Editorial Alin Buzărin

Nicușor și biletul de tramvai. De la 1,3 la 3 lei, dar ”costul real e între 8 și 9 lei”

Alin Buzărin 23.07.2021, 20:33
Nicușor și biletul de tramvai. De la 1,3 la 3 lei, dar ”costul real e între 8 și 9 lei”

În cântecelele copilăriei Nicușor avea o tobă, bum, bum, bum. Acum are în administrare o Capitală cu vreo trei milioane de suflete care-i respiră zilnic aerul. Nu e exagerată cifra, pe lângă cele aproape două milioane de ”bucureșteni cu acte în regulă”, azotul și oxigenul atmosferic mai deservesc și încă vreun milion de vizitatori sau de ”flotanți”.

Nicușor și biletul de tramvai

Acești oameni beau apă, transpiră, viețuiesc și, mulți dintre ei, încearcă să salveze statul de ozon al planetei folosind transportul în comun. ITB, STB, RATB, în diversele sale denumiri istorice.

S-a anunțat din timp, ca să avem vreme să ne pregătim sufletește, că de la 1 august prețul călătoriei crește de la un leu și treizeci de bani la trei lei! O țară din UE, cu pretenția de a fi civilizată, scumbește cu peste 200 de procente un serviciu esențial, transportul public al unui ditamai orașul, cu trei milioane de oameni și cu distanțe care, dacă n-ai mașină personală sau nu-ți permiți taxi, Bolt, Uber și ce-o mai fi, n-au cum să fie acoperite altfel decât cu tramvaiul, troleul, autobuzul sau metroul. Că din Dămăroaia până-n Pantelimon sunt vreo 15 kilometri, și faci trei ceasuri și ceva pe jos. Cam cât ai face cu avionul până la Londra sau până la Madrid.

Nicusor si biletul de tramvai
Nicusor Dan

Bantustanul de Dâmbovița

În mod normal, într-o țară din UE, în care se vorbește despre creștere econoică, protecție socială și alte abureli aflate doar pe hârtie, nu pot interveni scupmiri de acest fel. Pot fi de 5 la sută, de 10, de 15. Dar nu de 230,76%,!!!!, cât vine 3 lei împărțit la 1 leu și 30 de bani. Aceste procente înspăimântătoare sunt demne de bantustane neelectrificate din zone bananiere, de ostroave pacifice unde se circulă cu piroga sau de meleaguri unde încă nu toți indigenii au uitat gustul cărnii de om! Niciodată, nicicând, în UE și în lumea civilizată nu s-a scumpit nimic cu 230 la sută!

Subvenția și datul cu virgulă

Plângăcios și ineficient, primarul de sub claia netrecută pe la coafor vine și ne spune că a te da o stație cu tramvaiul sau cu troleul presupune de fapt un cost real situat între 8 și 9 lei! E matematician, a făcut socotelile și i-a dat cu virgulă. Invocă subvenția de 1,2 miliarde de lei pe care Societatea de Transport a primit-o de la Primărie în anul 2020 și pe care de-acum încolo edilii n-au cum s-o mai ofere, că au și ei greutăți, necazuri.

Dacă n-au cum, n-au cum, ce nu pricepeți? Mai bine observați cât sunt de băieți buni domnii de la primărie, care în loc să ne ia 9 lei pe drumul cu tramvaiul, ne iau doar 3 lei! Motiv întemeiat de a mai pune încă o dată ștampila pe siglele și numele lor!

Vraja abonamentului

În continuarea discursului său, primarul Nicușor ne-a aburit cu binefacerile abonamentelor. Ne-a demonstrat cu ajutorul lui Lobacevski, Lagrange, Leibniz și ai altor predecesori celebri de-ai săi, că dacă te abonezi, plătești mai puțin. Așa o fi! Însă ce fac cei care de regulă merg cu mașinile proprii și folosesc tramvaiul doar de două-trei ori pe lună?

Ce să facă altceva decât să rezolve integrala pe contur și pe suprafață propusă de Nicușor-Pitagora și să regrete vremurile când alți primari mai puțin docți și mai puțin trecuți prin geometrie analitică și prin ecuații diferențiale reușeau să țină biletul la prețul câtorva firfirei. Și ce frumos se auzea prin tramvaiele aglomerate ”dați din mână-n mână, până-n fund la taxatoare!”…