Ministerul Educației a stabilit care este materia ce va fi predată în liceele din România. Elevii de liceu ar urma să studieze o nouă limbă străină total neașteptată. Aceasta reprezintă o premieră pentru școala românească. Totul este prevăzut într-un ordin al Ministerului Educației.
O premieră neașteptată a avut loc în țara noastră, după ce Ministerul Educației a stabilit faptul că elevii de liceu vor studia materia ce va fi predată pentru prima oară în unitățile școlare din România. Liceeni vor putea învăța o a doua limbă străină cu totul specială. Programa pentru această disciplină a fost deja oficializată și este prevăzută în anexa Ordinului Ministerului Educaţiei nr 5.493, publicată marţi, 2 noiembrie, în Monitorul Oficial nr. 1044 bis. Astfel, elevii de liceu pot învăța ca a doua limbă străină hindi. Aceasta va beneficia de două ore pe săptămână, prevăzute în orar.
Deși este total neașteptată, limba hindi va fi studiată de liceeni. Alfabetul limbii, nazalizarea, semnele și punctuația în limba hindi, alături de noțiuni de bază despre cultura și civilizația indiană vor face parte din lucrurile pe care le vor studia în cadrul acestei discipline elevii de liceu. Disciplina Limba hindi – Limba modernă 2, clasele a IX-a – a XII-a (nivel liceal), din aria curriculară Limbă și comunicare, va dezvolta unele competențe de comunicare compatibile cu nivelul lingvistic B1 și, spre finalul studiilor liceale, cu nivelul lingvistic B2 din Cadrul European Comun de Referință pentru Limbi.
Guvernul a argumentat decizia de a include limba hindi în programa școlară de la liceu în urma unei statistici realizate de Kai Chan, în 2016, pentru Power Language Index. În Ordinul Ministerului Educației, limba hindi devine importantă datorită migrării popoarelor vorbitoare ale acestei limbi, fiind a doua după limba chineză, în spațiul european.
Modelul limbii hindi implementat în Australia printre cele 69 de limbi studiate în școlile publice din Sydney și Victoria, a fost introdus în acest stat ca limbă de viitor. Aceeași abordare a fost adoptată și în Marea Britanie. Experții din Australia consideră hindi drept cea mai vorbită limbă de către copiii din țară, după limba engleză.
[rssfeed id='1609318597' template='list' posts=2]În anul 2008, limba sanscrită a fost introdusă ca materie obligatorie la Saint James Independent School din Marea Britanie. Paul Moss, directorul școlii, consideră că limba sanscrită și scrierea acesteia reprezintă metode optime pentru ca un copil să-și construiască personalitatea la momentul când creierul acestuia beneficiază de gradul maxim de plasticitate, în armonie cu regulile de bună conviețuire socială, nu doar prin dezvoltarea unor abilități de scriere, de vorbire și de gândire critică, ci și prin exersarea unor mișcări specifice, astfel încât să depășească rigiditatea degetelor și a limbii. Așadar, această limbă, care constituie însuși fundamentul limbii hindi, prin fonetica și gramatica sa, ajută la dezvoltarea dexterității cerebrale, se mai arată în anexa la Ordinul MEC nr 5.493 din 2021.
Alfabetul limbii hindi, care are la bază scrierea sanscrită, va fi studiat de către liceeni. Acesta presupune diferite semne specifice care indică vocalele în combinație cu alte vocale și consoane. Aceste semne sunt redate prin mantre (semne), care pot fi așezate înaintea consoanei, dar și după consoană. De asemenea, elevii de liceu vor studia nazalizarea, o tehnică prin care toate vocalele se pronunță precum litera „n” a cuvintelor din limba franceză: bon, maison.
Totodată, liceeni vor învăța semnele și punctuația limbii hindi. Potrivit regulilor indiene, toate litere au o linie orizontală deasupra. De asemenea, nu există majuscule în limba hindi, iar punctul este reprezentat de o linie verticală. Pe de altă parte, vocalele lungi pot fi marcate printr-o liniuță deasupra lor sau prin dublarea lor.
În cadrul cursurilor despre cultura și civilizația indiană, elevii vor studia, printre altele:
De asemenea, va fi încurajată formarea unor deprinderi pentru căutarea etimologică a unor cuvinte din limba hindi, dar și din limba română. În plus, vor fi exersate receptarea mesajului oral (ascultarea), cât și a mesajului scris, prin diferite jocuri și activități.