valoare de 11 milioane de euro a constat în șase trotuare rulante, câte trei pe fiecare sens, cu o lungime de 80 de metri fiecare. Potrivit datelor tehnice, acestea se deplasau cu 0,5 metri pe secundă, având o capacitate maximă de 6.000 de persoane pe oră pe un singur sens.

Trotuarul rulant functional

De trei ani nu s-au mai făcut verificări tehnice pentru trotuarul rulant

Conform unui document oficial al Companiei Naţionale pentru Controlul Cazanelor, Instalaţiilor de Ridicat şi Recipientelor sub Presiune – CNCIR SA – primele autorizări de funcționare au fost acordate în 29 iulie 2012, iar scadențele de funcționare au fost prelungite mai apoi până data de 23 mai 2018.

”După această dată, CNCIR SA nu a mai primit nicio comandă de efectuare a verificărilor tehnice și drept consecință a trimis către deținător o adresă pentru informare și conștientizare (la acea vreme deținător era ASTALDI S.A.) cu privire la obligativitatea efectuării verificărilor tehnice”, se arată în documentul menționat.”, se arată în document, potrivit clubferoviar.ro.

Pe 1 august 2018, italienii de la astaldi au anunțat CNCIR că trotuarele rulante au trecut din proprietatea lor în cea a Administrației Străzilor la data de 11 mai 2018, depunând în acest sens și un proces verbal de predare primire.

Trotuarul rulant functional

Primăria Capitalei: ”Pasajul rulant, pus în funcțiune fără a fi realizată recepția la finalizarea lucrărilor”

În august 2018, CNCIR SA a trimis o înștiințare către Administrația Străzilor prin care le aduce la cunoștință faptul că, în calitate de deținător al trotuarelor rulante ”are obligația efectuării verificărilor tehnice în utilizare”.

Anul trecut, Primăria Capitalei condusă de Gabriela Firea a recunoscut existența problemelor, însă a arătat cu degetul către vechea administrație a Bucureștiului, pe când primar general era Sorin Oprescu.

”Deficiențele semnalate la pasajul rulant care face legătura între Gara de Nord și Gara Basarab vin ca urmare a faptului că acesta a fost pus în funcțiune de administrația precedentă fără a există recepție la finalizarea lucrărilor. Conform legii, fără acest document, Administrația Străzilor nu a putut să asigure administrarea și mentenanța acestui obiectiv. Astfel, pasajul rulant a fost preluat în gestiune de către Administrația Străzilor în mai 2018, după ce a fost realizată recepția la finalizarea lucrărilor.”, se arată într-un răspuns al Primăriei Capitalei.

În prezent, nimeni nu se ocupă de paza trotuarelor rulante din incinta gării.

Trotuarul rulant de la Gara de Nord, toaleta publica pentru oamenii strazii

Pasajul rulant, focar de infecție. Oamenii sunt dezgustați de peiajul dezolant

Dacă ai curiozitatea să vezi cu ochii tăi cum arată acum trotuarele rulante de la Gara de Nord, trebuie să știi că accesul către ele se face pe la ultimul peron. După aproximativ 200 de metri de mers de-a lungul peronului ajung în locul în care cea mai importantă gară din România pare că își dă ultima suflare. Imaginile sunt greu de descris în cuvinte. Pasajul rulant se află într-un stadiu avansat de degradare. Pista este  găurită, banda de cauciuc pe care îți poți sprijini mâna este rupă, iar geamurile sunt sparte. Materialele fecale din interiorul tunelurilor degajă un miros imposibil de suportat, care se simte de la o distanță considerabilă față de acestea. În consecință, ”gama completă de civilizație”, așa cum enunța fostul edil al Capitalei Sorin Oprescu la inaugurarea proiectului, a devenit un adevărat focar de infecție.

Oamenii care traversează peronul lung de câteva sute de metri, dintre Gara de Nord și Gara Basarab, se arată dezgustați de nepăsarea autorităților. Alexandru este un tânăr care lucrează în cadrul unei companii feroviare private. El mi-a mărturisit că proiectul nu i se pare foarte util, însă pentru că a costat atât de mulți bani, ar trebui să fie refăcut.

Alexandru: ”Vin des pe aici și știu de chestia asta de ani de zile. Chiar am rămas surprins de ce l-au mai făcut dacă arată în halul acesta. Calea ferată nu este în ordine pusă, dar investim în niște lucruri pe care le lăsăm să se distrugă.”

Marinel, un alt tânăr care tranzita zona, a precizat că trotuarele rulante sunt necesare ”persoanelor în vârstă care au multe bagaje”, dar este dezamăgit de starea de degradare în care a ajuns Gara de Nord.

Marinel: ”Toată Gara de Nord este un focar de infecție și nu este în regulă. Nu îi pasă nimănui de lucrul acesta.”

Tânărul este de părere că ar trebui ca pasajul rulant să dispară cu totul pentru că în lipsa unor oameni care să îl păzească ar rămâne ”un adăpost pentru oamenii străzii.”

Trotuarul rulant de la Gara de Nord, toaleta publica pentru oamenii strazii