În ultimele zile s-a iscat un întreg scandal din cauza lucrurilor de dragare pe care Ucraina le-a făcut pe Canalul Bâstroe, iar România este îngrijorată că orice intervenții pe calea navigabilă prin zona comună a Deltei Dunării ar putea amenința fauna sălbatică. Premierul Nicolae Ciucă a făcut noi precizări cu privire la această situație și a subliniat că Ucraina a dragat masi mult decât trebuia.
Garda de Coastă, structură subordonată Poliției de Frontieră, a observat la începutul acestui an indiciile unor activități de dragare executate de ucraineni pe un canal interior al Ucrainei și a informat autoritățile române. Mai mult, Kievul a recunocut că a depăşit adâncimea acceptată, de 3,9 metri, şi a ajuns deja la o cotă de 7 metri pe traseul navigabil.
Guvernul României aşteaptă de cinci zile aprobarea Ucrainei pentru a măsura adâncimea Canalului Bâstroe pentru că numai această investigaţie ar putea clarifica ce s-a întâmplat acolo. Premierul Nicolae Ciucă a vorbit despre acest scandal și a spus că de săptămâna trecută a solicitat Ministerului Afacerilor Externe, Ministerului Transporturilor și Ministerului Mediului să furnizeze toate datele și informațiile legate de Canalul Bâstroe, pentru că este „un subiect sensibil” care „trebuie rezolvat”.
„Au fost semnalate și Comisia Europeană, astfel încât împreună să putem să identificăm și ceea ce s-a întâmplat, și măsurile care trebuie luate astfel încât să protejăm Delta Dunării. Știm cu toții că este un patrimoniu natural nu doar al României, ci este un patrimoniu mondial, european. Există date și informații că s-a dragat mai mult decât era agreat și anume 3,5 metri adâncime. Cu toții am agreat acest lucru”, a declarat Nicolae Ciucă la Antena 3 CNN.
De asemenea, șeful Executiviului a mai spus că „există evidențe clare că adâncimea este mai mare de 3,5 metri, ceea ce trebuie clarificat” în cazul Bâstroe și că „sunt aspecte care se rezolvă în cadrul forurilor internaționale”, care se ocupă de soluționarea acestor probleme ale tratatelor internaționale la care sunt parte atât România, cât și Ucraina.
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]Nicolae Ciucă a mai precizat că anul trecut s-a cerut un acord pentru a putea să se dragheze în zona portului Izmail, iar acest lucru s-a și aprobat, ținând cont de nevoia de export a grânelor din Ucraina. România este un partener economic important pentru Kiev, iar exportatorii au transportat anul trecut 8,6 milioane de tone de cereale ucrainene prin portul Constanța.
O întâlnire la nivel de miniştri ai Mediului din România şi Ucraina pe tema Bâstroe ar putea avea loc la începutul săptămânii viitoare, după ce Ministerul de Externe a anunțat că partea ucraineană a propus organizarea acestei întrevederi, iar Bucureştiul a fost de acord. Şi Comisia Europeană vrea să trimită o echipă pe Canalul Bâstroe, iar concluziile ar urma să fie gata în maximum zece zile.