Detaliul ascuns de Botticelli sub pictura sa rară, de 40 de milioane de dolari. Nimeni nu s-ar fi gândit la asta: „Este unic” FOTO

Cătălina Burghelea 12.01.2022, 11:02
Detaliul ascuns de Botticelli sub pictura sa rară, de 40 de milioane de dolari. Nimeni nu s-ar fi gândit la asta: „Este unic” FOTO

Un tablou rar, pictat de celebrul Sandro Botticelli, estimat la 40 de milioane de dolari, va fi scos la licitatie. Pictura reprezintă un portret al lui Iisus Hristos, fiind considerată una dintre cele mai mari capodopere din ultima parte a carierei marelui pictor italian. Însă, recent, s-a descoperit un detaliu spectaculos ascuns sub straturile de vopsea.

Tablou pictat de Botticelli ascunde un detaliu surprinzător

Tabloul „Omul durerilor”, pictat de Sandro Botticelli și care urmează să fie scos la licitație la Sotheby’s, pe 27 ianuarie 2022, cu un preț de pornire de 40 de milioane de dolari, nu a fost studiat pe larg, deoarece a avut proprietari privați încă din secolul al XIX-lea. Dar analiza tehnică întreprinsă de casa de licitații în pregătirea vânzării a dezvăluit un lucru neașteptat: o imagine intrigantă a unei Madone cu Copilul, îngropate sub straturile de vopsea.

Chris Apostle, vicepreședinte și director al picturilor Old Master la Sotheby’s din New York, care a avut ocazia să privească tabloul, consideră că este o compoziție abandonată a unei „Madone a tandreței” (un tip derivat din icoanele grecești), în care Maica Domnului leagănă intim capul pruncului Hristos. Trăsăturile feței, în special nasul, ochii și gura care râde, pe care el le identifică ca aparținând Pruncului Hristos, sunt foarte vizibile în imaginea cu infraroșu, dacă sunt rotite cu susul în jos.

Pictura a păstrat acest secret timp de 500 de ani

Capul ocupă un spațiu sub pieptul „Omului durerilor”, în timp ce ceea ce pare a fi un ochi și o sprânceană, aparținând unui cap de femeie, ies din apropierea mâinii drepte a lui Hristos, potrivit Sotheby’s. Există, de asemenea, dovezi ale unor subvopsiri albe, în partea inferioară a figurii. Alte părți vizibile ale compoziției abandonate includ ceea ce arată ca niște pliuri ale unor mantale, cu benzi decorative în jurul umărului și o parte a unei mâneci. Brațul dolofan al Copilului este, de asemenea, vizibil.

Unele linii din acest tablou abia descoperit sunt mai groase decât altele, ceea ce sugerează că ar fi putut fi schițate dintr-un desen animat standard și apoi trecute cu un pigment lichid. Dar capul pruncului Iisus, a sugerat Apostle, este „unic”: nu există nicio replică în niciun alt tablou semnat de Botticelli.

Desen neterminat cu Maica Domnului și Pruncul

Este ceva neobișnuit să găsești un astfel de desen ascuns? Sotheby’s spune că a mai întâlnit acest tip de lucruri.

„A fost o marfă valoroasă în perioada renascentistă”, a explicat Chris Apostle, așa că, „în cazul unei opere de artă neterminată, cum este această Madonă cu Copilul, nimeni nu ar vrea să o arunce”, a continuat acesta, potrivit CNN.

Se pare că Botticelli a luat panoul, l-a întors cu susul în jos și a decis să-l folosească pentru o altă compoziție extraordinară, una care reflectă neliniștea religioasă a Italiei la acel moment. Noua lucrare este datată provizoriu în jurul anului 1500, când predicțiile despre apocalipsă și mântuire personală atinseseră un anumit nivel de intensitate.

Descoperirea a fost făcută cu infraroșu

Panoul de plop folosit de Botticelli a fost suportul standard de pictură în Florența Renașterii. Analiza tehnică folosită de Sotheby’s dezvăluie o fisură la mijloc și un nod vechi în lemn, demonstrând că panoul a fost „reconfigurat la un moment dat în secolul al XX-lea”, potrivit lui Apostle. Straturile de vopsea sunt în „stare destul de bună”, a continuat acesta, deși există unele adăugiri în partea de sus și de jos a picturii.

Imaginile în infraroșu arată, de asemenea, că Botticelli a făcut anumite ajustări la compoziție, conform analizei lui Sotheby. Spre exemplu, vârful unui deget care a sondat rana lui Hristos este acum acoperit de haina Sa, iar poziția rănii și a profilului degetului mare este schimbată. Există, de asemenea, dovezi că celebrul pictor a modificat lungimea părului lui Hristos, bărbia, unii dintre spinii coroanei, precum și sprâncenele sale.

Ce au observat reprezentanții Sotheby’s din New York

În ceea ce privește tehnica picturală tipică a lui Botticelli, Apostle a spus că „a schimbat-o” aici, amestecând tempera și uleiul.

„Este foarte greu să spunem exact, fără să facem mostre”, a spus el. „Dar tehnica pare destul de compatibilă cu ceea ce m-aș aștepta să văd. Avem tehnologie XRF, astfel încât să putem privi, de exemplu, elementul cadmiu, Pigmenții includ crom, titan și așa mai departe, toți pigmenții pe care te-ai aștepta să-i vezi”, a completat Chris Apostle.

La fel ca și în cazul tabloului „Tânărul care ține un medalion” al lui Botticelli, vândut anul trecut de Sotheby’s din New York pentru 92 de milioane de dolari, vopseaua albă cu plumb este folosită din plin în compoziție, a încheiat casa de licitații.

Urmăriți Impact.ro și pe
Cătălina Burghelea
Este redactor Playtech. Absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării și a masterului în Marketing Online din cadrul ASE, Catalina Burghelea s-a alaturat echipei de stiri de...