Povești fabuloase despre nava care i-a găzduit pe Gheorghiu Dej și pe Regele Ferdinand, ce se află și astăzi în portul Galaţi

Elena Avramescu 05.04.2021, 11:23

Nava care i-a găzduit pe Gheorghiu Dej și pe Regele Ferdinand. Nava se află, și astăzi, în portul Galați, fiind cea mai veche navă cu zbaturi din lume care încă mai funcţionează. Acest vas de pasageri a avut oaspeţi de elită, precum regele Ferdinand, regina Maria, generalul Averescu, iar în 1959 chiar pe liderii comunişti Nikita Hruşciov şi Gheorghe Gheorghiu Dej.

Nava care i-a găzduit pe Gheorghiu Dej și pe Regele Ferdinand

În prezent, nava este ancorată lângă un ponton, chiar în dreptul Palatului Navigaţiei din Galaţi. Se pare că acest vas este decanul de vârstă de 166 de ani, deoarece a prins toate evenimentele importante ale statului român, precum Unirea Principatelor, Independenţa, perioada comunistă şi Revoluţia din decembrie 1989.

Acesta a fost construit în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, la şantierele navale “Granzdanubius” ce se află lângă Budapesta, însă primul său nume a fost “Croaţia”. La acea vreme era un remorcher cu zbaturi şi propulsie cu abur, dotat cu o maşină cu abur de ultimul tip pentru acea vreme.

Încă mai sunt dubii cu privire la anul de construcție, și anume 1854, fiincă nu au fost cercetate amănunțit documentele de arhivă care să ateste cu exactitate anul construirii acestei nave, după cum povestesc istoricii. Nava și-a făcut datoria cu vârf și îndesat, fiind aflată în dotarea trupelor austro-ungare în prioada Primului Război Mondial, iar după anul 1919, nava a intrat în patrimoniul autorităţilor române ca pradă de război, numele fiindu-I schimbat în „Sarmisegetuza.”

Nava care i-a gazduit pe Gheorghiu Dej si pe Regele Ferdinand
Nava Tudor Vladimirescu

După ce a intrat în Şantierul Naval de la Turnul Severin unde a devenit navă de pasageri, a intrat în clasa de pasagere fluviale a căror propulsie este asigurată de zbaturile acţionate de maşinile cu aburi cu dublă expansiune, fiind considerată o raritate în transporturile navale contemporane.

Astfel că printre pasagerii de renume care au făcut croaziere la bordul acestei nave s-au numărat regele Ferdinand şi Regina Maria, mareşalul Gheorghe Averescu, regele Carol al II-lea şi principele Mihai.

În 1923, după mai multe modernizări şi reamenajări, nava cu abur şi zbaturi “Sarmisegetuza” a fost rebotezată, astfel că a primit numele de “Grigore Manu”, fiind cel care pusese bazele Flotei Fluviale din România. În acest sens, vasul circula pe relaţia Sulina-Turnu-Severin, cu punct de oprire şi portul Galaţii. În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, “Grigore Manu” a fost transformat în navă sanitară, aducând răniţi din zona Odessa la spitalele din Galaţi.

După cea de a doua conflagraţie mondială, vasul a intrat în atenţia ruşilor spre a fi confiscat. Se pare că alura sa înfierbânta minţile, căci după ce a fost cerută ca pradă de război de către români, iată că, după cel de-al Doilea Război Mondial, sovieticii o doreau. Legendă sau adevăr, se spune că partea română i-a convins pe ruşi că vasul este foarte vechi şi nu mai poate suporta sarcinile de transport ale momentului, a spus Marius Mitrof.

Urmăriți Impact.ro și pe
Elena Avramescu
Este redactor Impact.ro. Absolventă a Colegiului Naţional ”Mihai Eminescu” din Buzău, precum şi a Facultăţii de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion din Bucureşti, Elena Avramescu...