Pentru a comunica o anumită idee, oamenii au nevoie să se exprime în propoziție/enunț. Acesta poate fi fundamental (elevul citește), prin care se transmite o judecată adevărată ori falsă, sau complex (toți știm că timpul trece), prin care se transmit două, trei, mai multe judecăți. Pe scurt, propoziția este o unitate de bază alcătuită dintr-o îmbinare de cuvinte prin care se exprimă o gândire, voința vorbitorului sau prin care se cer anumite informații. Dacă vorbim de îmbinări de cuvinte, de propoziție este foarte important să știm cum se scriu corect părțile principale ale acesteia, subiectul și predicatul, atunci când intră în raport unul cu celălalt. Prezenta lecție este legată de o temă care comportă mai multe explicații. Mai exact, cum se face acordul dintre subiect și predicat.
A.Regulile generale:
Ex.: Maria gătește în bucătărie. Copiii au participat și ei. (Eu) m-am gândit la voi.
Ex.: Probabil/pesemne/poate că va da un test. Fără îndoială că vei câștiga. Eu/Voi țuști pe ușă afară!
Discutăm despre ele când subiectul este multiplu.
Ex.: Oaia, mielul și capra sunt animale.
Ex.: Eu și tu mergem la film. Tu și el veți pleca la teatru. Eu, tu și el îi vom aștepta pe invitați.
Ex. : Ori Maria, ori Ana a câștigat. Fata sau băiatul a greșit. Însă, dacă vom avea o construcție precum fata a greșit sau băieții au greșit, lucrurile se schimbă, după cum vedeți.
Ex. : Fiecare dintre noi va primi un răspuns. Niciunul dintre voi nu va avea de suferit.
Ex. : Câinele și cușca erau prăfuiți (câinele are prioritate)
Excepțiile și abaterile de la regulile acordului se mai produc acolo unde acordul se face după înțeles sau prin atracție. Abordăm aici problema substantivelor colective.
Reprezintă o excepție admisă de la regulile acordului gramatical al predicatului cu subiectul și înseamnă acordul predicatului nu cu subiectul gramatical, ci cu un element din alcătuirea lui sau un determinant, care se află la plural
Ex.: O mare mulțime de oameni se adunaseră în fața primăriei. Dacă vorbitorul dorește să insiste asupra substantivului colectiv, predicatul trebuie să se acorde cu acesta.
Ex. : Grupul de copii se apropia de școală. Se insistă asupra grupului. Are determinantul de copii.
Când nu are un determinant, acordul după înțeles, deci la plural, reprezintă o greșeală. Grupul se apropiau de școală. Grupul se apropia de școală este forma corectă.
Ex.: Zgomotul copiilor m-au deranjat (termenul apropiat este copiilor, exercită o atracție gramaticală). Acordul corect este Zgomotul copiilor m-a deranjat.
Ex.: Schitu-Golești au dat mai multe personalită’i culturale. Școala aceea de meserii au fost vestite.
Aceste construcții sunt greșite. De adăugat că, uneori, acordul prin atracție este tolerat, alături de acordul grammatical correct, iar alteori este chiar recomandat.
Din prima situație fac parte propozițiile la care subiectul multiplu, format din termeni la singular, urmează predicatului.
Ex.: Era odată un împărat și o împărăteasă.
Din a doua categorie fac parte acele propoziții care aparent au subiectul la singular, (substantiv colectiv). În realitate, ceea ce pare subiect este o locuțiune adjectivală, iar ceea ce pare determinant al subiectului este subiectul propoziției.
Ex.: O mulțime de păsări cântau în pădure. (Păsările cântau, ele).
Majoritatea elevilor au luat note bune. Substantivul colectiv, plus pluralul elevilor, va cere predicatul la plural.
Revenind la titlu, acordul corect este grupul de copii se apropia. Vorbitorul insistă asupra grupului.