„Ne aflăm în mijlocul primei crize energetice cu adevărat globale”. AIE cere interzicerea vânzării mașinilor pe benzină și diesel până în 2035

Andrei Dumitrescu 20.09.2022, 16:19
„Ne aflăm în mijlocul primei crize energetice cu adevărat globale”. AIE cere interzicerea vânzării mașinilor pe benzină și diesel până în 2035

Agenția Internațională a Energiei (AIE) a cerut ca, până în 2035, să se pună capăt vânzării de mașini noi pe benzină și diesel la nivel mondial, susținând că este necesară o „creștere masivă” a investițiilor în energie curată pentru a stimula securitatea energetică.

Grupul interguvernamental, format în principal din țări occidentale bogate, printre care se numără Regatul Unit și SUA, a declarat că progresele înregistrate în ceea ce privește reducerea emisiilor provenite de la vehiculele rutiere „nu sunt suficiente” pentru a combate schimbările climatice.

Potrivit grupului, mașinile electrice reprezentau puțin peste 1 % din totalul mașinilor aflate în circulație în 2021, dar această proporție trebuie să crească la 20-25 % până în 2030 pentru ca lumea să fie pe drumul cel bun pentru atingerea obiectivelor climatice.

„Acest lucru va trimite un semnal clar către industrie”

Recomandarea apare într-un important raport comun publicat marți de AIE și de oficialii la nivel înalt ai Națiunilor Unite pentru schimbările climatice, care solicită o colaborare internațională mai puternică în domeniul schimbărilor climatice.

Aceasta marchează un semn cheie al concentrării continue la nivel mondial asupra energiei mai puțin poluante, în ciuda crizei energetice declanșate de războiul Rusiei împotriva Ucrainei.

Raportul spune: „Guvernele ar trebui să convină asupra unui termen până la care toate vânzările de vehicule rutiere noi ar trebui să fie cu emisii zero, cu obiective intermediare pentru țări care să țină cont de nivelul lor de dezvoltare economică […] și ar trebui să alinieze politicile la acest obiectiv.”

„Căile compatibile cu 1,5˚C (obiectivul internațional de limitare a încălzirii globale la 1,5˚C peste nivelurile preindustriale) indică faptul că această dată limită ar trebui să fie în jurul anului 2035 pentru autoturisme, de exemplu”.

Producătorii de vehicule ar trebui să se angajeze să respecte aceleași termene pentru producție, adaugă acesta.

„Acest lucru va trimite un semnal clar către industrie și va debloca economii de scară mai mari și reduceri mai rapide ale costurilor, făcând tranziția mai accesibilă pentru toate țările.”

Un purtător de cuvânt al AIE a adăugat că este la latitudinea guvernelor să decidă când ar trebui să fie eliminate treptat mașinile noi pe benzină și diesel, dar „2035 este o dată tipică pentru a face acest lucru în scenariile aliniate la limitarea încălzirii la 1,5 grade”.

Apelul la acțiune vine la aproape un an de la Conferința Cop26 a Națiunilor Unite privind schimbările climatice, găzduită de Marea Britanie la Glasgow în noiembrie anul trecut.

În cadrul conferinței, zeci de guverne naționale și regionale, precum și marii producători de automobile s-au angajat să depună eforturi pentru a pune capăt vânzărilor de mașini noi pe benzină și diesel până în 2035 pe piețele principale și până în 2040 în alte părți.

De atunci, invazia Rusiei în Ucraina a provocat turbulențe pe piețele energetice din cauza creșterii costurilor gazelor, iar guvernele au pus din nou accentul pe securitatea energetică și pe costuri.

Proprietarii de masini electrice vor trebui sa plateasca pentru incarcare
Proprietarii de masini electrice vor trebui sa plateasca pentru incarcare

AIE susține că răspunsul la creșterea costurilor „nu trebuie să fie încetinirea tranziției către sustenabilitate, ci să se accelereze și mai mult”.

„Este nevoie de o creștere masivă a investițiilor și a implementării energiei curate la nivel mondial pentru a spori securitatea energetică”, a adăugat aceasta.

Cu toate acestea, apelul AIE a fost lansat în contextul în care Banca Reglementelor Internaționale (BRI) a avertizat că eforturile de rezolvare a crizei energetice riscă să declanșeze o criză alimentară globală.

„Ne aflăm în mijlocul primei crize energetice cu adevărat globale”

Planurile marilor economii de a pune capăt dependenței lor de importurile de petrol rusesc ar putea însemna o utilizare sporită a cerealelor în producția de biocombustibili, ceea ce ar exacerba penuria de alimente existentă.

„Prețurile persistent ridicate ale petrolului ar putea adăuga o presiune ascendentă asupra prețului cerealelor și al semințelor oleaginoase prin creșterea utilizării acestora în producția de biocombustibili, cum ar fi etanol și biodiesel”, a afirmat în raportul său Banca Reglementelor Internaționale (BRI), cunoscută ca banca băncilor centrale. „Schimbările în prețul acestor culturi, care sunt alimente cheie pentru animale, s-ar putea propaga rapid în alte prețuri la alimente”, potrivit The Telegraph.

BIS a avertizat în raportul său trimestrial că eliminarea treptată a întregului petrol rusesc ar fi un „șoc negativ major” pentru economia globală, care ar putea declanșa „efecte colaterale” neintenționate.

Fatih Birol, directorul executiv al AIE, a declarat: „Ne aflăm în mijlocul primei crize energetice cu adevărat globale, cu consecințe devastatoare în întreaga economie mondială, în special în țările în curs de dezvoltare.

Numai prin accelerarea tranziției către o energie curată și durabilă putem obține o securitate energetică durabilă. Prin colaborare internațională, putem face tranziția mai rapidă, mai ieftină și mai ușoară pentru toată lumea.”

AIE a fost înființată pentru a contribui la promovarea securității energetice în urma crizei petroliere din anii 1970. Membrii săi sunt țările OCDE, deși are și „țări asociate”, printre care China și Ucraina.

UE vrea interzicerea vânzării până în 2035

Marea Britanie intenționează să interzică vânzarea de mașini noi pe benzină și diesel până în 2030, urmând ca după această dată să fie permise unele mașini hibride. UE intenționează să facă același lucru până în 2035.

Adoptarea la nivel mondial a vehiculelor electrice a crescut vertiginos în ultimii ani, cu peste 120.000 de vehicule electrice vândute pe săptămână în 2021, comparativ cu 120.000 de mașini electrice vândute în total în 2012.

În total, anul trecut, s-a vândut la nivel mondial un număr record de 6,6 milioane de vehicule electrice, dublu față de anul precedent.

Cu toate acestea, gradul de adoptare variază semnificativ în funcție de țară. În Norvegia, aproximativ 85% din vânzările de mașini în 2021 au fost electrice, comparativ cu mai puțin de 9% la nivel global.

Creșterea numărului de mașini electrice vine în condițiile în care producția de energie electrică curată este, de asemenea, în creștere.

AIE a declarat că electricitatea cu emisii reduse de carbon, generată de surse regenerabile și nucleare, reprezintă în prezent 43% din capacitatea globală de generare.

Urmăriți Impact.ro și pe
Andrei Dumitrescu
Am absolvit facultatea de Științe Politice. Mi-am inceput cariera ca redactor, după care am devenit coordonator la mai multe site-uri de știri, printre care și EVZ.ro. Am fost editor pe...