Lovitură pentru românii care vor să-și cumpere mașini aduse din străinătate. De ce ar putea scoate mai mulți bani din buzunar

Iancu Andreea 12.10.2021, 19:15
Lovitură pentru românii care vor să-și cumpere mașini aduse din străinătate. De ce ar putea scoate mai mulți bani din buzunar

Românii sunt mari amatori ai achizițiilor de mașinii din străinătate, însă noua decizie pe care Guvernul a luat-o la cea mai recentă ședință ar urma să schimbe puțin tabloul obișnuit al acestor tranzacții. Mașinile la mâna a doua, aduse dintr-o țară străină ar putea să îi coste mai mult pe români. Potrivit unei analize a autorităților, statul român a pierdut sume importante de bani în urma unor astfel de achiziții. Măsura dispusă de Executiv va afecta inclusiv persoanele care au dezvoltat o afacere din această activitate de achiziționare și apoi vânzare a mașinilor aduse din străinătate.

Românii care vor să-și cumpere mașini aduse din străinătate ar putea să scoată mai mulți bani din buzunar

Mașinile second-hand sunt la mare căutare în România, însă s-ar putea scumpi în următoarea perioadă. Totul vine în urma unei decizii a Guvernului, din ultima ședință oficială. Se pare că statul român a suferit pierderi de un miliard de lei în ultimii 5 ani din cauza unui obicei practicat în special de către samsarii de autovehicule. Noua măsură stabilită de către Executiv îi va face pe românii care vor să-și cumpere mașini aduse din străinătate să scoată mai mulți bani din buzunar, ca urmare a înscrierii mașinii în mod personal, înainte de vânzare.

Guvernul a stabilit la începutul lunii ca cei care aduc mașini din străinătate să treacă întâi pe la Registru Auto Român pentru a le înscrie pe numele lor, înainte de a le vinde. Mulți susțin că măsura vizează marile firme, care au reușit să strângă sume uriașe de bani în urma neplatei taxei către stat. Directorul general al RAR, Radian Tufă, a explicat cum a ajuns statul român să iasă în pierdere cu un miliard de lei, în ultimii 5 ani.

Dacă o firmă cumpără o mașină din Germania, în mod normal ar trebui să vină cu mașina în țară, să-i facă omologarea la RAR și în urma revânzării, la prețul de factură cu care a fost achiziționată în Germania, ar trebui să-i pună partea de TVA, care implicit îi ridică prețul. În condițiile în care se fac mai multe acte succesive, cu tot soiul de firme fantomă, practic statul este eludat de TVA, a precizat oficialul.

Românii care vor să-și cumpere mașini din străinătate ar putea scoate mai mulți bani din buzunar
Mașinile second-hand, mai scumpe ca urmare a deciziei Guvernului

Măsura are nevoie de un protocol între RAR și ANAF pentru a intra în vigoare

Doar anul trecut, în țara noastră, au fost vândute aproximativ 880.000 de mașini second-hand, 380.000 dintre ele fiind importate, în timp ce restul de 500.000 se aflau pe piața locală. De asemenea, în primul trimestru al acestui an, s-au comercializat peste 122.000 de automobile noi și rulate, dintre care numai 21.000 erau noi. Potrivit regulilor stabilite de Guvern, noile norme ar putea să intre în vigoare dacă RAR semnează un protocol cu ANAF. Astfel, autoritatea fiscală ar putea să sancționeze firmele care fac evaziune fiscală.

Această modificare nu aduce nimic nou, practic, întrucât firmele care importă mașini la mâna a doua trebuie să respecte Codul Fiscal. Trebuia să-l respecte și până acum. Cine nu respectă Codul Fiscal se supune legii 241, de evaziune fiscală, a explicat Nicolae Răgălie, manager târg auto, citat de digi24.ro.

Protocolul care ar urma să fie încheiat între RAR și ANAF ar putea duce la o creștere a prețurilor pentru mașinile second-hand. Directorul Radian Tufă susține că aceasta nu ar trebui să se încadreze neapărat în procentul de 19%.

Radian Tufă, director general RAR: Probabil că va fi o oarecare creștere, dar nu este obligatoriu ca TVA-ul să impună o creștere de 19%.