EXCLUSIV

Povestea din spatele controverselor legate de cartierul Greenfield. Dan Trifu: „Sunt numeroase solicitări care cer închiderea drumului și respectarea hotărârii judecătorești”

Gabriela del Pupo 09.01.2023, 16:54
Povestea din spatele controverselor legate de cartierul Greenfield. Dan Trifu: „Sunt numeroase solicitări care cer închiderea drumului și respectarea hotărârii judecătorești”

Noi reacții după ce într-o zona rezidențială Greenfield locuitorii stau fără căi de acces de ani de zile. Dezvoltatorul acuză primăria că nu aprobă planul de a amenaja un drum care să treacă prin Pădurea Băneasa în timp ce primarul Capitalei spune că acesta a construit fără a asigura căile de acces prevăzute de lege. Cu doar câteva zile înainte de începerea școlii locuitorii din zonă s-au trezit din nou în situația în care drumul pe care îl foloseau, și care trecea prin Pădurea Băneasa, a fost închis. Impact.ro a stat de vorbă cu Dan Trifu, președintele Eco Civica, pentru a afla povestea din spatele acestui scandal care trenează de ani de zile, cu procese pierdute și drumuri anulate, și care nu își pare a găsi rezolvarea.

Dezvoltatorul s-a obligat prin contract să construiască legăturile cu șoseaua de centură

Multe din obligațiile dezvoltatorului au fost de-a lungul timpului preluate de către autoritățile locale, de la aducerea utilităților în zonă pe bani publici până la construirea de facilități precum școli și grădinițe. Se pare însă că legalizarea unei căi de acces care este un drum prin pădure nu constituie ceva ce autoritățile pot aproba. Clotilde Armand și Nicușor Dan ar trebui să ceară acea bucată de teren de la Guvern pentru a o transforma, însă chiar primarul Capitalei a declarat că nu are în intenție să facă un asemenea plan.

„Dezvoltatorul a inițiat un PUZ în urmă cu mai mulți ani de zile prin care solicita construirea pe terenul din zona respectivă. Prin acordurile obținute și-a asumat ca beneficiarul se obligă să aducă utilități în ansamblul respectiv, să deschidă un nou acces în șoseaua de centură, și aceste lucruri să se întâmple înainte de demararea construcției.

Ca atare, vedem bine că s-a ajuns în situația de azi în care acel PUZ a fost atacat, pentru că nu a respectat nici una din condițiile de mediu, inclusiv faptul de a nu circula prin pădurea Băneasa, și în afară de aceste lucruri nu și-a adus nici utilitățile, nu și-au făcut accesul din centură. În planul său urbanistic zonal a inclus și terenuri care nu îi aparțin, pe care le-a trecut în secțiunea V7 Păduri, pe care vrea să le considere compensatorii pentru intenția de a face drum. Cetățenii s-au trezit că în loc de teren construibil au pădure, și la un moment dat ne-au contactat și pe noi. Așa am intrat în această problemă.

Am intervenit în dosarul respectiv de partea Romsilva, direcția Ilfov, instanța constatând că nimic nu s-a respectat din măsurile asumate a dispus anularea definitivă a PUZ -ului. În urmă cu câțiva ani ansamblul Greenfiled a mai obținut un PUZ care la momentul actual se află în instanță.”, a explicat Dan Trifu.

Dezvoltatorul a mai încercat să obțină dreptul de a transforma acel drum într-unul circulabil, însă chiar instanța a decis că zona ar fi compromisă dacă acest lucru s-ar întâmpla.

„Din 2016 s-a obținut o hotărâre definitivă, în sensul că ansamblul Greenfield, dezvoltatorul, a cerut anularea în instanță a ordinului ministrului Mediului care instituia amenajamentul silvic Pădurea Băneasa. Orice pădure, are un management al pădurii, zona pe care ei circulau ilegal era compusă, pe un kilometru, două treimi drum forestier, ira ultima treime este pădure, adică zonă parcelară.

Tot ce a însemnat această judecată de 9 ani de zile și mai mult, adică 10 procese deschise de Impact Developer, toate au fost pierdute, dând câștig de cauză Direcției Silvice, cetățenilor și nouă și în 2016 obținându-se o hotărâre definitivă că drumul si parcela de pădure sunt interzise circulației publice. Noi am cerut interzicerea accesului.”, spune președintele Eco-Civica.

„Pur și simplu s-au rupt barierele într-o noapte, sunt numeroase cereri care cer închiderea drumului”

Dezvoltatorul însă a amenajat treimea catalogată parcelă pentru a fi circulată, a fost pietruită și au fost făcute și defrișări. Circulația prin zona respectivă este ilegală de ani de zile însă acel drum este utilizat de locuitorii  zonei rezidențiale. Mai mult, au fost achiziționate mai multe terenuri în zonă, iar dacă circulația ar fi permisă, nu ar dura mult timp până când noi construcții de vile ar apărea, aglomerând și mai mult zona. Romsilva a montat bariere în 2016 și a săpat șanțuri dar de un timp circulația a fost reluată, prin presiuni politice.

