Programul „Rabla” va putea fi accesat din luna februarie. Dar sunt aceste măsuri suficiente pentru înnoirea parcului auto?

Bogdan Bârliga 07.01.2022, 10:36
Programul „Rabla” va putea fi accesat din luna februarie. Dar sunt aceste măsuri suficiente pentru înnoirea parcului auto?

Ediţia din acest an a programului „Rabla” va demara pe data de 4 februarie a anunţat într-o conferinţă de presă ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos.

Autoritățile susțin că în următoarele zile toate detaliile vor fi puse la punct și de data aceasta va fi o predictibilitate în ceea ce priveşte finanţarea pentru acest program.

Programul Rabla începe din 4 februarie 2022

Ediţia din acest an a programului „Rabla” va începe pe data de 4 februarie, în Vinerea Verde, iar săptămâna viitoare vor fi prezentate toate detaliile pentru versiunea acestei scheme de finanțare pentru perioada 2022 – 2024.

„Am promis asociaţiilor de profil predictibilitate şi dorim să prezentăm un program care are ca obiective nu închiderea porţilor imediat după terminarea banilor, ci o etapizare şi o predictibilitate în ceea ce priveşte finanţarea şi avantajele unui asemenea program”, a declarat Barna Tanczos citat de agerpres.ro.

Anul trecut programele Rabla Clasic şi Rabla Plus au putut fi accesate din 26 aprilie atât de persoanele fizice, cât şi pentru cele juridice.

Prima de casare pentru programul Rabla Clasic a fost de 7.500 de lei, la fel, ecobonusul pentru tehnologia hibrid – de 3.000 de lei şi tichetul pentru  GNC/GPL a avut valoarea de 1.500 de lei.

Pentru programul Rabla Plus statul român a oferit o primă de casare de 10.000 de euro pentru mașinile cu propulsie full electrică şi 4.500 de euro pentru maşinile cu sisteme plug-in hybrid, dar nu mai mult de 50% din valoarea autovehiculului nou.

Cei care doreau să renunţe la o maşină veche, poluantă, şi să achiziţioneze un autovehicul electric au putut să cumuleze prima de casare acordată prin Programul Rabla Clasic cu ecotichetul alocat în cadrul Programului Rabla Plus.

Sunt suficiente măsurile de finanțare oferite prin Programul Rabla și Programul Rabla Plus?

În anul 2021, nivelul înmatriculărilor de autoturisme noi în România a fost de 121.208 unități, în scădere de – 4.07% comparativ cu aceeași perioada din anul 2020, când datele centralizau 126.351 unități.

Și nivelul înmatriculărilor de autoturisme second hand în Romania a înregistrat o scădere anul trecut de –2.29% față de perioada similară din 2020. Anul trecut au fost comercializate 395.759 de autoturisme second, iar în 2020 se vindeau pe piața locală 405.045 de unități.

Prin programele de finanțare oferite de statul român s-au cumpărat o parte dintre mașinile noi vândute pe piața locală, dar așa cum observăm din datele de mai sus ponderea achizițiilor de mașini second este mult mai mare.

Programul Rabla și Programul Rabla Plus ar trebui să fie însoțite și de instrumente financiare garantate de statul român, așa cum a fost în cazul Programului Prima Mașină.

Foarte mulți dintre cei dispuși să cumpere o mașină nouă prin aceste programe au un nivel al veniturilor redus și nu pot accesa credite bancare pentru achiziția unui nou autoturism.

Dacă autoritățile nu vor lua în considerare și o astfel de schemă de finanțare cifrele pe care le vom vedea la începutul anului 2023 nu vor indica o creștere consistentă a vânzărilor de autoturisme noi pe piața din România.

Urmăriți Impact.ro și pe
Bogdan Bârliga
Este editorul coordonator al secției Auto de pe Impact.ro. A început să lucreze în presă din anul 2002 și a experimentat mai multe domenii de activitate ( politic, social, economic) până...