Mașinile la care românii au dat năvală în luna septembrie. Ce se va întâmpla la pompa de motorină în curând

Ioana Bucur 25.10.2021, 15:09
Mașinile la care românii au dat năvală în luna septembrie. Ce se va întâmpla la pompa de motorină în curând

Preferințele românilor sunt în plină schimbare. Din datele publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) se conturează un nou trend auto la noi în țară. Acestea sunt mașinile la care românii au dat năvală în luna septembrie.

Ce mașini au cumpărat românii în luna septembrie

Noile tendințe de pe piața europeană au ajuns și în România. Potrivit datelor publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA), în luna septembrie, cei care și-au cumpărat autoturisme noi au ales, în mare parte, un model ce nu s-a bucurat, până acum, de prea mult succes la noi în țară.

În prima lună de toamnă, au fost vândute la noi 1.433 de mașini cu sisteme de propulsie 100% hibride sau 100% electrice și doar 1.243 alimentate cu motorină, ceea ce înseamnă că înmatriculările de vehicule electrice și hibride le-au depășit pe cele de mașini diesel.

Comparând cu luna precedentă, situația s-a schimbat radical. În august, cota de piață a dieselului era, în România, de 18,9%, iar cea a mașinilor electrice și hibride de 12,4%. În septembrie, însă,  cota de piață a dieselului a scăzut la 14,1%, iar cea a mașinilor electrice și 100% hibride a urcat la 16,2%. În tot acest timp, autoturismele alimentate cu benzină s-au menținut la o cotă de aproape 69%.

Realitatea neașteptată din luna septembrie s-ar putea repeta din ce în ce mai des în viitorul apropiat, iar un rol important l-a putea juca livrarea modelului electric Spring de la Dacia, începute în octombrie.

Dacă privim cifrele din primele nouă luni ale acestui an, cota mașinilor alimentate cu benzină a fost de 67,2%, cea a dieselurilor 20,8%, iar cea a vehiculelor electrice și hibride de 12%.

Preferințele europenilor

Dacă privim dincolo de granițele României, trendul este evident: înmatriculările de vehicule diesel au coborât, în al treilea trimestru al anului, până la 17,6% din piață, la nivel european. Cu alte cuvinte, pompele de motorină din benzinării vor avea din ce în ce mai puțini clienți.

Potrivit Asociaţiei Europeane a Producătorilor de Automobile (ACEA), aproape unul din cinci vehicule vândute în Uniunea Europeană în trimestrul al treilea a fost un model electric, potrivit Reuters.

Potrivit ACEA, vânzările de modele electrice şi hibride din UE au reprezentat aproape 19% din vânzările totale. Vânzările de vehicule electrice au urcat cu aproape 57%, la peste 212.000 de unităţi, iar vânzările de vehicule hibride cu aproape 43%, la peste 197.000 de unităţi.

Cu toate astea, specialiștii din domeniu au sesizat o încetinire a ritmului de creștere, comparând cu cel din 2020, când acesta aproape se triplase, de la o bază de comparaţie scăzută.

În urmă cu mai puţin de 10 ani, vehiculele diesel reprezentau peste 50% din vânzările din UE, dar în trimestrul al treilea al acestui an au avut o pondere de sub 18% din totalul maşinilor vândute.