„Pur și simplu s-au rupt barierele într-o noapte, sunt numeroase cereri care cer închiderea drumului și respectarea hotărârii judecătorești. Și la momentul actual ansamblul are ieșire la centură prin șoseaua Teișan, la DN1, are ieșire și la trecerile cu calea ferată. Nici până acum nu și-au îndeplinit obligațiile asumate.”

De altfel probleme de mediu au fost și din cauza lipsei unei stații de epurare, totul fiind vărsat pe un teren vecin, fapt pentru care Garda de Mediu a aplicat amenzi.

„A produs numai nenorociri în zona respectivă, iar acum vrea neapărat accesul prin pădure. Pe noi ne îngrijorează extrem de mult că dacă s-ar da drumul la circulație în zonă toți cei care dețin pădure în zona respectivă ar trece la construire, la vile și la tot ce vor să facă.

Pur și simplu ar dispărea o mare parte din pădure. Faptul că dezvoltatorul nu și-a îndeplinit măsurile asumate nu constituie o obligație pentru primărie să creeze un nou drum acolo. Au la îndemână soluții să iasă. Legea spune că astfel de enclave în pădure ar fi trebuit să fie cumpărate de Romsilva, de statul român.”, mai spune Dan Trifu.

Ce spune Nicușor Dan: „Locuitorii din Greenfield sunt victimele unui dezvoltator care s-a grăbit să facă blocuri fără să facă și drumuri”

Primarul Capitalei a venit cu explicații după ce în această dimineață s-a reluat circulația intensă în zonă odată cu începerea școlii. Nicușor Dan spune însă că nu este vorba despre faptul că au fost întârziate aprobări la Primărie ci că dezvoltatorul nu a venit cu documentația pentru a începe construcția căilor de acces prevăzute de lege în astfel de cazuri. Practic locuitorii din zonă sunt „victime” ale faptului că dezvoltatorul nu a respectat legea înainte de a vinde apartamente în zonă.

„1. Locuitorii din Greenfield sunt victimele unui dezvoltator care s-a grăbit să facă blocuri fără să facă și drumuri, cu concursul unei autorități locale incompetente. E una din sutele de dezvoltări pe același calapod, ale căror consecințe le simt bucureștenii blocați în trafic.
2. Nu sunt de acord și nu voi face niciun demers pentru un drum permanent prin pădure (cu atât mai mult cu cât s-au parcelat terenurile de o parte și alta a drumului de către proprietari care vor să construiască).
Nu există nicio documentație de urbanism care să-l prevadă, iar eu nu voi propune vreuna. Însă în măsura în care este legal, sunt de acord cu soluția provizorie de traversare a pădurii pe drumul forestier existent până la construirea unor ieșiri definitive în șoseaua de centură.
3. În plus, am toată susținerea pentru proiectele investitorului care prevăd drumuri de ieșire în șoseaua de centură.
Investitorul are din anul 2019 avizul preliminar de la PMB pentru trei PUZ-uri care prevăd ieșiri din cartier în șoseaua de centură. În baza acestor avize preliminare trebuie să obțină avizele de la alte instituții și să revină la PMB pentru avizul arhitectului-șef. Pentru două dintre proiecte nu a mai revenit la PMB. Pentru al treilea a venit la PMB cu documentația completă în decembrie 2022.
Explicații suplimentare:
1. Investitorul a obținut un PUZ în anul 2008 care prevedea două intrări din șoseaua de centură. PUZ-ul nu prevedea cine să facă aceste drumuri de acces, investitorul sau autoritatea. În mod normal, autoritatea trebuia să dea PUZ-ul împreună cu un plan de acțiune care să condiționeze emiterea autorizațiilor de construire de realizarea în prealabil a drumurilor pe cheltuiala investitorului.
2. Investitorul a obținut un alt PUZ în 2019, pentru o a doua etapă a dezvoltării, mult mai mare decât precedenta, fără alte drumuri de acces.”, a transmis Nicușor Dan.

Legea prevede ca un dezvoltator imobiliar care are o investiție de o asemenea amploare să asigure 3 cai de acces de asemenea se pare că nu s-ar fi respectat nici regimul de înălțime prevăzut în PUZ.

Urmăriți Impact.ro și pe
Gabriela del Pupo
Pentru Gabriela del Pupo presa nu a fost prima alegere. Absolventă a Universității "Babeș-Bolyai" din Cluj, a lucrat mai bine de 10 ani în domeniul artelor spectacolului. Pasiunea pentru știri...