Greșeala pe care o fac cei mai mulți șoferi. Așa îți distrugi singur mașina

Stan Filon 09.12.2022, 15:14
Greșeala pe care o fac cei mai mulți șoferi. Așa îți distrugi singur mașina

Motoarele mașinilor sunt piese construite să dureze zeci de ani, dacă sunt folosite corespunzător. În schimb, dacă șoferul este unul neexperimentat, motorul mașinii sale va avea foarte mult de suferit ți într-un final va ceda. Vezi în rândurile de mai jos care sunt principalele greșeli pe care le fac mulți șoferi.

Greșeala pe care o fac cei mai mulți șoferi

Șoferii trebuie să știe că maşinile cu motoare diesel se conduc diferit faţă de cele care funcţionează pe benzină. Una dintre diferenţe este turaţia la care trebuie menţinut motorul, în funcție de carburantul care îl alimentează. O piesă foarte importantă este turbina mașinii. La diesel, sunt câteva reguli simple care trebuie respectate. Șoferii trebuie să știe că imediat după pornirea motorului, acesta nu trebuie turat (atunci când este rece) măcar 30 de secunde, iar în mers turaţia trebuie menţinută între 2.000 şi 3.000 de rotaţii/minut.

Specialiştii susţin că la peste 3.000 de rotaţii motorul are de suferit, deoarece aceste turații provoacă uzuri mari de la frecare şi pericolul de overboust – presiune prea mare în partea rece a turbinei – adică compresorul – în cazul în care se defectează un sistem de siguranţă numit Waste-gate.

Greseala pe care o fac cei mai multi soferi
Greseala pe care o fac cei mai multi soferi

Motorul diesel subturat, moarte sigură

O altă greșeală făcută de șoferi este să meargă cu mașina subturată. Turaţia sub 1.750 rotaţii/minut face ca pe evacuare să iasă fel de fel de funingini care înfundă catalizatorul, se depun şi blochează supapa de la EGR (un sistem de reducere a noxelor – oxizii de azot).

Sunt unii şoferi care anulează acest sistem prin scoaterea mufei dar acest lucru înseamnă alte probleme pentru motor, întrucât diagrama calculatorului de gestiune a parametrilor motorului – ECU – îl are în vedere şi trebuie resoftat. Mai mult, mersul subturat distruge şi transmisia (ambreaj, angrenaje din cutia de viteze, diferenţial, planetare) şi produce vibraţiii care distrug lagărele elastice ale motorului şi ale sistemului de avacuare.

Un alt lucru pe care nu mulți șoferi îl cunosc este faptul că după un drum lung, motorul trebui lăsate să funcţioneze în gol cel puţin 60 de secunde, pentru a se răci turbina şi uleiul.

Motoarele pe benzină sunt construite diferit

Dacă nu se foloseşte maşina mult timp este nevoie ca motorul să fir pornit din când în când. Trebuie lăsat să se încălzească 30 de secunde, după care se turează pe la 2.000 – 3.000 de rotaţii pe minut timp de 1 – 2 minut, la fel ca în trafic cu fluctuaţii de turaţie în relanti şi 3.000 de rotaţii.

La motoarele pe benzină se poate tura motorul peste 3.000 de rotaţii/minut fără probleme, pentru că sunt construite diferit faţă de cele diesel. Mecanicii susţin să nu se exagereze cu turaţia decât atunci când este nevoie: la depăşiri sau în pantă. În restul timpului, o turaţie de 2.500 – 2.800 rotaţii/minut pentru un motor pe benzină este foarte bună.

Urmăriți Impact.ro și pe
Stan Filon
Mi-am dorit întotdeauna ca articolele mele să schimbe lucrurile în bine, fie că am scris despre corupția din România  sau am prezentat poveștile de viață ale unor oameni obișnuiți. Îmi...