Paștele ortodox sărbătorit odată cu cel catolic? Reacția categorică a BOR despre Învierea Domnului

Andrei Simion 10.04.2023, 18:29
Paștele ortodox sărbătorit odată cu cel catolic? Reacția categorică a BOR despre Învierea Domnului

Patriarhia Română a intervenit, luni, 10 aprilie, după solicitarea mai multor personalități de a sărbători paștele ortodox odată cu cel catolic. Vasile Bănescu, purtătorul de cuvânt al BOR, a calificat cererea drept „ideal absolut dezirabil”.

Paștele ortodox și catolic, celebrat odată?

„Soluționarea acestei probleme, care nu este una de natură dogmatică, ci una de unitate inter-bisericească, presupune reînceperea unor consultări între Bisericile Ortodoxe și decizia unui viitor și necesar Sinod pan-ortodox”, a explicat Bănescu.

Recția BOR vine la o zi după ce fostul ministru de Externe, Teodor Baconschi, și profesorul Adrian Papahagi, ambii apropiați de Biserica Ortodoxă Română, au cerut Patriarhiei să celebreze paștele odată cu protestanții și catolicii. Papahagi susține că actualala decalare e o problemă pentru românii din diasporă, care nu pot beneficia de zilele libere acordate de sărbătorile catolice.

Ce spune BOR

Potrivit lui Bănescu, „aceste discuții s-au purtat frecvent și intens de-a lungul timpului, inclusiv de-a lungul secolului trecut”, adăugând că astfel de decizii „implică în mod normal un acord general” în rândul bisericilor ortodoxe – un deziderat extrem de greu de atins, dat fiind că Biserica Ortodoxă Rusă, spre exemplu, respinge majoritatea schimbărilor propuse.

„Așa cum se știe, BOR a adoptat calendarul îndreptat (corectat) de la data de 1 octombrie 1924. Nu toate Bisericile Ortodoxe au făcut-o însă (Patriarhia Ierusalimului, Biserica Ortodoxă Rusă, Biserica Ortodoxă Sârbă, Biserica Ortodoxă a Georgiei și Biserica Ortodoxă din Macedonia).
Ceea ce ridică, desigur, o întrebare: în ce constă concret valoarea fidelității față de un calendar dovedit științific ca (actualmente) eronat (rămas în urmă cu 13 zile)?
Ceea ce constituie și cauza majoră a problemei sărbătoririi Paștelui la o dată diferită în lumea creștină apuseană și răsăriteană.

Rațiunea pentru care Bisericile Ortodoxe care au adoptat în mod firesc calendarul corectat au decis totuși (în 1927) să sărbătorească în continuare (doar) Paștele împreună cu celelalte Biserici refractare la această îndreptare calendaristică a fost și este încă păstrarea unității ortodoxe în jurul celei mai importante sărbători creștine: Învierea Domnului.

Este vorba despre o foarte veche discuție, ale cărei rădăcini coboară chiar înainte de secolul IV, când a avut loc primul Sinod Ecumenic (Niceea, 325) și care implică în mod normal un acord general. (…)”, a transmis Biserica Ortodoxă Română.

Urmăriți Impact.ro și pe