Vești importante pentru toți proprietarii de mașini din România. Pe măsură ce volumul traficului crește, iar numărul accidentelor este și el pe o pantă ascendentă, sunt necesare noi inițiative privind siguranța rutieră. Prin urmare, s-a luat decizia ca mașinile să aibă o cutie neagră, exact ca avioanele. Mai multe detalii, în rândurile de mai jos.
Numărul mașinilor care circulă pe drumurile publice din România este în creștere de la o lună la alta, la fel și numărul accidentelor rutiere care, de multe ori, sunt soldate și cu victime.
Din dorința de a spori siguranța rutieră, autoritățile vin cu noi inițiative în acest sens, care să fie atât în sprijinul șoferilor, cât și a celorlalți participanți la trafic, cum ar fi pietonii și cicliștii, care, de cele mai multe ori, sunt și mai vulnerabili.
Prin urmare, s-a considerat că, în scopul de a reduce la minimum numărul de vătămări și decese, este necesară introducerea unui set de tehnologii noi. Pe 27 noiembrie 2019, apărea Regulamentul 2019/2144 al Parlamentului European și al Consiliului, aplicabil de la 6 iulie 2022, în care se vorbește despre un dispozitiv de înregistrare a datelor privind evenimentele, un fel de „cutie neagră” a avioanelor.
Această cutie neagră, în cazul avioanelor, stochează datele înregistrate în timpul zborului și sunt de folos în anchetele efectuate ulterior accidentelor aviatice, mai ales atunci când vine vorba de cauzele producerii. Ea înregistrează două ore de conversație și zgomote de fundal din timpul zborului și are, de fapt, culoarea portocalie pentru a putea fi identificată cu ușurință printre resturile aparatelor de zbor.
Ce face, mai exact, acest „dispozitiv de înregistrare a datelor privind evenimentele” așa cum îl numesc specialiștii, în cazul mașinilor? Ei bine, Articolul 3 din Regulament spune:
„„Dispozitiv de înregistrare a datelor privind evenimentele” înseamnă un sistem al cărui scop constă exclusiv în înregistrarea și stocarea parametrilor critici legați de accident și a informațiilor cu puțin timp înainte, în timpul și imediat după o coliziune”, este explicația oficială a termenului.
Ce fel de informații va oferi? Parametrii critici, înșirați la Articolul 6:
Toate acestea vor avea o limită de timp de circa 30 de secunde înainte și după accident.
Important de menționat este faptul că această „dotare” nu vizează mașinile noi sau vechi, ci pe cele aflate acum în procesul de fabricare, respectiv pe cele aflate la prima înmatriculare. Așadar, Regulamentul nu face referire mașinile vechi, informează Avocatoo.ro.