Nava militară cu care China vrea să ajungă la nivelul SUA. Beijingul pregătește o modernizare a forței sale armate

Mihnea Tălău 04.01.2023, 16:03
Nava militară cu care China vrea să ajungă la nivelul SUA. Beijingul pregătește o modernizare a forței sale armate

Noul și masivul portavion al marinei chineze, CNS Fujian, ar trebui să pornească pe mare pentru prima dată în acest an, a declarat ofițerul executiv al navei într-un interviu acordat presei de stat.

Cea mai mare navă de război construită vreodată de China

Într-un raport despre interviu publicat de presa de la Beijing, căpitanul principal Qian Shumin nu a oferit o dată exactă pentru când portavionul va efectua primele sale excursii pe mare, spunând doar că „testele vor contribui la realizarea obiectivelor centenarului Armatei Populare de Eliberare”, titrează CNN.

Acest centenar, care va avea loc în 2027, a fost menționat de liderul chinez Xi Jinping în octombrie ca termen limită pentru ca APL să își îndeplinească obiectivele de modernizare.

Fujian este cea mai mare navă de război construită vreodată de China, iar aducerea ei în funcțiune este o componentă cheie în obiectivele marinei APL.

Nava a fost lansată cu mare fanfară la 17 iunie și a fost în ultimele etape de construcție la un șantier naval din Shanghai.

Primele teste vor avea loc în primăvară

Analistul Carl Schuster, cu sediul în Hawaii, fost căpitan al marinei americane, a declarat că se așteaptă ca primele teste ale Fujian să aibă loc în primăvară.

„Pe baza tehnologiilor și sistemelor instalate pe Fujian, primele teste pe mare vor fi efectuate în/în jurul lunii martie 2023 și vor consta în teste de inginerie de bază și de manevră a navei”, a declarat Schuster, fost director de operațiuni la Centrul comun de informații al Comandamentului SUA din Pacific.

El a precizat că testele inițiale vor dura probabil între trei și șapte zile.

Acestea ar fi primii pași dintr-o serie de încercări de aproximativ 18 luni care ar putea face ca Fujian să devină operațional până în octombrie 2024, a spus Schuster.

„Fiecare încercare va fi urmată de o examinare a ceea ce a mers bine și ce nu a mers bine; iar soluțiile la aceste probleme, fie că sunt legate de oameni sau de echipamente, sunt identificate și, respectiv, aplicate”, a spus el.

China se ridică la nivelul tehnologiei americane în materie de portavioane

Dispunând de aproximativ 80.000 de tone de apă, potrivit raportului China Daily, Fujian este cu 50% mai mare decât cele două portavioane actuale ale Chinei aflate în serviciu și plasează Marina PLA în liga superportavioanelor, precum navele americane de 100.000 de tone din clasa Nimitz.

De asemenea, arată că China se ridică la nivelul tehnologiei americane în materie de portavioane.

Celelalte două portavioane ale Chinei, Liaoning și Shandong, se bazează pe tehnologie sovietică învechită. Aceste două portavioane au folosit sistemul de lansare prin sărituri cu schiurile, în care avioanele pur și simplu decolează de pe o rampă ușoară, în timp ce portavioanele americane folosesc un sistem mai avansat de catapultare pentru a-și lansa avioanele.

Iar Fujian folosește un sistem de catapultare electomagnetică, lucru pe care SUA îl au doar pe cel mai nou portavion operațional, USS Gerald Ford.

Schuster spune că integrarea aripii aeriene a Fujian în operațiunile sale folosind această nouă tehnologie va fi ultima parte cheie a testelor sale, iar el se așteaptă ca acest lucru să se întâmple cândva în vara anului 2024.

Urmăriți Impact.ro și pe
Mihnea Tălău
Mihnea Tălău. Redactor la impact.ro. Dedicat presei încă din 1998. Am o diplomă în Drept, un „mic” masterat și o scoală de jurnalism. Am avut norocul și onoarea de a face parte, în...